chokladkaffe skrev 2012-03-02 19:57:52 följande:
Det är nog mer scenarion som klättra ner från diskbänken, klättra inte på bordet, stäng inte av datorn, släng inte högtalarna på golvet, kasta inte mat på golvet, riv inte ner all tvätt från tvättstället, släng inte ut hela tvättkorgen på sängen, ät inte tre torkade fikon nu, ät inte rent oboy-pulver ur paketet, slå inte lillebror, slå inte med brödkaveln på ugnsluckan (mitt fel han fick tag på den men ändå)...ja ni fattar. Det som händer hela tiden och inte är direkt skadligt men efter tio såna utfall är det kaos i lägenheten och lillebror är skadad. Men jag ska ta med mig bägge, inte säga direkt till honom och prata i jag-budksap. Förklara så ofta som möjligt att saker kan gå sönder, i vår familj är vi snälla osv.
Att han far ner för trappen här ute med en cykel(

) är lite lättare för mig att markera att inte är så bra att göra

Sen är vi nog lite för lugna rent av när det gäller såna grejer, antar vi pushat våra gränser själva som extremsportare så när barnen gör det tittar vi mest på och håller en hand under så de inte skadar sig men de får testa. Jag känner ofta att jag säger till om såna saker för att slippa andras tillsägelser eller blickar att jag är en galen mamma.
De exempel du tar upp tycker jag är utomordentliga för att just byta till "Jag vill....."
Jag vill att du klättrar ner från diskbänken. Jag vill att du klättrar ner från bordet". Högtalarna skulle jag i möjligaste mån försökt föregå

, och är det redan ett faktum så är det inte så mycket att "neja" om

. När det gäller tvättkorg, tvättställ så tänker jag: Det är ju liksom inte hela världen. Låter yngsta härja lite och sedan när han härjat färdigt (går ofta rätt fort) så hjälper han till att plocka upp och hänga tillbaka och sedan bryr han sig inte mer om tvätten. Tar galet mycket längre tid om jag "nejar" och försöker få honom att låta tvätten vara

.
Det enda som faktiskt är verkligt viktigt är ju att han inte slår lillebror. Där är det viktigt med ett "NEJ" och då blir det ju dessutom tydligare vad som faktiskt verkligen är "NEJ". Man gör aldrig illa någon annan. Utslängd tvätt, tandkräm på badrumsgolvet, någon som hittat ner i oboy-burken är ju faktiskt inget att hetsa upp sig för....om man ska vara ärlig

. Mitt tips är att faktiskt inte bry dig så mycket om kaos i lägenheten. Ja, han klättrar upp på bordet. Du ber honom klättra ner och ger du inte det så mycket mer uppmärksamhet, så kommer han med största sannolikhet rätt snabbt att göra just det för så fantastiskt kul var det inte där uppe när han inte får den där reaktionen som söktes

. För jag har svårt att tro att han inte vet vad du tycker om det hela

. Börjar han hänga i bordslampan. Lyft bara snabbt ner och säg att du inte vill att han hänger i lampan.