• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Yamma
    Hervor 1 skrev 2010-10-03 19:46:11 följande:
    Ja min lilla gillade dem verkligen, skall inhandla lite broccoli, palsternacka och annat som är lite greppvänligt och smakar anständigt att koka När är det dags för smakisar för er lilla?
    Hon är ganska precis 5 månader nu. Jag  har tänkt vänta till 6 månader om hon inte blir jätteintresserad av sig själv innan, det är hon inte nu. Hur gammal är din lilla?
  • Hervor 1
    Yamma skrev 2010-10-03 21:06:32 följande:
    Hon är ganska precis 5 månader nu. Jag  har tänkt vänta till 6 månader om hon inte blir jätteintresserad av sig själv innan, det är hon inte nu. Hur gammal är din lilla?
    Hon är 6½ månad och vi började precis häromdagen.Hon har inte visat något särskilt intresse för mat förrän helt nyligen då hon väl åtminstone verkade något nyfiken. Vi testade ett par dagar med morot/potatispurée och någon potatis/palsternackspurée (som enligt storasyster luktade lera). Dessa var INTE någon hit även om hon tyckte om att manövrera skeden själv. Att bekanta sig med mat skall ju vara lustfyllt tycker jag så jag bet ihop om min skräck att hon skall sätta i halsen och så kokade jag morotsstavarna mjuuuka mjuka (men höll ihop gjorde de iaf Det är väldigt roligt att få bekanta sig med en helt ny sida av ens lilla bebis - sidan som innebär kladd,kladd och mera kladd
  • Hervor 1
    örtagård skrev 2010-10-03 19:59:43 följande:
    Stekt spetta idag Små bitar gick ner i övertrött dam
    Att gilla fisk är dock ganska imponerande! Det är ju en lite speciell smak och konsistens på det inbillar jag mig..
  • Yamma
    Hervor 1 skrev 2010-10-03 21:59:13 följande:
    Hon är 6½ månad och vi började precis häromdagen.Hon har inte visat något särskilt intresse för mat förrän helt nyligen då hon väl åtminstone verkade något nyfiken. Vi testade ett par dagar med morot/potatispurée och någon potatis/palsternackspurée (som enligt storasyster luktade lera). Dessa var INTE någon hit även om hon tyckte om att manövrera skeden själv. Att bekanta sig med mat skall ju vara lustfyllt tycker jag så jag bet ihop om min skräck att hon skall sätta i halsen och så kokade jag morotsstavarna mjuuuka mjuka (men höll ihop gjorde de iaf Det är väldigt roligt att få bekanta sig med en helt ny sida av ens lilla bebis - sidan som innebär kladd,kladd och mera kladd
    Spännande!
    Jag är också rädd för att hon ska sätta i halsen. Kan tänka mig att det blir kladdigt Glad. Få se när våran lilla blir intresserad.
  • örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-10-03 22:00:06 följande:
    Att gilla fisk är dock ganska imponerande! Det är ju en lite speciell smak och konsistens på det inbillar jag mig..
    Gillade och gillade... Hon stoppade i sig små bitar panérad fisk typ 10 gram trots att hon var trött. Men vi satt alla vid bordet med hyfad stämning och det räknas långt i vår familj ! Hon var tyvärr för trött för äppelkakan - annars hade hon fått smaka men nu blev det pappalek istället.
  • Hervor 1
    örtagård skrev 2010-10-03 22:13:08 följande:
    Gillade och gillade... Hon stoppade i sig små bitar panérad fisk typ 10 gram trots att hon var trött. Men vi satt alla vid bordet med hyfad stämning och det räknas långt i vår familj ! Hon var tyvärr för trött för äppelkakan - annars hade hon fått smaka men nu blev det pappalek istället.
    Lika så gott, pappalek är nog bättre för tänderna ändå..
    Här har stora varit sjuk idag (lite feber och förkyld) så aptiten har varit på noll, menyn (appropå bra för tänderna) blev som nedan
    frukost: lite gröt
    lunch: 2 små bitar fiskpinne, 1 jordgubbsglasstrut
    middag: 1 jordgubbsglasstrut
    kvällsmat: 1 jordgubbsglasstrut

För att riktigt toppa dagen med nyttigheter så har större delen av den spenderats i soffan tittandes på barbapappa varvat med bamse..
  • Hundägare i Gbg

Nervös. Imorgon ska jag börja jobba igen. Sömnen har det varit sisådär med rätt länge och maten likaså. Idag har det dock slunkit ner lite av varje så jag hoppas att det går åt rätt håll. Hon sov dessutom fyra timmar i sträck inatt vilket är mycket bra här. Hoppas att det går bra det här. Jag börjar på 75% för att kompensera dålig nattsömn men hoppas på att snart jobba 80% med en ledig dag istället för att fördela ledigheten på alla dagar.

Kul med matdiskussionerna. Vår dotter är nio månader och vi varvar puré med bitar av saker. Idag blev det leverpastejsmörgås till frukost, avocado och lite äggröra till lunch, broccolipuré och hemlagade fiskbullar till middag och slutligen polentagröt med banan. Inga stora mängder av något men totalt sett blev det ju en del för inget ratades helt i alla fall. Och bröstmjölk mellan varven förstås! Hoppas att jag får sova hyfsat nu, mer mat på dagen brukar leda till mer sömn på natten.

• örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-10-03 22:32:46 följande:
    Lika så gott, pappalek är nog bättre för tänderna ändå..
    Här har stora varit sjuk idag (lite feber och förkyld) så aptiten har varit på noll, menyn (appropå bra för tänderna) blev som nedan
    frukost: lite gröt
    lunch: 2 små bitar fiskpinne, 1 jordgubbsglasstrut
    middag: 1 jordgubbsglasstrut
    kvällsmat: 1 jordgubbsglasstrut

För att riktigt toppa dagen med nyttigheter så har större delen av den spenderats i soffan tittandes på barbapappa varvat med bamse..
    Jordgubb ska det va förstår jag !

Mitt mellanbarn levde på svartvinbärssaft efter jag slutat amma. Saft i flaska när han genomled alla sina luftvägsinfektioner. Välling är ju ingen höjdare då...
  • örtagård
    Hundägare i Gbg skrev 2010-10-03 22:43:28 följande:
    Nervös. Imorgon ska jag börja jobba igen. Sömnen har det varit sisådär med rätt länge och maten likaså. Idag har det dock slunkit ner lite av varje så jag hoppas att det går åt rätt håll. Hon sov dessutom fyra timmar i sträck inatt vilket är mycket bra här. Hoppas att det går bra det här. Jag börjar på 75% för att kompensera dålig nattsömn men hoppas på att snart jobba 80% med en ledig dag istället för att fördela ledigheten på alla dagar.

Kul med matdiskussionerna. Vår dotter är nio månader och vi varvar puré med bitar av saker. Idag blev det leverpastejsmörgås till frukost, avocado och lite äggröra till lunch, broccolipuré och hemlagade fiskbullar till middag och slutligen polentagröt med banan. Inga stora mängder av något men totalt sett blev det ju en del för inget ratades helt i alla fall. Och bröstmjölk mellan varven förstås! Hoppas att jag får sova hyfsat nu, mer mat på dagen brukar leda till mer sömn på natten.
    Låter riktigt bra med mat då jag har en niomånaders som sitter med vid bordet två, ev tre gånger och äter en av gångerna...

Lycka till med jobbandet!

Jag har varit ledig en dag i veckan med båda innan trean och kommer fortsätta med det. Det har gjort under för återhämtning. VI har inte haft bra nätter på flera år! Jag har också förkortat med en timme per dag de fyra dagar jag jobbat. Det har känts toppen.
  • chokladkaffe

Ja vem vill jobba heltid med småbarn. Fast jag är kluven till om jag vill ha en ledig dag i veckan eller sluta tidigt varje dag istället. Jag gillar inte att komma hem 17 på dagarna och jag vet inte om en dag kan kompensera de andra fyra då.

Som vanligt handlar nog behovet av att tillrättavisa mer om samhällets förväntningar. Jag tror min strategi kommer att vara att säga i "snäll" ton att så gör man inte när han slår på folk, slänger tallrikar i golvet och sånt som alltid är nej. För mig blir det lite konstigt att helt plötsligt börja med något annorlunda när han blir större. Däremot aldrig i arg ton och aldrig i nåt nedlåtande att han borde förstått, klart han inte gör.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd