Makadam skrev 2010-10-01 08:36:26 följande:
Men, hur vet man att en bebis på 3 månader VILL sova ensam?
Det här med VILJA vs BEHOV.
Jag skulle själv aldrig kunnat lämna dottern ensam på nedervåningen och låta henne ligga där ensam medan vi gjorde någonting annat. Nyfödd (och den första tiden) så somnade hon i min famn och låg kvar där, eller i soffan hos oss, medan vi åt eller tittade på film. Hon somnade efter amningen, och antingen fortsatte sova när vi gick ner till sovrummet eller så ammade jag igen, och hon somnade om.
Men, min fråga rör sig runt det här med:
AP - följa sin magkänsla - lämna barnet - anknytningen.
Jag undrar om.... hur kan man lämna barnet att somna ensam vid 3 månader?
Minnet sviktar väl lite men jag vill minnas att när dottern var 3 månader var hon väldigt liten :) och att då säga Godnatt och gå ut ur rummet, näe....det går emot MIN magkänsla. Så, hur tänker ni?
Min kusins lilla pojke klarar inte av att somna i famnen, men när han ligger själv. Men han är inte oövervakad eller ensam för det. Min son skrek och vaknade med en gång han inte låg i min famn eller bredvid mig, så det var ju enkelt att följa hans signaler.
älskarlivet81 skrev 2010-10-01 08:44:09 följande:
JAg räknar mig inte som ap men är nyfiken på en sak. Hur ser ni på mammor som väljer att avsluta amningen när det inte fungerar riktigt? Hur mycket tycker ni man ska kämpa på med amningen eller tycker ni att ersättning är ett fullgott alternativ?
Var och en gör som de önskar. Jag tror att många slutar på grund av okunskap och dålig rådgivning, men det är inget jag skulle tal om annat än på ett sådant här forum där myter och okunskap har en tendens att sprida sig. T ex rådet att pumpa ur för att se hur mycket mjölk man har. Jag valde att fortsätta amma när jag var i samma situation, och för oss fungerade det. För andra fungerar det inte. Jag ä medveten om att det har tagit mycket tid och energi, och mycket stöd från min man.