Prodin skrev 2010-10-23 23:35:20 följande:
Det här med amningsstrejk, vad är det egentligen? Vad innebär det, beror det på och vad gör man åt det? Nu i två dagar har min skit varit mycket mindre ivrig vid bröstet, inte ätit lika mycket per gång så att jag har fått pumpa ur för att inte spricka.
Ibland gallskriker han till tutten men snuttar frenetiskt på nappen eller annat som kommer in i hans lilla mun.
Och när han väl snuttar lyckas han ofta sätta i halsen. Han är 4 mån, 1 vecka gammal.
Vad göra? Eller ska man göra nåt? Han är nöjd och glad, verkar inte hungrig.
Det som hände mig, det var att min son vägrade att amma. Han tittade knappt åt bröstet och vände sig bort om jag erbjöd. Han ville dock ha det när han skulle somna, men det dröjde oerhört länge innan han tog det. Normalt brukar han kunna ligga vid bröstet i tio-tjugo minuter innan han somnar, nu tog han det precis när han var redo att somna. Jag fick sätta mig framför tv:n med honom i famnen för att han skulle komma till ro.
Det är tydligen ganska vanligt när de har ont i munnen (höstblåsor, tandsprickning), förkylda och täppta i näsan (svårt att amma) eller om de har blivit rädda under amningen. Min son kunde pricka av samtliga de punkterna. Nu var han nio månader vid tillfället, så han åt ju vanlig mat också.
Här kan du läsa mer:
sagogrynet.wordpress.com/2010/10/22/nar-ett-barn-amningsstrejkar/
Här hemma är vi samtliga sjuka och Hugo har fått ögoninflammation i båda ögonen.

Min stackars lille ponk! Vi har också haft en total "svärmorsmeltdown". Hon lämnade sonen ståendes vid en stolsits, något som han inte har balansen till riktigt, och ställde sig sedan bakom stolsryggen. Maken hoppade in och tog över och jag sade snällt att jag inte brukar lämna honom så för att han inte har balansen. Då spände hon ögonen i mig och sade surt att "det var ju PRECIS DÄRFÖR hon stått bakom honom hela tiden". ??! Hon gör såna idiotgrejer varje gång vi träffas och jag har ångest när hon tar sonen. Baenvakt (även över natten) har hon tjatat om att vara sen han var nyfödd i princip... VI ska prata med henne idag men det känns som om det kan gå precis hur som helst.