• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan

Appropå Jesper Juul, så kan manju heller inte bara rycka loss ett kort citat. Läser och lyssnar man mer på Juul så hamnar det citat som tagits upp i den här tråden i ett något annat ljus. Han tycker att begreppet "trots" är missriktat, vilket jag fullt ut delar. Han är däremot mycket tydlig med vikten av  gränssättning. Han säger ju till och med att det mest kärleksfulla man kan göra är att säga "Nej". Vad han däremot trycker på är ju autenciteten. Att inte säga nej och sätta gränser kring barnet av gammal hävd och slentrian i något slags syfte att "kuva", utan att sätta gränser runt sig själv istället vilket inte skapar missriktad skuld. Vi är inte sena och stressade pga av barnet, barnets envishet, barnets långsamhet, utan för att JAG som förälder och ansvarig har en tid att passa (jobb, läkartid what ever) och har missberäknat tiden. Mitt ansvar, mitt fel, men likväl har vi bråttom och måste iväg......och det är OK, mänskligt, och då kan jag behöva sätta en gräns vad gäller påklädning och 2-åring, men inte för att barnet är fel utan pga mig......och att man är tydlig med det.

• chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 20:12:31 följande:
    ...men visst är det så, det ska gå fort. När det kommer till barn så ska de bli självständiga fort; sova i egen säng i eget rum, somna på egen hand. Sluta amma och lära sig äta mat. Börja på dagis vid 14 månader.

Ja herregud, stackars dessa barn! Tänk att de faktiskt gått rätt bra för många barn som slutat amma vid 6mån och sover i egna sängar. Ibland får man kanske ha lite perspektiv som Flickan och kråkan kommer till längre ner. Stackars mina barn som bara ammat ett år. Jag tycker faktiskt mer synd om dem att de ammade så pass länge eftersom jag inte orkade på slutet att ligga med en tutte i deras mun natten igenom. Men men lätt att vara efterklok.

Jag sa inte att jag har bråttom till något, jag sa att jag var en rastlös person som har svårt att inte vara på väg nånstans. Det kryper i hela min kropp att titta på en sten i en kvart. Det gör ju inte mig till en sämre mamma tycker jag. Mina barn får ju istället uppleva rätt mycket iochmed vår familj är den sorten som gärna aktiverar oss och barnen får hänga med. Storebror dog inte av att bo i tält och husvagn hela första sommaren för vi utförde vår fritidssysselsättning. Inte heller att vara med oss varje helg halva året och titta på när vi gör vårt.  Andra barn får kanske mer lugn och ro och det har väl sina fördelar. Ibland missar vi helheten kan jag tycka.   

SEn förstår jag inte att kulturellt framställs som ett problem här. Det är väl inte konstigt att kulturella fenomen finns. Jag tycker inte heller vår kultur är ett jätteproblem jämfört med många andra kulturer. Jag ser hellre att mitt barn slutar ammas lite tidigare än i andra delar av världen. Vi har ju mat, det är väl bra. Därmed inte sagt amma längre än ett år är dåligt men kanske ingen nödvändighet. Det blir inte helt genomtänkt här men ibland får jag intrycket av att vår kultur skulle vara ett problem och så jämför vi oss med andra delar av världen där vi kanske vunnit en del men förlorat så många andra. Mat på bordet, nån form av jämställdhet, fred osv. Jag tycker att somna själv i egen säng kan vara ett litet problem i sammanhanget.       
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 20:12:13 följande:
    Jag har också sådana bekanta och jag tycker det är jättetråkigt att behöva höra och tar illa vid mig när de pratar över huvudet på sina barn och fäller t ex en sån kommentar och jag kommer inte delta i den klagosången.

Vad är det du ska göra istället för att titta på den där stenen?
    Vill du bygga LEGO,rita, läsa istället för att titta på stenen/pinnen/lastbilen eller är det att du vill putsa fönster,surfa, baka bröd?

Ett annat uttryck jag inte kan med är "det bara är så" - och just i framställningen att samhället "bara är så".
    Det var, eller är (?), väl för en herrans massa år sedan nu status att ha en fulltecknad filofax (idag iPhone). Jag har inte koll på hur det är idag. Jag bor på landet. Vad är status idag - dubbelbokningar eller mindfullness?
    JAg säger ofta "det är bara så". Idag måste vi gå till dagis, det bara är så. Visst vill man alltid vara hemma och leka men ibland måste man gå till dagis. Jag vet inte vad som är status. Att äta rawfood och ha mängder med tid (pengar) är nog för många status. Men å andra sidan, antal barn läste jag var status Vem lever utifrån vad som är status. Eget hus när man har barn verkar vara det. Vi väljer bort hus och bor i lägenhet för att få bättre ekonomi och mer tid för oss själva och barnen. Det är ju något som möter frågetecken, ska ni inte flytta snart? Nej tack, vi kan lägga vår tid på annat än rensa stuprännor, klippa gräs, måla fasader, skotta snö och allt husägare får göra. Men det möts av förvåning.  
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-01 06:41:03 följande:
    Vad gäller diskussionen om västerländsk kultur kontra övriga världen, så måste jag lägga in en brasklapp gentemot romantisering av något slags ursprunglig utopi, men också mot en bilden av "övriga världen". Att prata om barn som trotsar är ett "lyxfenomen". För en kvinna på den malawiska landsbygden är hennes barns strävan mot ökad självständighet som 2-åring det minsta av hennes problem så att säga. Vi har på grund av vår goda ekonomiska situation möjlighet att överhuvudtaget bekymra och "oja" oss över 2-3-årsfasen eller vad vi nu väljer att kalla den.

Visst utsätts svenska barn för stress, men den är ju i mångt och mycket "en piss i havet" i jämförelse med den som en stor del av världens barn får uppleva. Det innebär inte att vi inte ska bättra oss och ta en funderare över vad som är viktigt etc, eftersom vi har möjligheten vilket majoriteten av världens föräldrar inte har, men som samhällsvetare och historiker så är jag förbaskat tacksam för att mina barn får leva i den här delen av världen och i en tid då de har möjlighet att få vara just barn.
  • k girl
    chokladkaffe skrev 2012-03-01 08:01:01 följande:
    JAg säger ofta "det är bara så". Idag måste vi gå till dagis, det bara är så. Visst vill man alltid vara hemma och leka men ibland måste man gå till dagis. Jag vet inte vad som är status. Att äta rawfood och ha mängder med tid (pengar) är nog för många status. Men å andra sidan, antal barn läste jag var status Vem lever utifrån vad som är status. Eget hus när man har barn verkar vara det. Vi väljer bort hus och bor i lägenhet för att få bättre ekonomi och mer tid för oss själva och barnen. Det är ju något som möter frågetecken, ska ni inte flytta snart? Nej tack, vi kan lägga vår tid på annat än rensa stuprännor, klippa gräs, måla fasader, skotta snö och allt husägare får göra. Men det möts av förvåning.  
    Att kunna vara länge hemma med sina barn, inte minst att kunna vara hemma båda två, skulle jag vilja påstå inte ger status. Lika lite som att ha tre barn istället för två. Däremot pekar det ju på att man har råd.

Övriga diskussionen... Flickan och kråkan uttrycker det egentligen bäst i sitt inlägg, håller med om romantiserandet av ursprunglighet och bilden av den övriga världen. Den västerländska kulturen utmålas ofta som någon slags förfelad "kulturhärdsmälta": I det perspektivet är det inte konstigt att självhushållning och lantliv ligger oerhört rätt i tiden. Jag tycker också att man får komma ihåg att det är ju i det västerländska samhället vi nu lever... och att det kanske inte fungerar att göra som "där trotsåldern inte existerar". De sociala spelreglerna är annorlunda.
  • Me like coffee

Gällande den kulturella aspekten så gäller det väl, som så ofta, att försöka se det med lite perspektiv. Vissa saker är bra andra inte. Vi i Sverige har våra fördelar men också nackdelar - precis som i så många andra länder och kulturer. Men jag håller absolut med om att det ofta finns en tendens att romantisera bilden av "ursprungsbefolkningar" eller bara andra kulturer i världen samtidigt som det finns en tendens att svartmåla stora delar vår kulturs sätt att fostra barn. I slutändan handlar det väl om att plocka russinen ur kakan, göra sitt bästa och försöka hitta balans i familjelivet. Ibland kanske det är så att det - sett ur ett helhetsperspektiv - är bättre att försöka lära barnet att sova i egen säng för att det bidrar till piggare och gladare föräldrar som faktiskt orkar möta sina barn med respekt (med det sagt menar jag absolut inte att man ska metoda sitt barn med allt vad det innebär). För mig personligen ville jag gärna ha dottern hemma mycket nu när lillebror kom och jag kämpade med dåligt samvete när hon var där. Till slut insåg jag att Jag behövde lite tid hemma utan henne och bestämde därför att hon fick gå på dagis. Kanske hade det varit bättre för henne att vara hemma om vi bara såg till just den aspekten. Men nu är vi en hel familj där alla ska må bra och därför får hon vara på dagis och vips har hon fått en mamma som faktiskt längtar efter henne och orkar möta henne för allt hon är. 

Jag tycker nog att mitt föräldraskap har förändrats drastiskt sedan barn nummer två kom. Det är liksom en helt annan sak att ha två små som har sina behov som dessutom ska balanseras med övriga familjen så att alla i slutändan mår bra. Med första barnet kunde jag verkligen gå in för det hela på ett helt annat sätt. Jag tror inte att jag längtade ut från huset och ifrån henne förrän hon var över året. Lillebror är nu dryga fyra månader och jag är redan iväg på mina små korta ärenden (han är dock lite "lättare" än storasyster i den aspekten).

Kanske seglade jag iväg från ämnet lite men jag tycker ofta det handlar så himla mycket om att ge, ge och åter ge. Och visst, det är jätteviktigt att ge men det är också så otroligt viktigt att ge sig själv och inte bara ge av sig själv. Det är något som jag tycker har förändrats oerhört mycket när andra barnet kom. Fler med den erfarenheten?  

• chokladkaffe
    k girl skrev 2012-03-01 09:00:22 följande:
    Att kunna vara länge hemma med sina barn, inte minst att kunna vara hemma båda två, skulle jag vilja påstå inte ger status. Lika lite som att ha tre barn istället för två. Däremot pekar det ju på att man har råd.

Övriga diskussionen... Flickan och kråkan uttrycker det egentligen bäst i sitt inlägg, håller med om romantiserandet av ursprunglighet och bilden av den övriga världen. Den västerländska kulturen utmålas ofta som någon slags förfelad "kulturhärdsmälta": I det perspektivet är det inte konstigt att självhushållning och lantliv ligger oerhört rätt i tiden. Jag tycker också att man får komma ihåg att det är ju i det västerländska samhället vi nu lever... och att det kanske inte fungerar att göra som "där trotsåldern inte existerar". De sociala spelreglerna är annorlunda.

Det med tre barn är läst, inget jag upplevt eftersom ingen hunnit dit ännu att vi har tre barn. Av mina kompisar alltså. Vara hemma länge är väl defintivt en statusfråga, att lämna på dagis vid 12mån är ju verkligen en lågstatusmarkör. Att vara hemma längre än 24mån är dock inte heller nåt eftersträvansvärt. Men detta är ju mina upplevelser av hur folk pratar kring mig, inget faktabaserat alls.
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2012-03-01 11:02:32 följande:
    Gällande den kulturella aspekten så gäller det väl, som så ofta, att försöka se det med lite perspektiv. Vissa saker är bra andra inte. Vi i Sverige har våra fördelar men också nackdelar - precis som i så många andra länder och kulturer. Men jag håller absolut med om att det ofta finns en tendens att romantisera bilden av "ursprungsbefolkningar" eller bara andra kulturer i världen samtidigt som det finns en tendens att svartmåla stora delar vår kulturs sätt att fostra barn. I slutändan handlar det väl om att plocka russinen ur kakan, göra sitt bästa och försöka hitta balans i familjelivet. Ibland kanske det är så att det - sett ur ett helhetsperspektiv - är bättre att försöka lära barnet att sova i egen säng för att det bidrar till piggare och gladare föräldrar som faktiskt orkar möta sina barn med respekt (med det sagt menar jag absolut inte att man ska metoda sitt barn med allt vad det innebär). För mig personligen ville jag gärna ha dottern hemma mycket nu när lillebror kom och jag kämpade med dåligt samvete när hon var där. Till slut insåg jag att Jag behövde lite tid hemma utan henne och bestämde därför att hon fick gå på dagis. Kanske hade det varit bättre för henne att vara hemma om vi bara såg till just den aspekten. Men nu är vi en hel familj där alla ska må bra och därför får hon vara på dagis och vips har hon fått en mamma som faktiskt längtar efter henne och orkar möta henne för allt hon är. 

