• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-10-01 10:00:54 följande:
    Åh tack för ditt svar. Vi är lite oeniga här hemma hur vi ska hantera det. Jag tänker att det inte är lönt att tillrättavisa en sån liten, jag tar undan handen och visar hur man "klappar fint" och så gör han det Tar undan grejer han inte får slänga och så. Sambon säger mer till honom "så gör man inte" med lite hårdare tonfall. Jag menar på att det inte är lönt...ännu.
    Jag tror absolut att detta är en del av utvecklingen och han försöker helt enkelt uttrycka något till er. Han är ju så liten och har ju inte något förråd med verktyg att kunna hantera ex frustration, trötthet, hunger etc och att då skälla på honom lär ju knappast ge honom ett bättre och större förråd med verktyg...

Tillrättaviselse i detta fall tycker jag bara är kopplat till samhällets förväntningar och är absolut inte det bästa för barnet. Precis som han grät när han var hungrig, trött eller ville ha sällskap som spädis försöker han ju även nu uppmärksamma er på något och att då komma med tillrättaviselser tycker jag personligen är helt fel väg att gå.

Jag tipsar återigen om The Natural Child's projects hemsida där det finns mängder med bra artiklar. Här är en om barns utbrott

http://naturalchild.org/jan_hunt/tantrum.html
  • Marlene
    älskarlivet81 skrev 2010-10-01 12:23:56 följande:
    Ja det är så olika, jag trodde det skulle bli jobbigare med ersättning, men känner mig inte låst alls. Kände mig mer låst med amningen. Nu kan min man natta och jag kan gå ut själv utan vår dotter etc. Nu när vi ger ersättning så har vi med varmt vatten i en termos och sen blandar man ihop det, faktiskt väldigt smidigt det också.
    Hurvida man vill ge ersättning eller amma spelar ingen roll som förtydligande.... men det är helt normalt att amma varannan timme det är inte ofta utan normalt. Att amma en gång i timmen är också normalt och vill man amma så kan man inte göra så mycket åt det, men som sagt hurvida man vill amma eller inte är ju ett fritt val.

Personligen så tyckte jag att det var såååååååååå enkelt att amma, maten alltid klar, rätt temp och ingen disk. Att jag sen ammade minst varannan timme i princip dygnet runt störde mig inte just eftersom maten alltid var klar, jag behövde inte ens resa mig ur soffan, sängen eller röra mig en meter. Enda gången det har stört mig att amma är när jag själv är super hungrig men då har jag ammat och ätit samtidigt

Hurvida man ammar eller ger ersättning säger ingenting om barnets anknytning, men jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge ersättning på ett amningslikt sätt... dvs att man inte låter andra ge utan bara mamma och pappa och att man försöker vara mycket hud mot hud, speciellt i början
  • thelifesaviour

Att det inte finns bättre information är ju helt absurt, jag har stundtals varit så ledsen för att min amning inte funkade, jag hade ju alla förutsättningar och viljan. Dottern föddes SGA och med ständigt stigande gulsotsvärden. Till råga på allt var hon en mycket hetsig liten dam (var? är!) och jag har platta bröstvårtor, så hennes tag blev så svårt att få till, för en som inte visste ett skit om amning. Redan där börjar ju förstås stressen. Sen efter många korkade råd från min BVC-sköterska började mjölken sina.. Inte lätt att vara rädd och nervös förstagångsmamma. 

Hehe, oftast har jag släppt det här, men ibland blir jag så upprörd när jag tänker på det. Men min dotter är världens underbaraste och inte fan var det tokigt med ersättning heller. :D

• Pocahontas

Jag har känt mig väldigt låst av att amma tvillingar varannan timme. Det funkar inte att dubbelamma ute, och enkelammar jag så måste jag amma konstant, ena, andra, första, andra osv. Så det är lättast att amma hemma och inte gå ut mer än 1,5 timmar i taget.

I början gav vi ersättning då flickorna var tillväxthämmade när de föddes. Då kände jag mig väldigt fri, pappa kunde ta nattmatning och jag kunde gå ut och fika med en kompis utan stress.

Ändå är jag jätteglad att det gick att lämna ersättningen och gå över till helamning, helt enkelt därför att mina flickor är så snuttiga och älskar att ligga och tutta. Finns inget bättre än att ge sitt barn vad det vill ha, oavsett vad det är!

• Elisabeth09

Det är så mysigt att amma, jag hade ingen aning om att jag skulle tycka så mycket om det :) Min dotter är snart fyra månader och jag hoppas att hon vill fortsätta att amma länge, jag kände att jag blev nästan sur när bvc-sköterskan frågade om vi skulle börja ge henne smakportioner snart ;) Vi har vårt lilla mys i soffan, lilla J och jag.

• sakura75

Amning och barnsömn, två av mina favvoämnen Flört...

Ang 5m-metoden så har jag den tydliga erfarenheten att de som genomfört den - vare sig det fått barnet att somna själv under en kortare period eller effekten hållit i sig - verkligen försöker övertala en ordentligt att göra den. För mig låter det nästan som om de övertalar sig själva att det var rätt val. För att det oftast varit väldigt jobbigt att genomföra? Jag tycker det är så fascinerande, särskilt med dem som rakt ut säger att så fort barnet blir sjukt eller nåt så får man börja om igen, hur gärna de ändå vill att man själv ska prova. Fast det bevisligen inte "funkar", syftet med 5mm är ju ändå att barnet ska lära sig somna och somna om utan hjälp en gång för alla.

Jag läste någonstans att blodflödet till bebisens hjärna minskar om den skriker mer än ca 10 min utan kroppskontakt. Det stod inget om det har några negativa effekter eller inte, men spontant låter det inte som något jag skulle vilja laborera med. 

Det är så konstigt att okunskapen om vetenskap kring amning är så enormt stor inom BVC. Ännu värre är att vissa BVC-sköterskor SKITER i vetenskapliga forskningsresultat?! Tänk om det fanns kompeteta amningsexperter på varje BVC istället, som kunde ge korrekt hjälp när det blir problem. Någon hjälp att få amningen att funka behöver ju de flesta. Och är det stora problem borde man erbjudas en fullständig genomgång av möjliga orsaker innan något råd ges. Men det absolut viktigaste tycker jag skulle vara att alla blivande föräldrar får veta, innan barnet föds, att amning är något man lär sig och inte en instinkt. Jag har hört så många som tror att det är något fel bara för det inte funkar av sig självt, på en gång. Eller som tror att det är något fel om bebisen vill amma oftare än typ var tredje timme. Det är svårt att stå emot som nybliven och osäker mamma när man t.ex. möts av bekymrade miner och råd om att lägga till ersättning för man måste ju ha för lite mjölk. Det är fan BVCs ansvar då, tycker jag, att vara en motvikt till sånt.

• Hervor 1

Appropå "blw", gav dotra kokta morotsstavar att smaka på istället för pureér.. Hon ÄLSKADE det! Glada miner och hon sträckte sig efter mer hela tiden (det mesta hamnade på golvet trots tappra försök dock Kul!!

• Yamma

Wonder Woman - spännande att höra. Det är ju inte så länge kvar till vår dotter ska börja med lite mat. Ska komma ihåg morotsstavar, det låter ju sött o gott.

• Hervor 1
    Yamma skrev 2010-10-03 19:38:56 följande:
    Wonder Woman - spännande att höra. Det är ju inte så länge kvar till vår dotter ska börja med lite mat. Ska komma ihåg morotsstavar, det låter ju sött o gott.
    Ja min lilla gillade dem verkligen, skall inhandla lite broccoli, palsternacka och annat som är lite greppvänligt och smakar anständigt att koka När är det dags för smakisar för er lilla?
  • örtagård

Stekt spetta idag Små bitar gick ner i övertrött dam

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd