• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • örtagård
    k girl skrev 2010-10-01 09:39:09 följande:
    Fast brösten slutar ju spänna efter ett tag. Mina bröst spänner inte alls, däremot blir de knöliga och beröringsömma om t ex sonen sover en hel natt. Min son var lika gammal, förresten. Vi kämpade på med intensivamning - en timme mellan amningarna och väckning på natten - tills han var fyra månader och då kompletterade vi med mat. Så gjorde vi. Andra gör annorlunda och de måste de få göra utan att behöva känna sig skuldmedvetna eller sämre.
    Håller helt med. Det är nog dock tyvärr lätt att känna sig skuldtyngd när det gäller ens barn väl och vet och det kan gälla allt från att inte amma till att ryta på sin treåring eller ställa för höga krav på sin femåring . Ingen varken kan eller bör känna sig fri från skuld men det det är bästa att börja lära sig hantera det ständiga dåliga samvetet och utvärdera sitt föräldraskap för att i slutända känna att det nog är rätt ok och att det inte är fel att jobba på de bitarna man inte gillar hos sig själv, utan att för den skull gräva ner sig .
  • älskarlivet81
    k girl skrev 2010-10-01 09:39:09 följande:
    Fast brösten slutar ju spänna efter ett tag. Mina bröst spänner inte alls, däremot blir de knöliga och beröringsömma om t ex sonen sover en hel natt. Min son var lika gammal, förresten. Vi kämpade på med intensivamning - en timme mellan amningarna och väckning på natten - tills han var fyra månader och då kompletterade vi med mat. Så gjorde vi. Andra gör annorlunda och de måste de få göra utan att behöva känna sig skuldmedvetna eller sämre.
    Mina bröst var inte ömma alls och eftersom min bebis inte gått upp i vikt så la jag av med amningen istället. Hon bara skrek när hon fick bröstet, sen vi började med ersättning så är vår bebis mycket gladare och piggare så hon fick nog inte tillräckligt med mat.. 

• örtagård
    örtagård skrev 2010-10-01 09:44:01 följande:
    Håller helt med. Det är nog dock tyvärr lätt att känna sig skuldtyngd när det gäller ens barn väl och vet och det kan gälla allt från att inte amma till att ryta på sin treåring eller ställa för höga krav på sin femåring . Ingen varken kan eller bör känna sig fri från skuld men det det är bästa att börja lära sig hantera det ständiga dåliga samvetet och utvärdera sitt föräldraskap för att i slutända känna att det nog är rätt ok och att det inte är fel att jobba på de bitarna man inte gillar hos sig själv, utan att för den skull gräva ner sig .
    väl och ve. Jag vet inte vad det är med mig idag Ja, just det jag skulle ju städa, och nu sover bebisen och de stora är avlämnade på dagis...Hej svejs !
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 09:44:03 följande:
    Mina bröst var inte ömma alls och eftersom min bebis inte gått upp i vikt så la jag av med amningen istället. Hon bara skrek när hon fick bröstet, sen vi började med ersättning så är vår bebis mycket gladare och piggare så hon fick nog inte tillräckligt med mat.. 

Vet du, jag tycker att du ska sluta urskulda dig, det verkar som m du känner att du behöver förklara dig. Det är helt ok att ge ersättning och det är helt ok att lägga ner amningen - var glad åt att ni har tagit ett beslut som gynnar er familj istället för att ursäkta det!
  • älskarlivet81
    k girl skrev 2010-10-01 09:48:36 följande:
    Vet du, jag tycker att du ska sluta urskulda dig, det verkar som m du känner att du behöver förklara dig. Det är helt ok att ge ersättning och det är helt ok att lägga ner amningen - var glad åt att ni har tagit ett beslut som gynnar er familj istället för att ursäkta det!
    Jag ursäktar inte, men känner att man får så mycket skit för att man inte kämpar mer med amningen. Jag känner att vi tagit rätt beslut, framför allt är jag inte lika bunden längre, det är en stor fördel. 

Jag var bara nyfiken på hur ni ser på det eftersom när man är ap så pratas det mycket om amning som anknytning etc. 
  • örtagård
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 09:55:52 följande:
    Jag ursäktar inte, men känner att man får så mycket skit för att man inte kämpar mer med amningen. Jag känner att vi tagit rätt beslut, framför allt är jag inte lika bunden längre, det är en stor fördel. 

Jag var bara nyfiken på hur ni ser på det eftersom när man är ap så pratas det mycket om amning som anknytning etc. 
    Som  jag ser det handldar anknytning helt och håller om föräldrans förmåga att knyta an.
  • chokladkaffe
    örtagård skrev 2010-09-30 22:59:23 följande:
    Han är runt två eller? Det är ett helt normalt beteende . De är ju inte så verbala och uttrycker sig fysiskt när de är frustrerade. Han är säkert bara trött när han gör så. Jag tror inte det är något han lärt från dagis - de blir sådan ändå . Men han kan ju vara trött efter dagis. Det är väl skönt att han får släppa ut känslorna även om det är tufft för slagpåsarna .

Våra kan blir jättearga på oss. DUUUMMMMA MAMMA!!! Slänga i dörren gör den stora och den lille kan slå till oss eller kastar saker. "Ja, ni får tycka vi är dumma, ja,  jag vet du tycker jag är dum men nu är det så  här" - säger vi men så tappar jag så klart tålamodet ibland och ryter att nu får det vara nog - skrika får du göra någon annanstans men inte här på oss! Arga får de vara men inte alltid bland resten av familjen för det bli helt hänsynslöst mot alla. Dock är min ju över tre och fem år - som tvååringar har de alltid fått en famn att skrika i.
    Åh tack för ditt svar. Vi är lite oeniga här hemma hur vi ska hantera det. Jag tänker att det inte är lönt att tillrättavisa en sån liten, jag tar undan handen och visar hur man "klappar fint" och så gör han det Tar undan grejer han inte får slänga och så. Sambon säger mer till honom "så gör man inte" med lite hårdare tonfall. Jag menar på att det inte är lönt...ännu.
  • örtagård

och ta inte skit .

Jag stöter mest på förvåning att jag ammar, inget skit för det men jag får nog anse att jag möts av förvåning då jag närmast helammar och ammar fritt min niomånaders. Inte ogillande alls men förvåning. Fast inte från så många som jag trodde.
  • k girl

Amning, att bära, samsovning - det är ju bara redskap. Det är föräldrarnas inställning till barnet som spelar någon roll. Att inte "träna" sitt spädbarn att ligga själv eller sova själv, att ignorera att det är hungrigt osv. Alla har inte möjlighet att amma, att samsova, eller att bära. So what? Så länge man gör sitt bästa att höra och respektera sitt barn är väl det gott nog?
  • örtagård
    chokladkaffe skrev 2010-10-01 10:00:54 följande:
    Åh tack för ditt svar. Vi är lite oeniga här hemma hur vi ska hantera det. Jag tänker att det inte är lönt att tillrättavisa en sån liten, jag tar undan handen och visar hur man "klappar fint" och så gör han det Tar undan grejer han inte får slänga och så. Sambon säger mer till honom "så gör man inte" med lite hårdare tonfall. Jag menar på att det inte är lönt...ännu.
    Nej, det är inte lönt är min inställning också. Tvååringar vet inte vad de gör på det sättet men visst får man visa att man inte vill att de slåss men gräla går liksom inte in...

Jag blir arg på min treåring ibland. Får dåligt samvete, känner att det är ok för att jag faktiskt blir arg och sätter min gräns och han faktiskt förstår att där finns en gräns. Oftas grälar jag inte men det är tålamodsprövande. Femåringen kan jag bli riktigt arg på och ibland känns det som rätt reaktion och inbland som att jag borde behärskat mig. När jag gjort fel ursäktar jag mig och vi pratar ALLTID om konflikter och bråk oavsett jag känner jag bör säga förlåt eller ej - så vi lär oss alla . Jag är  INTE mamman med tålamod och när två stora bråkar och en liten är trött och skrikig - nja, jag är nog inte en ap-förälder men det är ok för mig .
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd