Makadam skrev 2012-03-01 16:49:44 följande:
Näe, det är bara ett sånt "tjafs"

tycker jag om att jag är hemma.....
Tar illa vid mig och eftersom det är en sådan "grundbult" för mig att jag inte känner igen mig här.
Nu är det jag som är vuxen hemma, efter att både maken och jag varit hemma tillsammans med dottern sju månader under förra året, men det kunde lika gärna vara han som var hemma så det handlar inte om att jag är hemma-mamma.
Men ja, chokladkaffe, visst är jag hemma för min skull

Också.
Kan inte tänka mig att vara utan henne en hel eller halv dag, vill inte missa någonting av hennes sprudlande energiska påhittiga fantasi och utveckling.
Jag går inte och tränar, jag går inte på bio - känner inte att jag försakar någonting materiellt. Skulle däremot känna det om jag satte henne på dagis. Nu. Jag tycker att två år är litet. Vi har inget behov av dagis.
Ang jämställdhet så upplever jag att barn i många fall blir slagträ i debatten. Jag har så många år framför mig när jag kommer jobba (vilket jag kan känna att det försvinner i inläggen här) och försörja min familj, men nu är vår dotter så liten och tiden går så fort. Havregryn är gott och min frukostgröt är smaskens

Det handlar inte om dig eller din familj överhuvudtaget. Inte för min del i alla fall.
Det går inte att säga att det lika gärna hade kunnat vara mannen som var hemma. (Syftar alltså inte på er utan generellt.) Det är inte en slump att det nästan alltid är kvinnan som ger upp sitt arbete för att stanna hemma med barnen. Och därför är det viktigt att jobba aktivt för att det inte ska vara så. Enligt mig då.
Jag håller inte alls med om att barnen används som slagträ. För vems skull tror du att vi ska kämpa? Jo, för våra barn, för deras framtid! Mitt barn är den största anledningen till att jag prioriterar jämställdhet i mitt vardagliga liv.