• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    örtagård skrev 2010-10-01 08:42:07 följande:
    Vid tre mångade vill jag forfande övervaka andning. Hade inte befunnit mig på en annan våning än bebisen- inte heller i annat rum. Dock inte pga av anknytningsteorier utan pga av psa och magkänsla, dvs min egen vilja att vara tillsammans. Jag tror dock forfarande inte en sovandes bebis tar skada anknytningsmässigt just på natten. Min tremånaders sov själv i vagnen eller på filten stunder på dagen när jag var i samma rum. Vi har burit mestadels av tiden men vi har lagt i från oss bebisarna sovandes också för att hinna göra sådant som krävs i ett hem där bebis bästa inte är med.
    Ja, jo, vår dotter har också sovit ensam i vagn eller spjälsäng på dagen, men just det där att lämna ensam och somna....
  • örtagård
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 08:44:09 följande:
    JAg räknar mig inte som ap men är nyfiken på en sak. Hur ser ni på mammor som väljer att avsluta amningen när det inte fungerar riktigt? Hur mycket tycker ni man ska kämpa på med amningen eller tycker ni att ersättning är ett fullgott alternativ?
    Jag tycker inte man ska amma när det inte fungerar och det är moderns egen bedömning av vad som fungerar eller inte fungerar som räknas. Jag har klart avrått från att amma när jag utifrån sett att det inte fungerar.

Personligen hade jag kämpa så långt det gick för min barns magar mår  bäst på bröstmjölk. Men det har inget med anknytningen för mig att göra utan är ett kostmässigt själv.
  • älskarlivet81
    örtagård skrev 2010-10-01 08:47:36 följande:
    Jag tycker inte man ska amma när det inte fungerar och det är moderns egen bedömning av vad som fungerar eller inte fungerar som räknas. Jag har klart avrått från att amma när jag utifrån sett att det inte fungerar.

Personligen hade jag kämpa så långt det gick för min barns magar mår  bäst på bröstmjölk. Men det har inget med anknytningen för mig att göra utan är ett kostmässigt själv.
    ok, bara nyfiken. Jag själv slutade nämligen amma när min dotter gått upp för lite i vikt och jag upptäckte då att det knappt kom ut något när jag pumpade. 
  • örtagård
    Makadam skrev 2010-10-01 08:44:42 följande:
    Ja, jo, vår dotter har också sovit ensam i vagn eller spjälsäng på dagen, men just det där att lämna ensam och somna....
    Min kusins bebis somnade lungt när han var fyra månader, verkade hur nöjd som helst. Sådan bebisar verkar finnas ..
  • thelifesaviour
    JAg räknar mig inte som ap men är nyfiken på en sak. Hur ser ni på mammor som väljer att avsluta amningen när det inte fungerar riktigt? Hur mycket tycker ni man ska kämpa på med amningen eller tycker ni att ersättning är ett fullgott alternativ?
    Jag ser mig själv som AP-förälder och fick avbryta amningen för tidigt i mina ögon (helammade aldrig, delammade till sju månader), vi hade det väldigt kämpigt till och från. Jag tycker att ersättning är ett fullgott alternativ, vi har alltid trivts bra med flarran (även om jag i omgångar tyckte det var ganska sorgligt att jag inte "kunde" helamma).  

Jag kämpade länge, längre kanske många andra gjort, sju månader blir en ganska lång tid, men jag tyckte det var värt det. Hade amning bara varit mat, hade jag nog slutat tidigare, men jag tyckte det var viktigt med den amningen vi faktiskt fick dela. Men jag har full förståelse för de som inte orkar. 
  • Yamma
    Makadam skrev 2010-10-01 08:36:26 följande:
    Men, hur vet man att en bebis på 3 månader VILL sova ensam?
    Det här med VILJA vs BEHOV.

Jag skulle själv aldrig kunnat lämna dottern ensam på nedervåningen och låta henne ligga där ensam medan vi gjorde någonting annat. Nyfödd (och den första tiden) så somnade hon i min famn och låg kvar där, eller i soffan hos oss, medan vi åt eller tittade på film. Hon somnade efter amningen, och antingen fortsatte sova när vi gick ner till sovrummet eller så ammade jag igen, och hon somnade om.

Men, min fråga rör sig runt det här med:
    AP - följa sin magkänsla - lämna barnet - anknytningen.
    Jag undrar om.... hur kan man lämna  barnet att somna ensam vid 3 månader?
    Minnet sviktar väl lite men jag vill minnas att när dottern var 3 månader var hon väldigt liten :) och att då säga Godnatt och gå ut ur rummet, näe....det går emot MIN magkänsla. Så, hur tänker ni?
    Vår dotter somnar oftast i min famn på kvällen efter amning. Antingen får hon ligga kvar där eller så får hon ligga på soffan tills vi går och lägger oss (vi har sovrummet på övervåningen). Vi har en spjälsäng nere som hon ibland sover i på dagarna. Det är främst för att hon ska ha en sovplats där inte katterna kommer åt henne. När hon var yngre (hon är 5 månader nu) så sov hon gärna i spjälsängen på dagarna, nu somnar hon hellre i famnen. JAg skulle inte våga gå upp och lägga henne själv på övervåningen - eller våga o våga, jag skulle inte komma på tanken. Jag vill ha henne inom "synhåll".  Det är desutom himla mysigt att ha henne sovandes i famnen, men det blir inte mycket gjort Flört.

När jag pratar med bekanta frågar de ofta om vi kommit in i några rutiner än. Det tycker jag är svårt att svara på, hon äter när hon är hungrig och sover när hon är trött. Nu har tiderna på morgon och kväll börjat vara ganska förutsägbara. Hur ser ni på det där med rutiner?
  • k girl
    Makadam skrev 2010-10-01 08:36:26 följande:
    Men, hur vet man att en bebis på 3 månader VILL sova ensam?
    Det här med VILJA vs BEHOV.

Jag skulle själv aldrig kunnat lämna dottern ensam på nedervåningen och låta henne ligga där ensam medan vi gjorde någonting annat. Nyfödd (och den första tiden) så somnade hon i min famn och låg kvar där, eller i soffan hos oss, medan vi åt eller tittade på film. Hon somnade efter amningen, och antingen fortsatte sova när vi gick ner till sovrummet eller så ammade jag igen, och hon somnade om.

Men, min fråga rör sig runt det här med:
    AP - följa sin magkänsla - lämna barnet - anknytningen.
    Jag undrar om.... hur kan man lämna  barnet att somna ensam vid 3 månader?
    Minnet sviktar väl lite men jag vill minnas att när dottern var 3 månader var hon väldigt liten :) och att då säga Godnatt och gå ut ur rummet, näe....det går emot MIN magkänsla. Så, hur tänker ni?
    Min kusins lilla pojke klarar inte av att somna i famnen, men när han ligger själv. Men han är inte oövervakad eller ensam för det. Min son skrek och vaknade med en gång han inte låg i min famn eller bredvid mig, så det var ju enkelt att följa hans signaler.
    Var och en gör som de önskar. Jag tror att många slutar på grund av okunskap och dålig rådgivning, men det är inget jag skulle tal om annat än på ett sådant här forum där myter och okunskap har en tendens att sprida sig. T ex rådet att pumpa ur för att se hur mycket mjölk man har. Jag valde att fortsätta amma när jag var i samma situation, och för oss fungerade det. För andra fungerar det inte. Jag ä medveten om att det har tagit mycket tid och energi, och mycket stöd från min man.
  • älskarlivet81
    k girl skrev 2010-10-01 09:04:08 följande:
    Min kusins lilla pojke klarar inte av att somna i famnen, men när han ligger själv. Men han är inte oövervakad eller ensam för det. Min son skrek och vaknade med en gång han inte låg i min famn eller bredvid mig, så det var ju enkelt att följa hans signaler.
    Var och en gör som de önskar. Jag tror att många slutar på grund av okunskap och dålig rådgivning, men det är inget jag skulle tal om annat än på ett sådant här forum där myter och okunskap har en tendens att sprida sig. T ex rådet att pumpa ur för att se hur mycket mjölk man har. Jag valde att fortsätta amma när jag var i samma situation, och för oss fungerade det. För andra fungerar det inte. Jag ä medveten om att det har tagit mycket tid och energi, och mycket stöd från min man.
    Jag fick inte rådet att pumpa ut, men hade barnvakt en dag och upptäckte att brösten inte spände alls efter att jag inte ammat på 12-13 timmar... Insåg då att något var fel.. För min del handlade det nog mcyket om att jag inte var beredd att ta ett steg tillbaka och amma varannan timme igen för att få upp produktionen. Min bebis var ändå 3,5 månader vid tillfället, hon sov hela nätter etc. 
  • örtagård
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 08:48:40 följande:
    ok, bara nyfiken. Jag själv slutade nämligen amma när min dotter gått upp för lite i vikt och jag upptäckte då att det knappt kom ut något när jag pumpade. 
    skulle ha kämpat, skulle det kanske stå, för jag har inte fått kämpa. ammat mycket och tätt  men aldrig kämpat så hur långt jag skulle gå vet jag int men det hade varit värt en kamp. alla situationer måste värderas utifrån sina omständigheter.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 09:06:35 följande:
    Jag fick inte rådet att pumpa ut, men hade barnvakt en dag och upptäckte att brösten inte spände alls efter att jag inte ammat på 12-13 timmar... Insåg då att något var fel.. För min del handlade det nog mcyket om att jag inte var beredd att ta ett steg tillbaka och amma varannan timme igen för att få upp produktionen. Min bebis var ändå 3,5 månader vid tillfället, hon sov hela nätter etc. 
    Fast brösten slutar ju spänna efter ett tag. Mina bröst spänner inte alls, däremot blir de knöliga och beröringsömma om t ex sonen sover en hel natt. Min son var lika gammal, förresten. Vi kämpade på med intensivamning - en timme mellan amningarna och väckning på natten - tills han var fyra månader och då kompletterade vi med mat. Så gjorde vi. Andra gör annorlunda och de måste de få göra utan att behöva känna sig skuldmedvetna eller sämre.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd