Prodin skrev 2012-03-05 14:01:01 följande:
Här är "vi" också hemma med sonen (jag skriver sällan men läser ofta - så jag är okänd men känd i tråden). Eller ja, pappa är hemma med sonen fyra dagar och jag två. Tillsammans alla tre en dag. Han är 20 månader nu. Vi har sökt dagis från september (då kommer han vara 27 månader) och OM det känns 100% rätt kommer han då börja där tre dagar/vecka ca 9-15. Det skulle ge oss fler dagar per vecka tillsammans alla tre, men det är också allt. Ekonomiskt sätt blir det varken från eller till. Pappa och sonen går i öppen barnehage (öppet dagis?) två dagar i veckan. Alltså dagis för barn 0-5 tillsammans med minst en förälder/annan ansvarig. Odin fullständigt älskar det, han jublar i baksätet när dom svänger in vid dagiset och han är så fantastisk där så det är fan mig en fröjd att se honom så. Så jag känner att han förmodligen kommer att älska dagis från hösten. Men vi får se. Det är, och kommer att vara ett aktivt beslut helt på hans premisser!
Så tycker jag att alla som kan ska göra. Har man möjlighet att barnet hemma längre än det första året så tror jag att det är ytterst viktigt att rannsaka sig själv ordentligt innan man sätter barnet på dagis ändå.
Men återigen: det verkliga livet kan tyvärr inte kretsa kring enbart (det första) barnet. Självklart är barnets behov allra viktigast, men det finns så mycket annat att ta hänsyn till. Vi önskar alla olika liv, som innehåller olika saker.
Vi vill till exempel gärna ha fyra barn (om vi
kan). Utifrån den aspekten blir det svårt att vara hemma två år per barn eller att vara hemma samtidigt. Nu när jag studerar måste jag ta studieuppehåll ett år åt gången, så 1,5 år var är inte aktuellt (då vi prioriterar att dela på föräldraledigheten så lika som det går).
Om vi trodde att förskolan var skadlig på något sätt skulle vi förstås tänka och välja annorlunda, men vi är positivt inställda till förskolan. Speciellt om vi utgår ifrån
vårt barn, den individ
han är. Om det sedan visar sig att han vantrivs får vi fatta ett nytt beslut då.