• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe

Vi har som sagt en treåring här som vägrar potta. Eller nu sista veckan har han satt sig där några gånger, tre kanske, utan att det kommer nåt. Han vill helt enkelt inte. Vi testade att köra utan en period och så fick han ha kalsonger...när han bajsade i dem tyckte han det var otroligt jobbigt och efter det har det varit svårt. Jag vet inte, tycker också det ska komma i sin takt och tre år är kanske inte mycket fast jag får för mig det. Jag funderar bara på varför han är så emot det, vi har ju verkligen försökt att vara avslappnade och att det ska vara roligt. Det är roligt också, han läser pappas facktidningar när de sitter på toan ihop Men som sagt, det är sporadiskt och det kommer aldrig nåt i pottan. Jag tycker det är rätt jobbigt om jag ska vara ärlig

• k girl
    Acelise skrev 2012-03-13 12:40:02 följande:
    Hur gamla är era barn, de som är blöjfria (eller på väg att bli)?
    Jag har hela tiden känt att jag inte vill stressa fram något och det håller jag fast vid... Men märker också att många med barn i samma ålder (drygt 2) börjar prata om det och vill bolla idéer. Jag har ingen tanke på att börja och sonen verkar inte heller vara där.
    Han har t.o.m. börjat sätta sig emot att vara naken. Tidigare älskade han att springa omkring naken här hemma, efter badet, och vi har bara låtit det vara. Nu blir han väldigt störd när vi ska byta från pyjamas till kläder, bara den korta stunden av "nakenhet". Har detta med personlig integritet att göra, tro? Någon som känner igen sig? Hur ska jag hantera det? Vi har ett "varken-eller-tankesätt" kring nakenhet hemma. Ingen struttar runt naken och ingen skyler sig heller, det är som det är. Ingen grej och ingen dramatik. 
    Sonen är dryga två år och vi har inte försökt "potträna" honom, däremot visar han ett väldigt stort intresse kring det här med bajs och pruttar nu... så vi har sagt åt honom att han kan gå på pottan om han vill bajsa, uppmuntrar och pratar om det med honom. Men inte mer än så. Han är i princip nattorr - han har alltid torr blöja när han vaknar på morgonen men den fylls en stund efter att han vaknat - och vi har försökt "rutinkissa" honom på pottan. Det funkade två gånger, sen sparkade han bakut.
  • Makadam

Här används toaletten eller pottan när dottern ska bajsa - hon säger själv till - och det har nog varit så sedan hon var runt 20 månader. Bytte en bajsblöja under sensommaren, då vi var ute i trädgården och inte hann in. Har inte gjort någon grej/träning av det. Körde en väldigt "light-variant" av EC när hon var mellan 6-12  månader.

Barn idag använder ju generellt blöjor längre än för, säg... tjugo år sedan.
    Vad beror det på?
    Bättre (torrare) blöjor?
    Min uppfattning är att potträning var mer på "modet" då, men kan ha helt fel.
    Vet inte hur folk gör

• chokladkaffe
    k girl skrev 2012-03-13 13:33:57 följande:
    Sonen är dryga två år och vi har inte försökt "potträna" honom, däremot visar han ett väldigt stort intresse kring det här med bajs och pruttar nu... så vi har sagt åt honom att han kan gå på pottan om han vill bajsa, uppmuntrar och pratar om det med honom. Men inte mer än så. Han är i princip nattorr - han har alltid torr blöja när han vaknar på morgonen men den fylls en stund efter att han vaknat - och vi har försökt "rutinkissa" honom på pottan. Det funkade två gånger, sen sparkade han bakut.

Man har ju ingen urinproduktion på natten som vuxen så det är en helt naturlig utveckling.
  • k girl
    chokladkaffe skrev 2012-03-13 18:12:39 följande:
    Man har ju ingen urinproduktion på natten som vuxen så det är en helt naturlig utveckling.
    Jag vet att nattkissandet är hormonellt styrt och att det är en mognadsfråga, men själv hade jag nattblöja tills jag började skolan liksom min syster. Det var inte roligt, så jag är väldigt glad åt att han inte kissar i sömnen. Det hade varit rätt praktiskt också om han hade velat sitta på pottan eller toaletten på morgonen, men vi kan ju inte tvinga honom.
  • fågelungarna

Jag började med ec-light med stora vid 7-8 mån. Vid 12 mån kom första heltorra dagen och därefter var hon blöjfri dagtid. Vid 18 mån blev hon pålitligt dagtorr och en månad senare nattorr med. Efter det har det nog bara kommit kiss i sängen 4-5 gånger. Verkar jobbigt att hantera det varje natt, Me like coffee. Låter som en bra idé att låta henne sova utan pjamas i alla fall, enklast så. (Min stora vill av någon anledning aldrig ha pjamas, sover i bara trosor sedan ett halvår tillbaka.)

EC-light blir det med lillebror med, fast för tillfället har det blivit något mindre av den varan när man är sugen på att vara ute även när han är vaken i och med vårvädret. Snart får han vara byxlös ute, men lite kallt är det än...

Blöjanvändandet beror väl till lika delar på de högfungerande blöjorna (det är ju vansinnigt skönt att inte behöva bry sig om det där med kissandet, och inte behöva byta mer än typ var fjärde timme de gånger bebisen har vanlig blöja i stället för tyg), och på att det verkar vara allmänt känt att det är meningslöst att börja potträna förrän barnet är låt säga 2,5 år. Jag tror ju personligen att det är mycket svårare att göra det då, än vid 1,5 år då de inte har egen "vilja" och "integritet" på samma sätt som ett år senare. Å andra sidan har jag bara klarat av det där med ett barn ännu, som till på köpet är av den kommunikativa sorten som aldrig velat leka själv utan bara vara med mig. Så vad vet jag, egentligen ska man nog ha pottränat en sex sju stycken innan man uttalar sig Solig

• fågelungarna

Men som någon skrev någonstans. Egentligen borde alla börja potta så smått redan under bebisåret så att det inte är något komplicerat och ovant för barnet när det väl är dags. På samma sätt som man så smått (bör) inför(a) smakportioner i lugn och ro innan det är dags att helt avsluta med amningen.

• Acelise
    fågelungarna skrev 2012-03-13 20:31:01 följande:
    Men som någon skrev någonstans. Egentligen borde alla börja potta så smått redan under bebisåret så att det inte är något komplicerat och ovant för barnet när det väl är dags. På samma sätt som man så smått (bör) inför(a) smakportioner i lugn och ro innan det är dags att helt avsluta med amningen.
  • Me like coffee

Ja, vi ec:ade lite light från fyra månader. Men det avtog rätt mycket efter året då min man inte alls var lika med på det som jag. Men hon var ju inte alls främmande för pottan. Sen att hon älskar att vara utan kläder underlättade helt klart! Får se hur vi gör med lillebror men vi kommer helt säkert att i alla fall utnyttja sommaren och ha honom naken så mycket som möjligt.

• Yamma
    fågelungarna skrev 2012-03-13 20:31:01 följande:
    Vi började med potta när dottern var ca 4 månader av praktiska skäl, hon kissade alltid på skötbordet och då började jag försöka "fånga det" i pottan istället.

Sedan hon var ca 10 månader har hon varit utan blöja hemma, men det betyder inte att hon varit torr. Ofta har hon sagt till men ibland har hon kissat i byxorna. Hon säger alltid till när hon är bajsnödig. 

Just nu är hon inne i en period när det väldigt sällan kommer kiss i byxan men det har gåt i peprioder. När hon började gå blev det fler kissiga byxor än tidigare tex. Vi använder blöja ute nu på vintern och när vi ska bort. När hon säger till är det ganska bråttom. Ibland vill hon ha blöja hemma och då har hon det. Vi har även blöja på natten. 

Jag tycker att det har fungerat bra så som vi gjort. Målet har inte varit att hon ska bli torr tidigt utan att vi tycker att det verkar skönare att vara utan blöja så mycket det nog går. För henne har det aldrig blivit en stor grej att börja gå på pottan och vi har aldrig gjort någon grej av att hon kissat i byxorna. Det är en fördel att ha lätt att tvätta . Vi har dock fått "tillrättavisa" våra anhöriga för att de inte ska låta som att det är "fel" att kissa på sig. Det är viktigt att hon inte känner det som att hon misslyckas.  
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd