• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Prodin

Det här med amningsstrejk, vad är det egentligen? Vad innebär det, beror det på och vad gör man åt det? Nu i två dagar har min skit varit mycket mindre ivrig vid bröstet, inte ätit lika mycket per gång så att jag har fått pumpa ur för att inte spricka.

Ibland gallskriker han till tutten men snuttar frenetiskt på nappen eller annat som kommer in i hans lilla mun.

Och när han väl snuttar lyckas han ofta sätta i halsen. Han är 4 mån, 1 vecka gammal.

Vad göra? Eller ska man göra nåt? Han är nöjd och glad, verkar inte hungrig.

• k girl
    Prodin skrev 2010-10-23 23:35:20 följande:
    Det här med amningsstrejk, vad är det egentligen? Vad innebär det, beror det på och vad gör man åt det? Nu i två dagar har min skit varit mycket mindre ivrig vid bröstet, inte ätit lika mycket per gång så att jag har fått pumpa ur för att inte spricka.

Ibland gallskriker han till tutten men snuttar frenetiskt på nappen eller annat som kommer in i hans lilla mun.

Och när han väl snuttar lyckas han ofta sätta i halsen. Han är 4 mån, 1 vecka gammal.

Vad göra? Eller ska man göra nåt? Han är nöjd och glad, verkar inte hungrig.
    Det som hände mig, det var att min son vägrade att amma. Han tittade knappt åt bröstet och vände sig bort om jag erbjöd. Han ville dock ha det när han skulle somna, men det dröjde oerhört länge innan han tog det. Normalt brukar han kunna ligga vid bröstet i tio-tjugo minuter innan han somnar, nu tog han det precis när han var redo att somna. Jag fick sätta mig framför tv:n med honom i famnen för att han skulle komma till ro.

Det är tydligen ganska vanligt när de har ont i munnen (höstblåsor, tandsprickning), förkylda och täppta i näsan (svårt att amma) eller om de har blivit rädda under amningen. Min son kunde pricka av samtliga de punkterna. Nu var han nio månader vid tillfället, så han åt ju vanlig mat också.

Här kan du läsa mer:
    sagogrynet.wordpress.com/2010/10/22/nar-ett-barn-amningsstrejkar/

Här hemma är vi samtliga sjuka och Hugo har fått ögoninflammation i båda ögonen. Min stackars lille ponk! Vi har också haft en total "svärmorsmeltdown". Hon lämnade sonen ståendes vid en stolsits, något som han inte har balansen till riktigt, och ställde sig sedan bakom stolsryggen. Maken hoppade in och tog över och jag sade snällt att jag inte brukar lämna honom så för att han inte har balansen. Då spände hon ögonen i mig och sade surt att "det var ju PRECIS DÄRFÖR hon stått bakom honom hela tiden". ??! Hon  gör såna idiotgrejer varje gång vi träffas och jag har ångest när hon tar sonen. Baenvakt (även över natten) har hon tjatat om att vara sen han var nyfödd i princip... VI ska prata med henne idag men det känns som om det kan gå precis hur som helst.
  • Hervor 1
    k girl skrev 2010-10-24 08:07:57 följande:
    Det som hände mig, det var att min son vägrade att amma. Han tittade knappt åt bröstet och vände sig bort om jag erbjöd. Han ville dock ha det när han skulle somna, men det dröjde oerhört länge innan han tog det. Normalt brukar han kunna ligga vid bröstet i tio-tjugo minuter innan han somnar, nu tog han det precis när han var redo att somna. Jag fick sätta mig framför tv:n med honom i famnen för att han skulle komma till ro.

Det är tydligen ganska vanligt när de har ont i munnen (höstblåsor, tandsprickning), förkylda och täppta i näsan (svårt att amma) eller om de har blivit rädda under amningen. Min son kunde pricka av samtliga de punkterna. Nu var han nio månader vid tillfället, så han åt ju vanlig mat också.

Här kan du läsa mer:
    sagogrynet.wordpress.com/2010/10/22/nar-ett-b.../#comments

Här hemma är vi samtliga sjuka och Hugo har fått ögoninflammation i båda ögonen. Min stackars lille ponk! Vi har också haft en total "svärmorsmeltdown". Hon lämnade sonen ståendes vid en stolsits, något som han inte har balansen till riktigt, och ställde sig sedan bakom stolsryggen. Maken hoppade in och tog över och jag sade snällt att jag inte brukar lämna honom så för att han inte har balansen. Då spände hon ögonen i mig och sade surt att "det var ju PRECIS DÄRFÖR hon stått bakom honom hela tiden". ??! Hon  gör såna idiotgrejer varje gång vi träffas och jag har ångest när hon tar sonen. Baenvakt (även över natten) har hon tjatat om att vara sen han var nyfödd i princip... VI ska prata med henne idag men det känns som om det kan gå precis hur som helst.
    Oj oj, jobbigt med svärmor! Lycka till med samtalet
  • Makadam

Tänkte tipsa om Sagogrynet - men du hann visst före!

Här har vi inte haft amningsstrejk men bröstet är ibland outbattlat av annat, det är så mycket som är på gång i dotterns liv, så det behövs lugn och ro att amma - att vi sitter framför film eller TV går inte, men hon älskar brösten även om det nu (11 mån) inte är lika mycket "dra i mammas uringning och skratta, peka och bli uppspelt över brösten" som för ca 1½ månad sedan.

När slutade ni andra amma på natten?

• Hervor 1
    Makadam skrev 2010-10-24 09:47:37 följande:
    Tänkte tipsa om Sagogrynet - men du hann visst före!

Här har vi inte haft amningsstrejk men bröstet är ibland outbattlat av annat, det är så mycket som är på gång i dotterns liv, så det behövs lugn och ro att amma - att vi sitter framför film eller TV går inte, men hon älskar brösten även om det nu (11 mån) inte är lika mycket "dra i mammas uringning och skratta, peka och bli uppspelt över brösten" som för ca 1½ månad sedan.

När slutade ni andra amma på natten?
    jag slutade nattamma när dotra var 1 år. Jag 8och flera med mig) känner igen ett minskat intresse av amning någonstans runt 1-års åldern, det håller i sig en period men helt plötsligt ökar behovet igen. Vet inte varför det är så men vi är många som har noterat samma grej!
  • chokladkaffe

Jag slutade amma på natten när han var 10mån, jag orkade inte med jobbet. Det var ett väldigt bra beslut även om jag inte tagit det utan jobbet som anledning. Vi sov båda bättre och han kom ofta och lade sig sked med mig istället för att amma, sömnen blev som sagt bättre. Jag upplevde aldrig något ökat intresse sen men jag vet inte, kanske hade att göra med att jag jobbade på dagarna. När han fyllde ett helammade han några dagar då han var sjuk men sen när han blev frisk försvann intresset igen. Jag vet att amningen är viktig för många men jag vet inte riktigt, för oss ebbade det verkligen ut och nu i efterhand känner jag att jag kunde slutat innan 14mån. Kanske säger det lite här för många i tråden har mindre barn och det kan ibland bli väldigt stort fokus på att långtidsamma. Jag vill bara säga att det går att inte göra det också, jag kände jag fick en annan kontakt som jag upplevde bättre med sonen. Alla ska såklart göra som de vill

• Hundägare i Gbg

Min plan var att låta henne sluta nattamma på eget initiativ men nu känner jag att jag nog måste försöka minska lite på det i alla fall. I våras sov hon 6 timmar i sträck på natten och nu max två. Jag hoppades att hon skulle gå tillbaka till sina tidigare vanor (eller något som liknar dem) och att det här bara var något övergående men eftersom hon sovit ungefär såhär sen maj... Även här är det jobbet som gör att jag inte orkar med. Jag känner redan nu efter några veckor på 75% att det här orkar jag inte i längden och på måndag går jag upp på heltid. Men som sagt, jag ska inte försöka sluta utan försöka dra ner lite på amningen. Två gånger per natt hade varit helt ok för mig även om en hade varit ännu bättre

• Me like coffee

Jag nattammar fortfarande å dottern är snart 18 månader. Jag sover oftast som en klubbad säl så det är mycket sällan jag upplever det som något problem... Vi får väl se när det blir till att sluta

• Makadam

Ammar era små under natten såsom i amma=mat, eller är det mer snuttande?

Jag har ingen aning om hur ofta dottern vaknar, tror det är ca 4ggr/natt mellan kl ~21 - 06. När jag skriver det såhär så ser/låter det mycket men jag upplever det inte som det. Dock senaste 2 veckorna har jag inte själv upplevt att jag sovit lika gott som tidigare. Tidigare var vi väldigt synkade och jag har varit lyckligt välsignad av oxytocinet som flödat :)

Har ni andra upplevt/upplever att era små har en "affär" med era bröst; drar ner tröjan, pekar på brösten och skiner upp av bara åsynen av behagen?

Här, kämpar är fel ord, erbjuder vi mat och det har senaste veckan varit jättekul att äta med sked - själv!
    Blev alldeles tårögd igår när hon satt med skeden och är så koncentrerad och verkar helt tagen av stundens allvar, får upp mat på skeden och in i munnen flera gånger - vrider och vänder på skeden och smaskar och slickar av skeden.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd