chokladkaffe skrev 2012-03-06 20:44:27 följande:
Okej jag ska faktiskt tänka lite högt här, inte helt genomarbetat än men ni får spåna tillbaka sen om ni vill.
I min värld skiljer sig här mama bears inställning mot din Acelise. Mama bears är en mer tolerant enligt mig, där det räcker med att man gör så gott man kan. Man är mänsklig på gott och ont. INställningen du beskriver Acelise är mer att du vill veta att det du gör ger resultat. Här räcker inte gott nog utan det ska vara gott med goda resultat, din son ska må bra. Jag tänker att dessa två inställningar är något som förs vidare omedvetet till barnen era. Jag tänker att ge sitt barn känslan av att man som människa (allt vi är) gör så gott man kan och det faktiskt räcker ger en bättre självkänsla än att ge sitt barn känslan av att man måste prestera. Det man gör ska ge resultat. Är ni med på vad jag menar? Jag tänker därför det är superviktigt att som förälder förmedla att jag som förälder är bara människa som gör så gott jag kan...och det räcker. Jag kan inte mer men jag duger bra ändå. Ibland blir det bra, ibland jättebra och ibland sådär men det är okej, jag räcker och duger så.
Jag håller både med och inte.
Det är möjligt att våra olika synsätt skiljer sig åt på just det sättet du beskriver... Men om man ska spåna vidare (tar mig friheten), så kan ju mitt sätt driva mig längre att läsa på om t.ex. utvecklingsfaser, sträva efter att förstå min son liiite bättre och kanske försöka utvecklas ännu mer som mamma på olika sätt. OBS! Därmed inte sagt att man på något sätt är en dålig mamma om man inte gör så (såklart), jag bara spånar.
Mitt sätt är inte självvalt, det bara är. Jag har en dramatisk förlossning bakom mig där jag blev separerad från min son i 2-3 timmar direkt efteråt. Förmodligen påverkade de mig väldigt starkt av någon anledning. En röd tråd genom hela mitt moderskap är att jag kompenserar för den förlusten (som såklart redan är reparerad).
Jag vill inget hellre än att fömedla till min son att INTE vara perfekt, att skita i disken, att vara arg och sur utan anledning är ok, att bara vara.
Men i min värld är det en hårfin skillnad mellan att bara vara och att lägga sig platt och "ge upp".
Kanske för att jag ser en hel del exempel på dåliga föräldrar (och då menar jag DÅLIGA, sådana som fågelungarna beskriver i senaste inlägget) vars ursäkt är att "jag är bara människa" och "om inte mamma mår bra, mår inte barnen bra" (med cigg i mungipan typ).
För mig är klingar det slapphet och uppgivenhet.
Och återigen - jag vill vara "good enough", jag förespråkar att vara good enough och att tagga ner på kraven! Men med det bagage jag har och de erfarenheter jag samlat på mig, så är det inte enbart BRA att vara "good enough" eftersom man då stannar utvecklingen framåt och kanske missar att barnet kunde haft det ännu bättre.
Gud, detta är apsvårt!