chokladkaffe skrev 2012-03-14 11:49:42 följande:
Nu läste jag ditt inlägg igen...mer tillåtande och ältar inte. jag blir helt drömsk...tänk att ha en sån förälder. Min mor var precis tvärtom, det ältades i evighet och hon slog ner på sig själv när hon inte lyckades...det var sjukt jobbigt att ta som barn. Jag önskade när jag var liten att det inte skulle vara så svårt alltid. (hon var ensamstående med oss så vi fick ta rätt mycket ält)
Ja, det handlar nog mycket om känslan av skuld hos barnen antar jag. Jag vill verkligen inte att mina barn ska känna skuld för att jag ofta känner mig otillräcklig. Men det är nog just det som händer.
Nu har jag tänkt mycket på det där bråket igår - barnen kan nog ta det - vi pratade med stora om det, att han blev rädd och ledsen. Att det är ok - att vi gjorde fel - att det inte är hans fel osv. Nu ska jag lära mig att släppa det och inte älta. Inte tynga ner barnen med mitt dåliga samvete eller prata om det hela tiden.
Jag har dragit på mig en förkylning så idag är jag verkligen inte som jag borde vara. Är lite ur balans så att säga.
En annan sak som jag tänkt på - det här med curling. Hur mycket eller lite curlar ni era barn? Jag har upptäckt att jag och maken gör det en hel del och nu måste det slutas med det. Oftast så blir det curling bara för att det är smidigast för oss vuxna (hjälper stora att klä sig för annars tar det en evighet att komma iväg och vi har tider att passa).
Häromdagen kom jag på mig och sonen med fäljande scenario:
Han leker med play doh och tappar en form på golvet. "Mamma!!! (vrål) Jag tappade den gröna formen!"
Jag står vid diskbänken och gör nåt annat "Okej ta upp den då, kliv av stolen och ta upp den."
"Nej!!!!! Du mamma! Ta upp den du!"
"Jag vill inte. Jag är upptagen, ta upp den du."
Skriker att han får ont i benen, att han får ont i armarna och är allmänt skrikig.
Jag låter det passera.
Han fortsätter leka. Men efter tag tröttnar han och går ner. Lämnar alla sakerna på bordet. Den gröna formen ligger kvar på golvet.
Jag ber honom ta undan sina saker från köksbordet, han säger: "Nej du kan göra det"
Han börjar leka med nåt annat.
Det går en halvtimme. Jag suckar och plockar undan.
Jag vill inte ha det såhär