chokladkaffe:
Jag förstår dina funderingar kring "funktionsbesvär" efter en ny graviditet/förlossning. Jag har kommit undan väldigt lindrigt på alla fronter får jag väl säga, men precis som du så oroar jag mig inte för att bröst och annat ytligt utan bäckenbotten. Jag har inte varit noga med bäckenbottenträning och har sedan de tidigare förlossningarna hemorrojder. Jag har fått mina barn hyfsat tidigt - båda i v.38 - men de har ju inte varit pyttiga för den skull. Och de blir ju vanligtvis större efter hand. Tvåan var ju större än ettan. Tänk om jag skulle gå full tid ut eller över.....HJÄLP!
Din lillebror låter ganska mycket som min lillebror
. Helt annan personlighet och helt annat humör än storebror. Vi har inte haft nattskrik på det viset du beskriver, men det övriga skriket känner jag igen väldigt, väldigt, väldigt väl
. Han sov dock oroligt när han var 2. Vaknade massor och kom och sov tätt inpå mig. Det har fortfarande inte gårr över helt. Han får fortfarande härdsmältor på ett sätt, för bagateller kan tyckas, som storebror aldrig fått. Igår fick han inte av ett klistermärke från ett bananskal. Han skrek i ungefär en timme och allt blev fel då - han skulle inte äta banan, inte äta mat, storebror var dum, jag var dum etc etc.
Lillebror var den som var tidig med talet. Storebror var sen. Jag är tveksam till hur mycket det påverkar frustration etc. Kan säkert vara så för vissa barn, men för vår del så handlade inte om talet. Lillebror blev lika frustrerad och arg över alla former av motgångar även om han kunde tala om vad han var arg/frustrerad över. Det var som igår med bananskalet. Jag lyckades inte heller få av klistermärket (gick bara i tusen bitar) och det fanns inga resonemang i världen som så att säga kunde hjälpa. Klistermärket, som var problemet, fick vi inte av. Går ofta över väldigt snabbt också, när det väl går över.
Storebror har sitt eget sätt att möta lillebrors utbrott. Han sitter lugnt bredvid och så konstaterar han att: "A skriker alltid när han inte får som han vill"
. Nu är det väl inte riktigt så illa, men en poäng har han
. De möter situationer så oerhört olika. Storebror förhandlar, resonerar, tänker efter, förhandlar lugnt och stillsamt. Lillebror reagerar impulsivt i stunden och det finns inga som helst marginaler för förhandling eller resonemang kring logik
.