örtagård skrev 2010-09-27 08:19:18 följande:
Ja, det är helt ok att amma. Bättre än att torka matkladd arbetsmässigt

. Och ja, vi känner oss lycjigt lottade att kunna ta det i hennes takt. Maken ska vara hemma nästa höst och då äter hon nog lite i alla fall sockerkaka

!
Nej, jag tror heller inte amningen förhindrar matlusten. Man kanske tvärtom kan framtvinga en tillvänjning till mat om man drar ner på amningen - vilket vi delvis gjorde med den äldsta men så har vi ju vid snart sex år en delvis matvägrare också...Dessutom funkade det nte så att hon åt massor med mat utan började klunka välling istället.... Men råden kommer säkert att hagla så småningom. Dock tror jag en del blir förvånade hur hon går upp i vikt och utvecklas normal och tom tidigt motoriskt utan att kräva mer "riktigt mat". Hon går snart och rör sig ständigt och behöver minsann ingen gröt

. Så som amningen ser ut i dag, kommer jag inte sluta på länge

.
Så är det nog, att om man drar ner på amningen så blir de ju "tvungna" att äta mer riktigt mat för att bli mätta. Men då är väl också risken större att matsituationerna känns forcerade och kanske mer förknippade med stress än om man har möjlighet att ta det lite som det kommer, vilket ni gör nu. Min lilla fick sin första smakportion idag, gröt - det var ingen höjdare alls.. Hon tog gärna skeden själv och smakade/slickade på den men själva gröten gjorde hon miner åt. Testar lite morotspuré imorgon istället, förhoppningsvis tycker hon bättre om det..
Hmm, är det bara jag som tycker att det känns lite vemodigt att sluta helamma? Visst är det skoj att testa mat men ändå... lite vemodigt..