• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • k girl

Jag har ju skrivit att vår son gjort oss till de föräldrar vi är, och det var han som bestämde att vi skulle samsova. Det är ju så enkelt, han var nöjd och vi fick och får sova. Tror i och för sig att jag är mer positivt inställd än min man, han vill gärna att vi ska lägga sonen i spjälsäng nu och jag känner mest bara "neeej" - för att jag tycker att det är mysigt, och för att jag är rädd för att uppvaken ska bli för "stora". Han vaknar ju fortfarande flera gånger per natt men somnar om så fort han får bröstet. Jag tror att det gör jättemycket för anknytningen! Det känns helt naturligt att göra det nu och jag vill självklart samsova med nästa barn.

Min syster har "metodat" sitt barn. Och även om det inte är någonting jag själv skulle göra och tycker att det är bedrövligt, så kan jag förstå henne. Hon är ensamstående och hennes son hade jättestora problem med att somna in och komma till ro. Hon bar (och gungade) honom i timmar, han blev övertrött och han ville inte somna. Man kunde liksom se att han började slumra, och då kämpade han för att öppna ögonen och hålla sig vaken. Hon prövade ALLT. Samsovning, bära honom i sele, vyssan lull-tassar osv. Hans största problem var att somna, inte att sova. Så hon lät honom gråta, han var då ca 1,5 år. Och hon säger själv att det kändes helt bedrövligt, att hon aldrig skulle rekommendera det, men hon var tvungen. Nu ligger hon alltid bredvid honom och pratar och gosar när han ska somna.

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-09-30 14:15:13 följande:
    Hehe nej jag har aldrig hört talas om sovfönster. Däremot har jag hört att man ska sömnkura vid 6mån för det sovbeteende som är då kommer att hålla i sig sen. Att folk kan vara så dumma att gå på sånt!

Du mäter, väger och vaccinerar eller går på läkarkoller heller?
    Vad är sömnkura?

Vi har gått till BVC för vaccination (3, 5 mån), läkarundersökning har vi gjort hos vår privata barnläkare, samma som undersökte dottern då hon var nyfödd (hon är ju född hemma).
  • örtagård

Jag tror heller inte det spelar någon roll för ankytningen om man samsover eller inte om barnet inte har behov av att samsova. Fel för ankytningenl är det så klart aldrig om barnet inte klart inte vill samsov (har svårt att tänka mig den situationen dock...). Personligen samsover vi för att barnen vill och behöver det. Sen är det ju ett bonus att vi också trivs med det men vi hade gjort det även om vi inte trivdes med det. Jag har dock många vänner vars barn bara somnar av sig själva helt odramatiskt och sover hela nätter utan att vakna. Naturligtvis är det inte hämmande för deras anknytning. Vi väljer att samsova "permanent" dvs att det är uttalat att vi sover i samma säng. Dock inte hela familjen i samma säng och rum. Det har skiftat över tid vilket barn pappa eller mamma sovit med. En del samsover när barnen själva kommer till dem. Det funkar ju också men för våra känner vi de sover lugnare om de vet hur vi ska ha det under natten.

Våra somnar inte ensamma. Och vi har inga ambitioner att åstadkomma det. Det blir inte svårare med åren. Den äldsta har börjat lära sig nu vid snart sex år men stoppas om många gånger. Dock funkade det inte längre att ligga bredvid. Det försvårade insomningen. En sorts frigörelseprocess. Den kom tydligt och då var det bara att vara lyhörd för den.

• örtagård
    chokladkaffe skrev 2010-09-30 09:35:06 följande:
    Måste höra en annan sak. Sonen har blivit så "aggressiv" på sistone. Han slänger saker hårt, särskilt när han inte får som han vill tar han det som han kommer åt och slänger hårt. Han slår också på oss och nyps. Är detta något nån annan känner igen, kommer det från dagis?
    Han är runt två eller? Det är ett helt normalt beteende . De är ju inte så verbala och uttrycker sig fysiskt när de är frustrerade. Han är säkert bara trött när han gör så. Jag tror inte det är något han lärt från dagis - de blir sådan ändå . Men han kan ju vara trött efter dagis. Det är väl skönt att han får släppa ut känslorna även om det är tufft för slagpåsarna .

Våra kan blir jättearga på oss. DUUUMMMMA MAMMA!!! Slänga i dörren gör den stora och den lille kan slå till oss eller kastar saker. "Ja, ni får tycka vi är dumma, ja,  jag vet du tycker jag är dum men nu är det så  här" - säger vi men så tappar jag så klart tålamodet ibland och ryter att nu får det vara nog - skrika får du göra någon annanstans men inte här på oss! Arga får de vara men inte alltid bland resten av familjen för det bli helt hänsynslöst mot alla. Dock är min ju över tre och fem år - som tvååringar har de alltid fått en famn att skrika i.
  • Hervor 1

Att sova tillsammans eller inte tror jag inte påverkar anknytningen, men om det är så att ett barn inte vill sova ensamt och föräldrarna ignorerar eller "svarar fel" när barnet kommunicerar det så tror jag att det påverkar barnet negativt. En annan fördel med samsovning är dock, tror jag, att anknytningen stärks om vi pratar om bebisar eller barn öht som vaknar på nätterna. Vad gäller vår bebis som ju ammar en del så kommunicerar ju hon och jag även nattetid - hon börjar "knöla" och nästan momentant ger jag respons på det (hom får bröstet) . Med tanke på hur snabbt man, då man sover tillsammans, kan svara barnet (och korrekt också förstås - ) så är ju det gynnsamt för barnet, det tror jag.

Om nu någon undrar varför jag sitter på FL klockan strax efter 5 på morgonen förresten, så kan jag ju avslöja att min annars så välartade lilla bebis bestämde sig för att hon var riktigt pigg och att höga "pruttljud"/motorljud med munnen var en bra idé att göra.. Här kommer då nackdelen med att sova tillsammans... det var bara att ta med sig bebisen och gå upp för att inte väcka storasyster. Så här sitter jag nu, trött, i ett nedsläckt vardagsrum (vill inte "göra morgon" riktigt ännu) och skriver oväsentligheter i trevligaste tråden på FL

• Makadam

Men, hur vet man att en bebis på 3 månader VILL sova ensam?
    Det här med VILJA vs BEHOV.

Jag skulle själv aldrig kunnat lämna dottern ensam på nedervåningen och låta henne ligga där ensam medan vi gjorde någonting annat. Nyfödd (och den första tiden) så somnade hon i min famn och låg kvar där, eller i soffan hos oss, medan vi åt eller tittade på film. Hon somnade efter amningen, och antingen fortsatte sova när vi gick ner till sovrummet eller så ammade jag igen, och hon somnade om.

Men, min fråga rör sig runt det här med:
    AP - följa sin magkänsla - lämna barnet - anknytningen.
    Jag undrar om.... hur kan man lämna  barnet att somna ensam vid 3 månader?
    Minnet sviktar väl lite men jag vill minnas att när dottern var 3 månader var hon väldigt liten :) och att då säga Godnatt och gå ut ur rummet, näe....det går emot MIN magkänsla. Så, hur tänker ni?

• örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-10-01 05:29:11 följande:
    Att sova tillsammans eller inte tror jag inte påverkar anknytningen, men om det är så att ett barn inte vill sova ensamt och föräldrarna ignorerar eller "svarar fel" när barnet kommunicerar det så tror jag att det påverkar barnet negativt. En annan fördel med samsovning är dock, tror jag, att anknytningen stärks om vi pratar om bebisar eller barn öht som vaknar på nätterna. Vad gäller vår bebis som ju ammar en del så kommunicerar ju hon och jag även nattetid - hon börjar "knöla" och nästan momentant ger jag respons på det (hom får bröstet) . Med tanke på hur snabbt man, då man sover tillsammans, kan svara barnet (och korrekt också förstås - ) så är ju det gynnsamt för barnet, det tror jag.

Om nu någon undrar varför jag sitter på FL klockan strax efter 5 på morgonen förresten, så kan jag ju avslöja att min annars så välartade lilla bebis bestämde sig för att hon var riktigt pigg och att höga "pruttljud"/motorljud med munnen var en bra idé att göra.. Här kommer då nackdelen med att sova tillsammans... det var bara att ta med sig bebisen och gå upp för att inte väcka storasyster. Så här sitter jag nu, trött, i ett nedsläckt vardagsrum (vill inte "göra morgon" riktigt ännu) och skriver oväsentligheter i trevligaste tråden på FL
    Har du fått somna om nu ?

Här har varit morgonbestyr sedan kl 6. En glad bebis, en trött och SUR treåring, två föräldrar som inte haft en chans att känna tröttheten, en mamma som trodde den tidiga morgonen skulle  ge utrymme för städning när storasyster fortfarande sussade lungt. Ha, ha, ha. Inte ens klädd än - mamman alltså! Vaken pigg bebis vara anledning till att gå upp här också för att inte väcka fler än nödvändigt. En liten nackdel med att dela sovrum men det är ändå lyhört så man hade inte kunnat dra sig ändå särskilt länge med tjoande bebis.
  • örtagård
    Makadam skrev 2010-10-01 08:36:26 följande:
    Men, hur vet man att en bebis på 3 månader VILL sova ensam?
    Det här med VILJA vs BEHOV.

Jag skulle själv aldrig kunnat lämna dottern ensam på nedervåningen och låta henne ligga där ensam medan vi gjorde någonting annat. Nyfödd (och den första tiden) så somnade hon i min famn och låg kvar där, eller i soffan hos oss, medan vi åt eller tittade på film. Hon somnade efter amningen, och antingen fortsatte sova när vi gick ner till sovrummet eller så ammade jag igen, och hon somnade om.

Men, min fråga rör sig runt det här med:
    AP - följa sin magkänsla - lämna barnet - anknytningen.
    Jag undrar om.... hur kan man lämna  barnet att somna ensam vid 3 månader?
    Minnet sviktar väl lite men jag vill minnas att när dottern var 3 månader var hon väldigt liten :) och att då säga Godnatt och gå ut ur rummet, näe....det går emot MIN magkänsla. Så, hur tänker ni?
    Vid tre mångade vill jag forfande övervaka andning. Hade inte befunnit mig på en annan våning än bebisen- inte heller i annat rum. Dock inte pga av anknytningsteorier utan pga av psa och magkänsla, dvs min egen vilja att vara tillsammans. Jag tror dock forfarande inte en sovandes bebis tar skada anknytningsmässigt just på natten. Min tremånaders sov själv i vagnen eller på filten stunder på dagen när jag var i samma rum. Vi har burit mestadels av tiden men vi har lagt i från oss bebisarna sovandes också för att hinna göra sådant som krävs i ett hem där bebis bästa inte är med.
  • örtagård
    örtagård skrev 2010-10-01 08:42:07 följande:
    Vid tre mångade vill jag forfande övervaka andning. Hade inte befunnit mig på en annan våning än bebisen- inte heller i annat rum. Dock inte pga av anknytningsteorier utan pga av psa och magkänsla, dvs min egen vilja att vara tillsammans. Jag tror dock forfarande inte en sovandes bebis tar skada anknytningsmässigt just på natten. Min tremånaders sov själv i vagnen eller på filten stunder på dagen när jag var i samma rum. Vi har burit mestadels av tiden men vi har lagt i från oss bebisarna sovandes också för att hinna göra sådant som krävs i ett hem där bebis bästa inte är med.
    psd

där bebisens bästa är att inte vara med.
  • älskarlivet81

JAg räknar mig inte som ap men är nyfiken på en sak. Hur ser ni på mammor som väljer att avsluta amningen när det inte fungerar riktigt? Hur mycket tycker ni man ska kämpa på med amningen eller tycker ni att ersättning är ett fullgott alternativ?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd