Makadam skrev 2012-02-29 13:59:11 följande:
Jag har tidigare frågat i den här tråden hur ni resonerade kring åldersskillnad och barns psykologiska utveckling, och vi har tidigare pratat om "konfliktområden" och situationer som kan (och kanske ofta gör) leda till irriterade, stressade föräldrar och barn.
Vår dotter är hemma och vi nyttjar ingen barnomsorg, så det är klart att vi inte hamnar i "Nu ska alla upp och ha frukost och packa matlåda och ut till bilen inom 45 minuter och shit, var har jag lagt mobilen och jävla rödljus nu kommer jag för sent till jobbet igen."
(Sen tycker ju jag att barn ska vara hemma längre än gängse gällande norm.)
Det jag tycker är intressant i inlägget på
hostlycka.blogspot.com/2012/02/den-dar-trotsa...
är just att begreppet trotsåldern är ett kulturellt begrepp.
Min uppfattning är att det i mångt och mycket handlar om tiden; dels de 24 timmarna om dygnet men även tiden och synen på barnen då jag upplever att vi generellt gör dem större än de är. De är ju små fastän de är 25 eller 29 månader.
Det är väl ungefär det här jag menar med "lala-land". Lala-land tar inte hänsyn till den kulturella kontexten.
Självklart är tid en viktig faktor i dagens samhälle, eftersom verkligheten ser ut som så att vi inte har all tid i världen. Vi måste hinna laga mat, diska, tvätta, läsa kurslitteratur, förbereda presentationer, packa lunchlådor och så vidare. Och jag tycker helt klart att det är viktigt att både på individnivå och samhällsnivå fundera på vad vi kan göra för att minska stressen. Jag säger inget annat.
Men det blir så oreflekterat att prata som om det "minsann bara är att göra så och så", för då missar man att sociala strukturer sitter hårt och att det är svårt att bryta invanda mönster.