• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • msKitten

Måste ni duscha henne? Verkar onödigt tycker jag. Byt bara kläder och lakan. Inte duschar du ett blöjbarn efter varje kissblöja? Barnet har ju kiss på sig. Det är ju samma sak egentligen. 

Att hon valde blöja är helt ok tycker jag och inte utpressning. 

By the way, min stora pojke som är 4 år sover med blöja. Det händer att hans blöja läcker på natten och han blir alldeles blöt och kall. Han vaknar inte. Det är därför vi valt att inte ta bort blöjan, för han vaknar inte när han kissar på sig. Och han vaknar inte av att han är kissnödig heller. Eller han vaknar nog till, men inte tillräckligt för att han ska vara helt medveten om vad som händer.

Det är ett mysterium för mig att han inte störs av att bli blöt och kall. Han sover som en stock när vi byter lakan, kläder osv. 

• Me like coffee

Nä, kanske behöve vi inte duscha henne. Men problemet börjar ändå redan innan när vi måste klä av henne. Kanske ska vi säga att hon får sova utan kläder... I ett försök att minimera allt som hon går igång på. Bra med input, gärna mer tankar

• Acelise

Tycker inte heller ni behöver duscha av henne! Skulle kännas väldigt jobbigt om det var en själv, att vakna till av en dusch och sedan försöka somna om mitt i natten.

Kanske läste slarvigt, men har ni frågat henne hur hon vill göra? Hur gammal är hon?
    Även om hon inte har något svar kan det sätta igång tankegångar hos henne som gör att hon en dag fattar ett beslut som ni då känner inte kränker hennes integritet.

Nu har vi inte slutat med blöjor alls, men har ju hört en del om att regrideringen när man får syskon ofta visar sig så, eller bara blöjfrihet överhuvudtaget.

Jag tror på att fråga henne... 

• msKitten
    Me like coffee skrev 2012-03-13 09:59:27 följande:
    Nä, kanske behöve vi inte duscha henne. Men problemet börjar ändå redan innan när vi måste klä av henne. Kanske ska vi säga att hon får sova utan kläder... I ett försök att minimera allt som hon går igång på. Bra med input, gärna mer tankar
    Gör det enkelt för er. Inför blöja preliminärt. Förklara för henne att det är ett tag bara. Säg att du vill att hela familjen ska sova på natten och för att ni ska sova just nu behöver hon ha blöja. Påminn henne om att hon blir arg på natten när hon kissar på sig, med blöja slipper hon.

Jag tror liksom Acelise att det handlar om regression. Det är bara att vänta ut det.

Min stora pojke började kissa på sig på dagarna i samband med lillebrors ankomst. Jag blev till en början stressad, sen bestämde jag mig att tagga ner. Införde blöja igen (man orkar inte byta kläder på en unge 6 ggr om dagen, det är ohållbart). Han hade blöja i en månad. Sen tog paketet slut, jag sa att nu är blöjorna slut. Okej sa han och började kissa på pottan/toaletten igen. Så enkelt var det.  
  • Me like coffee

Jo vi har frågat henne och på dagen går det uu jättebra att resonera med henne och vi kommer ofta fram till något bra. Men sen funkar det inte på natten, vilket kanske inte är så konstigt. Men vi ska prova att skippa duschen och prata igenom ett nytt scenario och se om det funkar.

• Acelise
    msKitten skrev 2012-03-13 10:32:58 följande:
    Gör det enkelt för er. Inför blöja preliminärt. Förklara för henne att det är ett tag bara. Säg att du vill att hela familjen ska sova på natten och för att ni ska sova just nu behöver hon ha blöja. Påminn henne om att hon blir arg på natten när hon kissar på sig, med blöja slipper hon.

Jag tror liksom Acelise att det handlar om regression. Det är bara att vänta ut det.

Min stora pojke började kissa på sig på dagarna i samband med lillebrors ankomst. Jag blev till en början stressad, sen bestämde jag mig att tagga ner. Införde blöja igen (man orkar inte byta kläder på en unge 6 ggr om dagen, det är ohållbart). Han hade blöja i en månad. Sen tog paketet slut, jag sa att nu är blöjorna slut. Okej sa han och började kissa på pottan/toaletten igen. Så enkelt var det.  
  • Me like coffee

Jo jag tror att det handlar om att hon har fått syskon. Hon har kissat på sig lite under dagarna också trots att hon tidigare varit torr länge. Men detta bekymrar mig faktiskt inte alls. Jag har inga problem att kliva upp och byta lakan en gång på natten men jag orkar inte hantera ett argt barn . Hmm, ja vi får se men klart enklast just nu är ju att ta diskussionen om blöja innan hon lägger sig än att ta ett ilskeutbtott mitt i natten.

• Flickan och kråkan

Jag håller med övriga om att försöka införa nattblöja preliminärt. Sedan måste det faktiskt inte handla om att hon fått syskon.Jag har två dagblöjfria barn....rätt länge nu. Ingen av dem är nattorr. De beter sig båda som msKittens barn. har vi glömt av misstag någon gång så kissar de gladeligen ner sig utan att röra en fena. Man kan byta på dem och de sover vidare som små trasdockor när man "hanterar" dem . Det jag skulle säga är att det här med kisserierna har kommit och gått lite i perioder. De har båda haft perioder då de plötsligt börjat kissa på sig igen. Pratar man med andra föräldrar så verkar det vara rätt vanligt. Man har torra perioder och så plötsligt skvätts det lite igen. Jag upplevde att äldsta exempelvis började bli lite "slarvig" efter ett par månaders torrhet med i stort sett noll olyckor då det inte var någon nyhet längre. Inte så noga om det kom lite i kalsongerna. Tråkigt att avbryta lek och gå och kissa. Det är ju ändå bara att byta kalsonger .

• Acelise

Hur gamla är era barn, de som är blöjfria (eller på väg att bli)?
    Jag har hela tiden känt att jag inte vill stressa fram något och det håller jag fast vid... Men märker också att många med barn i samma ålder (drygt 2) börjar prata om det och vill bolla idéer. Jag har ingen tanke på att börja och sonen verkar inte heller vara där.
    Han har t.o.m. börjat sätta sig emot att vara naken. Tidigare älskade han att springa omkring naken här hemma, efter badet, och vi har bara låtit det vara. Nu blir han väldigt störd när vi ska byta från pyjamas till kläder, bara den korta stunden av "nakenhet". Har detta med personlig integritet att göra, tro? Någon som känner igen sig? Hur ska jag hantera det? Vi har ett "varken-eller-tankesätt" kring nakenhet hemma. Ingen struttar runt naken och ingen skyler sig heller, det är som det är. Ingen grej och ingen dramatik. 

• Me like coffee

Acelise: Dottern blir tre år i maj och har varit utan blöja dagtid från i somras. Vi gjorde inget aktivt val utan hon ville alltid vara naken och sen när det var dags för dagis mot hösten igen var hon ju tvungen att börja ha kläder lite mer och då körde vi liksom bara på. Då gick det bra hemma men hon kissade på sig på dagis ett tag. Sen i november ville hon själv sluta med blöja på natten. Hon hade ju blivit storasyster nu och då ville hon inte ha blöja sa hon . Vart hon har gjort den kopplingen vet jag verkligen inte då vi försöker tona ner det här tjatet som många kör med, "du är ju stor nu...".

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd