älskarlivet81 skrev 2010-10-01 12:23:56 följande:
Ja det är så olika, jag trodde det skulle bli jobbigare med ersättning, men känner mig inte låst alls. Kände mig mer låst med amningen. Nu kan min man natta och jag kan gå ut själv utan vår dotter etc. Nu när vi ger ersättning så har vi med varmt vatten i en termos och sen blandar man ihop det, faktiskt väldigt smidigt det också.
Hurvida man vill ge ersättning eller amma spelar ingen roll som förtydligande.... men det är helt normalt att amma varannan timme det är inte ofta utan normalt. Att amma en gång i timmen är också normalt och vill man amma så kan man inte göra så mycket åt det, men som sagt hurvida man vill amma eller inte är ju ett fritt val.
Personligen så tyckte jag att det var såååååååååå enkelt att amma, maten alltid klar, rätt temp och ingen disk. Att jag sen ammade minst varannan timme i princip dygnet runt störde mig inte just eftersom maten alltid var klar, jag behövde inte ens resa mig ur soffan, sängen eller röra mig en meter. Enda gången det har stört mig att amma är när jag själv är super hungrig men då har jag ammat och ätit samtidigt
Hurvida man ammar eller ger ersättning säger ingenting om barnets anknytning, men jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge ersättning på ett amningslikt sätt... dvs att man inte låter andra ge utan bara mamma och pappa och att man försöker vara mycket hud mot hud, speciellt i början