chokladkaffe skrev 2012-03-02 12:59:40 följande:
Jag skulle behöva lite tips för att bryta en ond cirkel vi befinner oss i. Storebror är ju rätt vild och aktiv fysiskt av sig. Jag hör mig själv hela tiden säga "nej A", nej nej...inte det inte det osv osv. Det känns som ett evigt tillrättavisande. Hur gör man för att kunna säga ifrån att man inte gör vissa saker utan att det blir ett ständigt underkännande, tillrättavisande som gör att han bara blir osäker. Jag tänker det måste finnas sätt att få fram sitt budskap utan att sonen tappar ansiktet eller känner sig tillrättavisad.
Nu vet jag ju inte vad exakt det är han gör, men ta en funderare över om det han gör är farligt/för farligt - för honom eller er. Min yngsta är också rätt fysisk av sig och har kamikazetendenser (i somras körde han med springcykeln ner för en trappa exempelvis - det gick bra, men han kommer inte att göra det igen....inte i just den trappan i alla fall

). Jag har fått trycka tillbaka lite av mitt eget "hönseri" - sambon är mycket värre vad gäller det

- och helt enkelt låta honom prova...och falla

. Jag sa ju innan att mina pojkar är väldigt olika. Stora väntar, observerar tills han vet att kan och det är riskfritt. Lilla testar, faller, testar igen. De lär sig på olika sätt. Storebror observerar. Lillebror får blåmärken.
En klassiker är ju att tala om vad de ska göra istället. Istället för: "Nej! klättra inte upp i köksskåpet!", "Jag vill att du klättrar ner från diskbänken." Jag kör mycket på den varianten. "Jag vill att du..." VRÅL, SKRIK "Jag vet att du....., men jag vill att du....". Känns åtminstone mindre "Du gör fel" än när man säger "Nej, gör inte så".