Jag tycker nog att mitt föräldraskap har förändrats drastiskt sedan barn nummer två kom. Det är liksom en helt annan sak att ha två små som har sina behov som dessutom ska balanseras med övriga familjen så att alla i slutändan mår bra. Med första barnet kunde jag verkligen gå in för det hela på ett helt annat sätt. Jag tror inte att jag längtade ut från huset och ifrån henne förrän hon var över året. Lillebror är nu dryga fyra månader och jag är redan iväg på mina små korta ärenden (han är dock lite "lättare" än storasyster i den aspekten).

Kanske seglade jag iväg från ämnet lite men jag tycker ofta det handlar så himla mycket om att ge, ge och åter ge. Och visst, det är jätteviktigt att ge men det är också så otroligt viktigt att ge sig själv och inte bara ge av sig själv. Det är något som jag tycker har förändrats oerhört mycket när andra barnet kom. Fler med den erfarenheten?  
    Vad du sätter ord fint på hur jag ser på tvåbarnslivet Visst är det så mycket svårare att vara förälder till två än till en och mycket av ens tankar och ambitioner fick stryka på foten när tvåan kom. Det var rätt tufft att ta. Jag landade i samma beslut som du, kanske med samma ångest inför dem men nu känns det ändå bra till slut. Jag har utmanat mig själv i att inte ha dåligt samvete, jag vill verkligen bli av med det för det gynnar ju ingen.

Däremot har jag identifierat mina svaga ögonblick och det är morgon och det är stunden innan middag om vi varit ute. På morgonen blir det bara för mycket med att ge alla frukost, hålla något sånär ordning så ingen slår på den andra och sen komma iväg. Det känns för mig som ett slagfält varje morgon, är inte tidsbrist som är problemet utan bara grejen. Det skriks och gråts vid påklädning och jag gråter ikapp varannan morgon. Varannan försöker jag stålsätta mig och bara ta mig ut. Innan middagen har jag lågt blodsocker vilket jag inte kan hantera. Har ni här några tips på hur dessa stunder ska kunna hanteras bättre. Förbereda maten är väl en sak, finns ju ofta tid för det under dagen. Lägga fram alla ytterkläder och sånt är en annan men det hjälper inte längre.
  • Makadam

Ni är väl flera som sagt här inne att det var lättare att vara AP under första levnadsåret?

Jag verkar ju ensam numera här inne med att ha ett barn som passerat två års ålder.
    Visst är det de facto skillnad för mig - hemma med ett barn - jämfört med en mamma som jobbar och har två barn. Å andar sidan är ju jag som person på ett sätt, en annan människa är på ett annat sätt.

Visst är det på ett samhälleligt plan mer effektiv, ekonomiskt på gruppnivå bättre att barnen sover i eget rum så att föräldrarna kan ha sex och inte skilja sig, jobba och driva maskineriet vidare.
    Det är ju inte klokt att folk skulle vara hemma.
    Pratade med min mamma som fick sitt första barn under 60-talet. Då, som hon sa, då var det inte tal om att ha hus som trettioåring, ingen självklarhet att ens ha bil eller att två skulle arbeta (hel)tid. Det är det idag. Medelklassen har inte råd att vara medelklass, samtidigt som alla har råd med allting. Alla har råd att åka på semester, köpa gymkort, iPhone, bygga kataloghus, köpa månadsmagasin, märkesskor (som aldrig används) till sina små 1-åringar.

Som K girl skrev så upplever jag inte att vara hemma med barn är status. Jag upplever snarare att det är de materiella tingen som ännu ligger i topp.

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-03-01 07:57:19 följande:
    SEn förstår jag inte att kulturellt framställs som ett problem här. Det är väl inte konstigt att kulturella fenomen finns. Jag tycker inte heller vår kultur är ett jätteproblem jämfört med många andra kulturer. Jag ser hellre att mitt barn slutar ammas lite tidigare än i andra delar av världen. Vi har ju mat, det är väl bra. Därmed inte sagt amma längre än ett år är dåligt men kanske ingen nödvändighet. Det blir inte helt genomtänkt här men ibland får jag intrycket av att vår kultur skulle vara ett problem och så jämför vi oss med andra delar av världen där vi kanske vunnit en del men förlorat så många andra. Mat på bordet, nån form av jämställdhet, fred osv. Jag tycker att somna själv i egen säng kan vara ett litet problem i sammanhanget.       
    Fast amningens hälsofördelar har ju inget med tillgången på mat att göra.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd