• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe

JAg vet inte hur ni tänker här men vi pratade just häromdagen om en trea. Inte nu men sen, om två år kanske. Helt plötsligt var maken liter mer välvilligt inställd, innan var det mer, "visst vi kan prata om det senare men jag är nöjd med två barn och vill inte ha tre". Denna förändring gjorde att jag började tänka på allvar mer och då insåg jag...nej det blir nog ingen. Jag vill gärna och visst, det är tufft med bebis men det kan jag ta, det är ju övergående. Däremot är jag livrädd för en graviditet till. Jag hade svåra foglossningar, blev värre med tvåan. Jag var sjukskriven sista tiden för jag inte kunde gå ut. Om maken jobbade och fsk var stängt fick mamma komma och ta hand om storebror för jag kunde inte. Hade kryckor hemma. Förlossningen känns okej men sviterna av det. Blir helt lamslagen då jag tänker på hur billigt jag kommit undan. Inga större inkontinensbesvär, lite putande navel och extrahud men i övrigt är jag i princip återställd. Då var jag 30 och 32 då jag födde dem...hur blir det när jag är 36? Jag är så rädd över detta så jag blir ledsen, jag vill ju ha en trea. Hur ska man göra? Nöja sig med två utav rädsla? 

• Aaglars

HEJ!

Vilken underbar tråd. Får man vara med?

Har tre barn 4 år, 3å r och 9 månader.
    Lille Gustav på 9 månader helammades i 6,5 månader och ammar nu fritt men kör även BLW. 

• k girl

Chokladkaffe, jag har haft det likadant. Men jag var 33 och 35 när jag fick mina. :) jag tror att det handlar mycket om förutsättningar och arvsanlag. Jag väger tio kilo mindre än vid plusset, ett år efter förlossningen. Har mensbesvär men inte något mer, och magmusklerna är lite svaga, men ingen löshud och inga bristningar. Jag har varit lat med att träna. Men visst, en graviditet är ju belastande. Jag vet ju inte hur det skulle bli om jag blev gravid en tredje gång.

• Aaglars
    chokladkaffe skrev 2013-02-09 08:31:20 följande:
    JAg vet inte hur ni tänker här men vi pratade just häromdagen om en trea. Inte nu men sen, om två år kanske. Helt plötsligt var maken liter mer välvilligt inställd, innan var det mer, "visst vi kan prata om det senare men jag är nöjd med två barn och vill inte ha tre". Denna förändring gjorde att jag började tänka på allvar mer och då insåg jag...nej det blir nog ingen. Jag vill gärna och visst, det är tufft med bebis men det kan jag ta, det är ju övergående. Däremot är jag livrädd för en graviditet till. Jag hade svåra foglossningar, blev värre med tvåan. Jag var sjukskriven sista tiden för jag inte kunde gå ut. Om maken jobbade och fsk var stängt fick mamma komma och ta hand om storebror för jag kunde inte. Hade kryckor hemma. Förlossningen känns okej men sviterna av det. Blir helt lamslagen då jag tänker på hur billigt jag kommit undan. Inga större inkontinensbesvär, lite putande navel och extrahud men i övrigt är jag i princip återställd. Då var jag 30 och 32 då jag födde dem...hur blir det när jag är 36? Jag är så rädd över detta så jag blir ledsen, jag vill ju ha en trea. Hur ska man göra? Nöja sig med två utav rädsla? 
    Jag var 38, 40 och 42 år. Har inga sviter efter graviditeterna eller förlossningarna. Hade lätta graviditeter och förlossningar. Så åldern tror jag inte har någon betydelse. 
  • Flickan och kråkan
    Aaglars skrev 2013-02-09 18:40:44 följande:
    Jag var 38, 40 och 42 år. Har inga sviter efter graviditeterna eller förlossningarna. Hade lätta graviditeter och förlossningar. Så åldern tror jag inte har någon betydelse. 
    Blir lite uppmuntrad. Många pratar ju om tredje som besvärlig och ofta segdragen. Har haft lätta graviditeter och lätta förlossningar tidigare, men funderar lite över tredje nu. Jag kommer att vara nästan 38. Jag tror inte åldern påverkar så mycket om jag ska vara ärlig - var 32 och 34 med de andra - men just det här med tredje......hoppas det är en myt .
  • fågelungarna

Jag återgår till ämnet potträning. Min ec-unge verkar inte avsluta det där av sig själv nu vid 18 mån så som storasyster gjorde. Så nu gjorde jag slag i saken och köpte e-boken Oh Crap Potty Training för 100,77 kr. (Vad kostar ett blöjpaket, något i den stilen eller?). Har bara hunnit läsa en kort bit, men måste säga att den är otroligt bra. Hela boken andas AP-tänk. Så för er som har småttingar att potträna, köp den! Lättsam engelska, för den som är i samma sits som jag. Min engelska har nämligen rostat lite...

• Nattsvart

Hej!

Skulle behöva råd kring min dotter på 14 månader. Hon är så mammig, hon vill vara i min famn hela tiden och gråter så fort jag sätter ner henne, och ingen annan duger än jag.

Hon gråter när jag går på toa, lagar mat, duschar.. Jag möter upp hennes närhetsbehov så mycket jag kan men det blir ju bara värre och värre.. Har någon nåt tips? Vad gör jag fel? Går det över?

• Alexe

Välkomna ni nya!

Chokladkaffe, jag skulle nog inte gett upp en trea pga rädsla, iaf inte om jag längtade lika starkt efter den tredje som jag gjort efter de två första. Men visst, foglossning är skit o löshuden blir nog tyvärr värre för var gång o också m åldern om man nu har den redan. Du får väl känna på det ett tag, väga för o emot o se vad magen säger.

Fågelungarna: ska kanske investera jag med. Lilla Hannes vägrar ju konsekvent toa om han inte verkligen är nödig o jag träffar så sällan rätt m kisset att jag i princip gett upp allt utom efter vila. Å andra sidan har han själv satt sig på pottan o kissat vid tre tillfällen så kanske kommer han på det ändå. Han är en härmapa o med lite mer språk o medvetenhet tänker jag att det nog löser sig. Är mest bekymrad över nätterna. Storebror var i princip nattorr vid 4 mån eftersom han var väldigt tydlig m när han behövde gå o jag då tog upp honom. Hannes blir arg som ett bi om han måste på toa på natten... Hur har du haft det m nätterna?
    Annars känner jag igen din läggningsproblematik. Jättejobbigt när man är själv o stora också vill vara nära men man måste hålla fast lilla. Men ormandet gick ju över för stora så snart snart gör det förhoppningsvis det för lilla också.

Flickan o kråkan: låter ju som en härlig namntaktik. Men håller ni fast vid deras val vad de än väljer? Hörde på radion idag om en liten kille som döpt sina salamandrar till Dick o Candy... :)

Nattsvart: funkar sjal/sele? På ryggen? Isf skulle jag låta henne bo på mig så mycket hon behövde. Med barn på ryggen kan man ju leva nästan som vanligt. På magen är det lite jobbigare, bara i famnen blir det ju skitsvårt. Men jag tror att om hon får komma till dig när hon vill o mest blir nersatt på eget initiativ då går klänget över fortast o bäst.

Här sovs det fortfarande bättre än innan, men inga ytterligare stora framsteg som typ sova hela natten. Men kan jag bara få bort den sista amningen vid 4-5 o skjuta fram den t typ 6-7 så är jag nöjd sen. Det är mkt bök fortfarande, men inte så mkt argt o ledset o det är skönt.

• Aaglars
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-09 19:31:13 följande:
    Blir lite uppmuntrad. Många pratar ju om tredje som besvärlig och ofta segdragen. Har haft lätta graviditeter och lätta förlossningar tidigare, men funderar lite över tredje nu. Jag kommer att vara nästan 38. Jag tror inte åldern påverkar så mycket om jag ska vara ärlig - var 32 och 34 med de andra - men just det här med tredje......hoppas det är en myt .
    Min tredje förlossning var helt underbar (haha, klart det gjorde ont, men det var den absolut bästa av förlossningarna).Och graviditeten var lika bra som de två första. Däremot fick jag tyvärr lunginflammation under min tredje graviditet, vilket inte var att leka med. Men det hade ju inte att göra med att jag var gravid.

VAd härligt att du väntar en treaSkrattande. När är BF? 
  • Flickan och kråkan
    Aaglars skrev 2013-02-10 06:56:47 följande:
    Min tredje förlossning var helt underbar (haha, klart det gjorde ont, men det var den absolut bästa av förlossningarna).Och graviditeten var lika bra som de två första. Däremot fick jag tyvärr lunginflammation under min tredje graviditet, vilket inte var att leka med. Men det hade ju inte att göra med att jag var gravid.

VAd härligt att du väntar en treaSkrattande. När är BF? 
    Det låter ju lite förhoppningsfullt . Till sommaren är det dags. BF 20/6. Mina pojkar kom båda i v.37+ så jag hoppas på att den här lill* vill komma i ungefär samma tid. Jag får inte stora barn (normalt för sin ålder så att säga) men de har stora huvuden
    Alexe skrev 2013-02-09 23:28:36 följande:
    Flickan o kråkan: låter ju som en härlig namntaktik. Men håller ni fast vid deras val vad de än väljer? Hörde på radion idag om en liten kille som döpt sina salamandrar till Dick o Candy... :)
    Tja, man kan ju lite subtilt påverka i någon riktning om det skulle bli något som bara "inte går" . Vi får se hur vi gör. Det var en tanke jag hade. Min syster var med och bestämde ett av mina namn och det tycker jag är kul - rolig idé. Fast hon var lite äldre - 7 år - när jag föddes.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd