• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • k girl

Jag märker rätt tydligt om sonen vill äta. Eftersom jag i princip bara ammat på ett bröst sedan han var ~ 5-6 månader har jag väldigt lite mjölk i det ena bröstet. Om natten brukar jag dock alternera mellan brösten. Vill han bara snutta så nöjer han sig med det och somnar om omedelbart. Vill han äta, så somnar han inte om utan suger, släpper, suger, släpper, börjar dra i bröstet etc. Jag upplever att det kan gå i perioder, ibland sover han dåligt och vill i princip ligga med bröstet i munnen hela natten, och då sover också jag sämre.

Jodå, nog märker jag att tuttarna är speciella för sonen, han börjar skratta om jag frågar om han vill ha tisse, borrar in ansiktet i dem osv.

• Marlene
    Makadam skrev 2010-10-25 13:59:48 följande:
    Har ni andra upplevt/upplever att era små har en "affär" med era bröst; drar ner tröjan, pekar på brösten och skiner upp av bara åsynen av behagen?
    Oh ja, sonen har aldrig varit mammig... bara pappig och tuttig Hade pappa haft tuttarna så hade det varit kört för mig redan från start, då hade jag inte haft en chans
  • Hervor 1

Jag har faktiskt ingen riktig koll på hur hungrig lilla är på natten, hon ammar några gånger/natt men det är nog mer vana/snutt än hunger (tror jag - är för trött för att orka märka skillnad Eftersom jag skall börja jobba när hon blir 1 år så kommer jag förmodligen att behöva sluta nattamma då, om hon inte slutat självmant tidigare vill säga.

För storasyster är brösten absolut speciella, eller brösten "rakt upp och ner" bryr hon sig väl inte så mycket om. Hon ser lika förtjust ut när hon får syn på mina bara bröst som min nakna rumpa
    Men inför utsikten att få amma en liten stund då lyser hon upp som en liten sol så den stunden är helt klart oerhört speciell för henne. Hon har också stenkoll på vilket bröst som är hennes "amm" och lillasysters "amm" (hennes egna smeknamn på brösten i en amningssituation, i alla andra sammanhang kallar hon dem för bröst)

• Hervor 1

Marlene: hur var det på amnigsutbildningen?

• Marlene
    Hervor 1 skrev 2010-10-25 19:55:49 följande:
    Marlene: hur var det på amnigsutbildningen?
    Det var jätte bra, vi fick lyssna på bla Elisabeth Kylberg och Kristin Svensson. Tyvärr var Kristin sist och hon hade så himla mycket intressant att säga så man hade kunnat lyssna på bara henne en hel dag Men eftersom våran lokalgrupp är så inaktiv så är det roligt att få komma iväg och träffa likasinnade
  • Hervor 1
    Marlene skrev 2010-10-25 20:21:42 följande:
    Det var jätte bra, vi fick lyssna på bla Elisabeth Kylberg och Kristin Svensson. Tyvärr var Kristin sist och hon hade så himla mycket intressant att säga så man hade kunnat lyssna på bara henne en hel dag Men eftersom våran lokalgrupp är så inaktiv så är det roligt att få komma iväg och träffa likasinnade
    Åh kan tänka mig att de var bra! Var ni fler från er lokalgrupp? Kanske ni fick en lite kollektiv nytändning? Om inte så kanske du får överväga en flytt till ett mer engagerat län
  • Marlene
    Hervor 1 skrev 2010-10-25 20:48:46 följande:
    Åh kan tänka mig att de var bra! Var ni fler från er lokalgrupp? Kanske ni fick en lite kollektiv nytändning? Om inte så kanske du får överväga en flytt till ett mer engagerat län
    nej det var bara jag, förhoppningsvis är vi fler som åker ner på riksträffen i april
  • Hervor 1
    Marlene skrev 2010-10-25 20:57:55 följande:
    nej det var bara jag, förhoppningsvis är vi fler som åker ner på riksträffen i april
    Är den alltid på samma ställe?
  • örtagård

Jag tror faktiskt alla mina har ammat = ätit varje gång de ammat. Det har varit ofta ibland och längre emellan ibland men på natten har de definitivt ätit. Vana eller ej, har de varit hungriga och ätit. Mellankillen snuttade väl kvar efter amningarna på dagen när  han låg kvar i famnen. Jag vet inte hur ofta jag ammar på natten och det tröttar inte mig som tur är. Mellankillen började trötta min runt året men det kan också varit så att jag stressade upp mig och skapade sömnbekymren själv. Jag kan inte riktigt återkalla känslan. Med ettan vet jag jag blev trött för vi inte samsov utan jag hämtade/maken hämtade henne för varje amning. Urbotat dumt ! Nu med trean är jag inte ett dugg trött vid tio månader. Båda våra äldre har vaknat för mat efter avslutad amning upp över två år.

• Marlene
    Hervor 1 skrev 2010-10-25 21:03:04 följande:
    Är den alltid på samma ställe?
    Nej det växlar från år till år, men nu ska den faktiskt vara på samma ställe som iår för det är ingen annan som riktigt orkar ta tag i det. Så nästa år ska det vara i rimforsa
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd