Makadam skrev 2012-02-29 20:12:13 följande:
Jag har också sådana bekanta och jag tycker det är jättetråkigt att behöva höra och tar illa vid mig när de pratar över huvudet på sina barn och fäller t ex en sån kommentar och jag kommer inte delta i den klagosången.
Vad är det du ska göra istället för att titta på den där stenen?
Vill du bygga LEGO,rita, läsa istället för att titta på stenen/pinnen/lastbilen eller är det att du vill putsa fönster,surfa, baka bröd?
Ett annat uttryck jag inte kan med

är "det bara är så" - och just i framställningen att samhället "bara är så".
Det var, eller är (?), väl för en herrans massa år sedan nu status att ha en fulltecknad filofax (idag iPhone). Jag har inte koll på hur det är idag. Jag bor på landet. Vad är status idag - dubbelbokningar eller mindfullness?
JAg säger ofta "det är bara så". Idag måste vi gå till dagis, det bara är så. Visst vill man alltid vara hemma och leka men ibland måste man gå till dagis. Jag vet inte vad som är status. Att äta rawfood och ha mängder med tid (pengar) är nog för många status. Men å andra sidan, antal barn läste jag var status

Vem lever utifrån vad som är status. Eget hus när man har barn verkar vara det. Vi väljer bort hus och bor i lägenhet för att få bättre ekonomi och mer tid för oss själva och barnen. Det är ju något som möter frågetecken, ska ni inte flytta snart? Nej tack, vi kan lägga vår tid på annat än rensa stuprännor, klippa gräs, måla fasader, skotta snö och allt husägare får göra. Men det möts av förvåning.