Okej, det här blir världens längsta inlägg. Ni får ursäkta.
Just begreppet "good enough" kommer från Winnicotts psykologiska teori om barns emotionella utveckling. Enligt honom är en tillräckligt bra mor den vanliga modern som håller av sitt barn, blir irriterad och arg på barnet och så vidare. Detta står i stark kontrast till den perfekta modern. Winnicott menar att den "vanliga hängivna modern" är den enda som i lämplig grad känner sig in i barnets situation, försöker reparera missförstånd, är intresserad av hur barnet har det, håller av och om det, men hon är absolut inte en som alltid gör det rätta. Att vara upptagen med att göra allt helt rätt är på sätt och vis en illusion som bygger på föreställningen om att någon vet vad det rätta är. En sådan föreställning är inte realistisk i processer som innebär att man ska lära känna varandra och finna möjligheterna i samspelet.
Winnicott pratar också om något som han kallar ”det primära moderstillståndet” som är en känslighet som utvecklas under graviditeten och varar i några veckor efter barnets födelse. Den här känsligheten ger sig uttryck i välvilja och förmåga att flytta intresset från sig själv till barnet. Det är detta som medverkar till att ge modern en särskild förmåga att identifiera sig med barnet, bidra med vad det behöver och följa hur det står till med barnet från ögonblick till ögonblick. I takt med att barnet orkar med det återvänder den vanliga hängivna modern till sina egna intressen och blir mindre upptagen av barnet, som gradvis vänjs av från att vara föremål för detta intensiva moderliga intresse.
I boken ”Från interaktion till relation: Om anknytningsteori” som jag läste nyligen ges exempel på hur ett så kallat ”bristande psykiskt rum” – där rummet syftar till det mellanliggande, potentiella rummet mellan mor och barn – kan öka risken för felutvecklingar hos barnet. Ett exempel är på störning i det tidiga samspelet är mödrar som blir helt uppslukade av sina barn och identifierar sig med dem i sådan grad att de nästan blir ett med sitt barn. Han menar att anpassningen då går för långt för att ett sådant förhållande inte lämnar något psykiskt rum för barnet att uppleva sig själv i samspelet och det kommer att försöka skydda sig mot att bli invaderat. Precis som bristfällig omsorg leder denna överdrivna identifikation med barnet till störningar i utvecklingen.
Om man tänker efter så finns det inget i hans teori som egentligen säger emot Bowlbys anknytningsteori utan de pratar till stor del om samma saker fastän de benämner dem olika. Bowlby pratar bland annat om att barn vars mödrar på grund av egna svårigheter behöver den nära relation till barnet och själva är initiativtagare till kontakten inte får utrymme att markera sina egna behov. Barnet lär sig inte att det själv kan reglera samspelet med anknytningspersonen och får inga erfarenheter av på vilket sätt dess egna signaler har betydelse i mellanmänskliga förhållanden. Detta leder i sin tur till att barnet kan få en begränsad tilltro till sina egna förmågor och kan därför utveckla ett passivt, klängigt eller osjälvständigt beteende. Osjälvständighet hos barn finns enligt honom i flera former: dels hos barn som är oroliga för separation till följd av otrygga villkor och dels hos barn vars föräldrar understöder barnens beteende genom att göra allting åt dem.
Så, vad ville jag ha sagt med denna roman? Jo, att jag utgår ifrån forskning när jag hävdar att vi ska vara tillräckligt bra föräldrar. Jag menar att barn inte behöver perfekta föräldrar som gör allt ”rätt” (till exempel inte tappar humöret och ryter till) utan att det tvärtom har en negativ påverkan på barn att göra sitt yttersta för att inte visa sig mänsklig.
Utifrån detta perspektiv så tror jag givetvis att även vi föräldrar mår bättre om vi inser att vi är just det – mänskliga, med känslor och bagage – och inte låter vårt fullt normala och till och med nödvändiga mänskliga beteende vara en last i vår absolut mest känslofyllda relation: den till våra älskade barn.
Självklart kan det gå alldeles galet åt andra hållet också, men i den här tråden ser jag inga sådana tendenser överhuvudtaget. När jag gav råd till Me like coffee utgick jag från det (lilla) jag vet om henne och hennes föräldraskap och då tror jag att hon gott kan tillåta sig själv att tänka att hon gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Huruvida hennes beteende är skadligt för hennes barn eller ej kan ju ingen av oss avgöra utan det hoppas jag att den psykolog hon träffar kan hjälpa att reda ut.
Men oavsett om hon är "för" arg eller höjer rösten "för mycket" anser jag att det är farligt att tro att en människa kan ge hur mycket av sig själv som helst utan att krascha. Jag tror inte att en person som är totalt utmattad och deprimerad blir hjälpt av att jag säger hon måste förändra sitt beteende utan då tycker jag att man ska lägga fokus på att förändra andra yttre omständigheter. Det var därför jag föreslog sjukskrivning eller eventuellt att hennes make skulle ta ledigt från jobbet - för att jag inte tänker att problemet ligger i hennes synsätt överhuvudtaget, utan i att hon behöver få fylla på sina depåer innan hon kan förväntas förändra sitt beteende. Ingen urlakad människa kan fungera så som hon helst skulle önska.