• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-10-12 13:45:15 följande:
    Peap: En kompis till mig blev erbjuden ett jobb som hon inte kunde tacka nej till när hon var gravid. Hon började jobba när hennes son var 6mån och nu är pappan hemma 18mån. De enda jag vet btw som inte delar lika åt det hållet. Men..hon själv tycker det känns trist eftersom hon ändå inte trivs så super på det jobbet. Det har fått mig att fatta att ett jobb alltid bara är ett jobb, man får nya chanser på arbetsmarknaden men aldrig med lilla barnet, det växer upp och är passé. Så jag tror du gör helt rätt om det känns rätt.
    Nej, det kommer aldrig en annan chans med dottern.
    Jag har inte börjat min karriär (och har verkligen inget sug efter att göra en direkt heller) och det finns inget jobb i världen som jag skulle komma att värdera högre - jag har fött dottern, fött henne hemma - och ett jobb? Ja, som du skrev, det är bara ett jobb.
  • Makadam
    k girl skrev 2010-10-12 14:22:14 följande:
    Vad skönt för dig, Peap.
    Glad
  • chokladkaffe

Nu gillar jag förvisso att jobba och kan absolut inte tänka mig en hemmaförälderstillvaro. Dock vill jag vara hemma ett år på heltid med nästa och sen jobba deltid så hinner jag få båda världarna som jag ser det. Det är väl inte korrekt att säga på ap-forumet att man inte är så förtjust i att vara hemma dygnet runt i flera år men så känner jag. Men, man ska inte ha för bråttom ut i arbetslivet utan ta tiden med sitt lilla barn och hur länge man vill göra det är ju väldigt individuellt. Bara man gör det som är rätt för en själv

• Hervor 1

Jag har heller ingen lust att vara hemma i flera år, jag längtar tills jag får börja jobba (även om jag älskar att vara tillsammans med mina barn). Men de har ju en pappa också och sedan min stora började på världens bästa föräldrakooperativ har min "dagisångest" jag hade innan släppt

• Hervor 1
    Hervor 1 skrev 2010-10-12 19:54:23 följande:
    Jag har heller ingen lust att vara hemma i flera år, jag längtar tills jag får börja jobba (även om jag älskar att vara tillsammans med mina barn). Men de har ju en pappa också och sedan min stora började på världens bästa föräldrakooperativ har min "dagisångest" jag hade innan släppt
    Med "de har ju en pappa också" menade jag alltså att vi delar på ledigheten (även om jag tagit den större delen)..
  • Me like coffee

Jag skulle nog klara mig rätt bra utan att jobba men då måste jag ha någon annan sysselsättning utanför hemmet med jämna (och täta) mellanrum Jag inser nu när dottern går på dagis 18 timmar i veckan (3 dagar) att det är väldigt skönt att få både och. Nu får jag jobba 3 dagar och dessutom slutar jag ju i god tid på dagen och sedan får jag vara hemma med henne i 4 dagar. Känns verkligen ultimat och jag är medveten om att alla inte kan ha den lösning som vi har. Men nu funkar det för oss och det är jag så glad över! Madeleineh: hur går det med graviditeten? Hur mår du?

• Yamma

Peap - skönt att ha fattat beslut som känns rätt!

Just nu känns det som om jag aldrig mer vill jobba , konstigt jag som alltid varit jätteengagerad i jobbet och jobbat väldigt mycket. Det kanske går över när dottern är lite större....nu känns det helt otänkbart att vara ifrån henne någon längre tid. Innan jag gick på föräldraledighet så luskade jag lite med mina uppdragsgivare (är konsult) om de hade nåt litet uppdrag jag kunde jobba med hemifrån - nu vill jag inte alls det . Saker o ting förändras .

• Me like coffee
    Yamma skrev 2010-10-13 13:31:55 följande:

Just nu känns det som om jag aldrig mer vill jobba , konstigt jag som alltid varit jätteengagerad i jobbet och jobbat väldigt mycket. Det kanske går över när dottern är lite större....nu känns det helt otänkbart att vara ifrån henne någon längre tid. Innan jag gick på föräldraledighet så luskade jag lite med mina uppdragsgivare (är konsult) om de hade nåt litet uppdrag jag kunde jobba med hemifrån - nu vill jag inte alls det . Saker o ting förändras .
    Åh vad jag känner igen mig i det du beskriver!! Jag skulle ju minsann jobba hemifrån och sköta vissa saker samt komma in på kontoret emellanåt när det behövdes. Jag fattade inte hur jag skulle klara mig utan jobbet men när dottern väl kom fanns inte något jobb ens i närheten av mina tankar! Nu har jag nog, iaf i min mening, en lite sundare inställning till mitt jobb än vad jag hade innan dottern kom.
  • Makadam
    Yamma skrev 2010-10-13 13:31:55 följande:

Haha,
    ja, jag skulle börja jobba 40% när dottern blev 6 månader hade vi planerat, dela 40/60, för då skulle hon ju äta fast föda och då skulle ju jag ha slutat amma.

Flört
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd