• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Angel13

jag vill berätta om min lilla tjej och hur hon har kämpat för sin bröstmjölk!!

När hon var runt 5v fick hon en liten förkylning, rinnande näsa och så. Hon åt sämre och sämre och blev tröttare, försökte få tid till vårdcentralen men fick inte tid...några dagar gick...ammade henne, när hon helt plötsligt i min famn blev helt livlös, först vit och sen allt blåare....hon kom tillbaka på några minuter, men var okontaktbar och vi blev kvar på sjukhuset och fick diagnosen rs-virus. Hon var i superdåligt skick, bröstet ville hon ha, trots att hon inte orkade äta mer än 10ml. Sjukhuset föreslog flaska, kopp etc men inget av dessa tog hon så sond fick sättas in. Pumpade var tredje timme ca en halvtimme, sondade 1 1/2 timme och ammade en halvtimme, dygnet runt i nästan 2,5 vecka ja det blev ca 20min vila mellan varven väga,amma,väga,pumpa,sonda....vi provade med ersättning i sonden så att jag skulle få sova, men det gick inte, allt kom upp och ingenting blev kvar!! inte ens via sond tog hon ersättning. Alla var förundrade över denna lilla bröstfixerade tjej som trots att hon inte hade kraft envisades med att ligga vid bröstet och försöka äta. Första natten la de henne i egen säng med alla sladdar kopplade, vi hade sovit hud mot hud fram till den dagen...första två timmarna fick personalen springa in väldigt många gånger då hennes puls och andning dippade, så de föreslog att hon skulle sova med mig, som hon var van vid. rummet möblerades om och jag fick henne brevid mig med alla sladdar, hud mot hud...hon blev genast bättre, inga fler puls eller andnings uppehåll! Hon har kämpat för sin bröstmjölk, vanligt är att barn som sondas glömmer amningen då hunger känslan inte finns...hon ammas fortfarande fritt och ofta är nu 8mån. Vad jag ville säga med detta var att ibland är det så att det är barnet som gör valet och lämnar inte alternativ för något annat än amning. Har fullförståelse för mammor som väljer att avsluta,  hade själv gjort det valet också, men en liten envis tjej sa nej  Glad 

930618~941026~081019~BF100205
  • Hervor 1
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 09:55:52 följande:
    Jag ursäktar inte, men känner att man får så mycket skit för att man inte kämpar mer med amningen. Jag känner att vi tagit rätt beslut, framför allt är jag inte lika bunden längre, det är en stor fördel. 

Jag var bara nyfiken på hur ni ser på det eftersom när man är ap så pratas det mycket om amning som anknytning etc. 
    Nog för att det finns fördelar med amning och bröstmjölk men att det skulle påverkar ankytningen är allt lite överdrivet. Ankytning påverkas ju utav förälderns omsorgssystem - alltså hans eller hennes förmåga att svara an på sitt barns kommunikation (att föräldern är förutsägbar, trygg och svarar snabbt och korrekt på barnets kommunikation är viktigt för trygg anknytning). Att maten kommer ur en flaska påverkar inte det!
  • Hervor 1
    örtagård skrev 2010-10-01 08:37:18 följande:
    Har du fått somna om nu ?

Här har varit morgonbestyr sedan kl 6. En glad bebis, en trött och SUR treåring, två föräldrar som inte haft en chans att känna tröttheten, en mamma som trodde den tidiga morgonen skulle  ge utrymme för städning när storasyster fortfarande sussade lungt. Ha, ha, ha. Inte ens klädd än - mamman alltså! Vaken pigg bebis vara anledning till att gå upp här också för att inte väcka fler än nödvändigt. En liten nackdel med att dela sovrum men det är ändå lyhört så man hade inte kunnat dra sig ändå särskilt länge med tjoande bebis.
    Ja en timma till fick jag allt.. maken fick ta över strax efter 06, då hade även stora vaknat vid 05.30 och ville ABSOLUT INTE gå och lägga sig trots att hon var bra trött. Min morgon har nog inte varit helt olik din... Storas humör speglade sömnbristen och mitt också.. mitt tålamod med barnen är det absolut inget fel på men i morse var jag väl inte den bästa på att hantera konflikter.. Storas trötthet/grinighet gick ut över lilla som hon var hårdhänt mot och hon var liksom vild i hennes närhet. Jag kunde säkert varit mer pedagogisk i min hantering av hennes frustrationen som såklart inte blev bättre av en trött och irritabel mamma men, men! Nu har vi haft en mysig amningsstund i sängen alla tre och stora somnade som en stock.. Bebisen ålar runt på golvet nöjd med tillvaroon och river i en bamsetidning och jag, som egentligen borde diska, sitter här och njuter av lugnet
  • örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-10-01 10:46:02 följande:
    Ja en timma till fick jag allt.. maken fick ta över strax efter 06, då hade även stora vaknat vid 05.30 och ville ABSOLUT INTE gå och lägga sig trots att hon var bra trött. Min morgon har nog inte varit helt olik din... Storas humör speglade sömnbristen och mitt också.. mitt tålamod med barnen är det absolut inget fel på men i morse var jag väl inte den bästa på att hantera konflikter.. Storas trötthet/grinighet gick ut över lilla som hon var hårdhänt mot och hon var liksom vild i hennes närhet. Jag kunde säkert varit mer pedagogisk i min hantering av hennes frustrationen som såklart inte blev bättre av en trött och irritabel mamma men, men! Nu har vi haft en mysig amningsstund i sängen alla tre och stora somnade som en stock.. Bebisen ålar runt på golvet nöjd med tillvaroon och river i en bamsetidning och jag, som egentligen borde diska, sitter här och njuter av lugnet
    Låter rätt mysigt trots allt .

Sömn och mat och bättre mamma helt enket gäller för mig också.

Har bara dammsugning kvar nu. (maken tog badrummen igår - jag är ingen övermänniska). Ska man dammsuga för att bebisen sover eller ska man låta bli för att bebisen sover. Det är frågan. Jag väljer nog dammsuga trots allt för annars blir det bara tråkigare längre fram i eftermiddag när vi inte har tid...
  • Makadam
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 09:06:35 följande:
    Jag fick inte rådet att pumpa ut, men hade barnvakt en dag och upptäckte att brösten inte spände alls efter att jag inte ammat på 12-13 timmar... Insåg då att något var fel.. För min del handlade det nog mcyket om att jag inte var beredd att ta ett steg tillbaka och amma varannan timme igen för att få upp produktionen. Min bebis var ändå 3,5 månader vid tillfället, hon sov hela nätter etc. 
    Bara ett inlägg om hur olika man kan vara;
    jag ammar fritt vår dotter på 11 månader, ibland varannan timme.
    Jag har aldrig känt mig låst med amningen, men jag märler på bekanta hur de blir låsta nu när det ska värmas mat och de inte har möjlighet till det alltid.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2010-10-01 11:50:39 följande:
    Jag har aldrig känt mig låst med amningen, men jag märler på bekanta hur de blir låsta nu när det ska värmas mat och de inte har möjlighet till det alltid.
    Amma var lättare men det var inte hela världen med burkarna heller. Nu har jag förvisso inget emot att ge barn burkmat, kanske därför det var så enkelt. Amma var väldigt smidigt för när de är så små finns inga mönster att följa, helt plötsligt vill de bara ha, då var det lätt. Men när maten introduceras blir det mer och mer regelbundet upplevde jag och då gick det att förutse. Samtidigt vill jag inte säga att det är lättare nu för man sitter ju ändå ner och äter allihopa, det gjorde vi då också fast jag hade uppskurna bitar och vi satt i soffan
  • chokladkaffe

sen tyckte jag det var överkurs att värma mat hela tiden, det går bra att äta kall också, fast detta kanske säger mer om min "good enough" sida än nåt annat det kanske inte anses okej egentligen.

• k girl
    Jag ammar också fritt. Men jag kände mig väldigt låst med amningen när han var runt 2-3 månader gammal faktiskt. Och sedan blev jag ju helt besatt när det skulle intensivammas (kanske inte så konstigt att det lossnade först när jag kände "skit samma"?). Men jag känner mig inte låst med maten heller! Visst är det mer att planera och det har varit supersmidigt att slippa ha med sig lunchmat, haklappar och hela konkarongen. Men låst, nej, det känner vi oss inte. Precis som madeleineh ger vi mat kall också, när vi kört långt med bilken t ex, sonen äter gladeligen även kall mat. Bara man har en sked i skötväskan så. Måltidsdryck har vi ju alltid med!
  • örtagård

Jag känner mig definitivt inte bunden av bebisen dagtid trots att jag ammar fritt och det har säkert kunnat klassificerats som intensivamning stundtals. Inte heller känner jag mig låst av att hon äter mat. Hon erbjuds när vi andra äter och äter hon inte får hon amma. De stora kräver mat varannan till var tredje timme så det är väl snarare de som binder oss men själv vill jag ju äta lika ofta så vi är ju upptgna med måltider med dessa intervall ändå. Sen är de ju mer påfrestande med barn med än utan . Men det är inte bebisen som ammar som binder oss, varken med mat eller amning. mat får hon ju av det vi andra äter, varmt som kallt.

Idag var jag lat och slängde fram lite bitar färdiga köttbullar och kalla makaroner för syns skull då hon helst ville amma. Good enought?

Jag kan inte tänka mig att flaska och burkar behöver låsa någon mer än amning, Mat behöver inte alltid ätas varm - amma blir allt kallare och kallare att göra ute och jag ska inte säga att jag älskar att amma i nollgradig blåst . Flaska behöver inte heller kräva mikro. Om man lägger teran intill bebisen kropp i vagen eller sjalen får den ju rätt temperatur .

• älskarlivet81
    Ja det är så olika, jag trodde det skulle bli jobbigare med ersättning, men känner mig inte låst alls. Kände mig mer låst med amningen. Nu kan min man natta och jag kan gå ut själv utan vår dotter etc. Nu när vi ger ersättning så har vi med varmt vatten i en termos och sen blandar man ihop det, faktiskt väldigt smidigt det också.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd