chokladkaffe skrev 2012-02-25 07:44:52 följande:
Flickan och kråkan, jag önskar jag kunde vara så avslappnad i jämförandet. Jag tror ju inte att jag lägger värderingar i beteenden men ändå funderar jag över varför storebror som fyllde 3 i förrgår inte visar nåt som helst intresse för pottan. Vi har inte trugat eller på nåt sätt försökt övertala honom utan försökt göra det till en kul grej. Ändå har vi absolut inget att spinna vidare på eftersom han tydligt förklarar han vill ha blöja och alltid svarar nej på om han vill sitta på pottan, göra mig sällskap eller nåt annat. Jag jämför också det här med maten, hur mycket han äter. Jag jämför hans längd med andra barn. Skulle verkligen vilja låta bli i större utsträckning men medvetenhet om sig själv är kanske steg 1 trots allt.
K girl har i en tidigare tråd någon annanstans skrivit ett långt inlägg om just jämförelser; en del bör vissa saker, andra någonting helt annat. En del pratar, en del dansar. En del är finmotoriska, en del filosofiska. ja, de är ju helt klart olika....
Jag jämför också - även fast jag inte vill.... eller vet att jag inte "ska".
Å andra sidan har vi en dotter som jag upplever som "tidig" med mycket och när vi var på mammagruppsträffar så skulle ju alla högt och tydligt jämföra sina barn med vår dotter och jag upplevde det som jobbigt - en iakttagelse från den sidan.