• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Alexe

Länge sen. Vill bara säga att jag nu varit borta mina fem dagar fr barnen o det var fantastiskt. Oerhört välbehövligt för mig efter typ en månad av sjuka barn. Och härligt, men utmattande för Erik. Lillkillen kallar nu honom för mamma och inatt, första natten hemma, vaknade lilla Hannes, skrek mamma mamma, slog sig fri från mig, kravlade över storebror, rullade ihop sig hos pappa o somnade om. Så amningen verkar därmed avslutad. Storebror är mer cool o frågar bara efter karameller eftersom det tydligen blivit en del såna under påsken. Ja, så var det med det, ingen stor grej alls, som man överdriver sin egen betydelse.

• Läntandelavendel

hej alla! Ny i traden och ar i stort behov av rad och era asikter, tankar, synpunkter.

Snalla las min trad har i ap ang att lamna 14 manaders med sin pappa och syster i en vecka och ge mig lite feedback.

Maste bestamma mig ikvall...
    Saaa osaker!

Tack pa forhand :)  

• Alexe

Lavendel: 14-månaders kanske lite kinkigare, men jag gjorde ju just det, fast m 17-månaders o "bara" 5 dagar. Gick hur fint som helst (som jag skrev ovan). Vi skypade en el två ggr/dag vilket hjälpte tror jag. Dock inte helt enkelt nu när jag är hemma igen. Han har lite svårt att byta tillbaka till mig som förstaperson i sin prioritering o saknar pappa när han går t jobbet. Men ge det en vecka till så är allt säkert precis som vanligt. Åk om du vill säger jag. Jag var så sjukt trött på barn o hem (efter lång period av sjuka, gnäll o inomhusisolering) så all ångest jag haft över min resa var helt puts väck när det väl var dags. Är du inte i samma läge el jättegärna vill åka av annan anledning så kanske du ska låta bli. Men vill du så kommer det förmodligen att gå finfint.

• Alexe

Hallå, är det nån kvar? Förskola, jag behöver hjälp. Vi har haft fyra inskolningsdagar o Elias (3år) tycker det är trist som fan (han vill inte vänta på att andra ska äta, sitta stilla i samling el tvingas t lekar han inte är sugen på), vi föräldrar hade väntat oss mer av personalen, mer information för oss o interaktion o initiativ för barnen. Men de har varit underbemannade samt inte haft några inskolningar sen augusti.
    Jag är ju hemma m lillebror, el ja, båda barnen, o vi har hela tiden sagt att fsk ska vara för Elias, inte för oss. Men kommer den att bli det? El kommer han bara att lära sig gilla läget? Vad säger ni kloka? Gillar ju min egensinnige o platskrävande kille. Tids nog kommer ju ändå skola o scheman. Ja, där har jag väl mitt svar eller?

• Flickan och kråkan
    Alexe skrev 2013-04-09 22:39:33 följande:
    Hallå, är det nån kvar? Förskola, jag behöver hjälp. Vi har haft fyra inskolningsdagar o Elias (3år) tycker det är trist som fan (han vill inte vänta på att andra ska äta, sitta stilla i samling el tvingas t lekar han inte är sugen på), vi föräldrar hade väntat oss mer av personalen, mer information för oss o interaktion o initiativ för barnen. Men de har varit underbemannade samt inte haft några inskolningar sen augusti.
    Jag är ju hemma m lillebror, el ja, båda barnen, o vi har hela tiden sagt att fsk ska vara för Elias, inte för oss. Men kommer den att bli det? El kommer han bara att lära sig gilla läget? Vad säger ni kloka? Gillar ju min egensinnige o platskrävande kille. Tids nog kommer ju ändå skola o scheman. Ja, där har jag väl mitt svar eller?
    Vi skolade också in vår äldsta när han var 3 år. Han var inte heller särskilt intresserad av samlingar etc. första tiden. De löste det väldigt smidigt. Lät honom hållas helt enkelt och någon av personalen gick ut med honom när han fick myror i benen och inte begrep varför han skulle sitta i ring när han ville göra något annat. På sätt och vis anpassade han sig så klart efter hand, men jag upplever inte att det varit av ondo för hans del. Han tyckte ganska snabbt att samlingar, mattestunder etc var något av det allra roligaste. Jag upplever snarare att det var en vanefråga än just tristess. Han var van att traska fritt från bordet och därmed knepigt varför man inte gjorde det på förskolan. Men samtidigt så trivs han ju idag med att sitta lite längre vid maten på förskolan och prata med kompisar och den fröken som sitter där. Jag hämtar vid mellis ett par dagar och ibland är de inte färdiga......mysigt att titta in och se hur trivsamt de har med varandra vid matbordet.

Säger inte at det är så för er son, men det behöver inte enbart handla om att anpassa sig och så att säga gilla läget och stå ut....ibland kan det handla om något så enkelt som att de bara inte förstått poängen ännu . Men då bör det så klart finnas någon poäng .
  • k girl
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-09 22:48:00 följande:
    Vi skolade också in vår äldsta när han var 3 år. Han var inte heller särskilt intresserad av samlingar etc. första tiden. De löste det väldigt smidigt. Lät honom hållas helt enkelt och någon av personalen gick ut med honom när han fick myror i benen och inte begrep varför han skulle sitta i ring när han ville göra något annat. På sätt och vis anpassade han sig så klart efter hand, men jag upplever inte att det varit av ondo för hans del. Han tyckte ganska snabbt att samlingar, mattestunder etc var något av det allra roligaste. Jag upplever snarare att det var en vanefråga än just tristess. Han var van att traska fritt från bordet och därmed knepigt varför man inte gjorde det på förskolan. Men samtidigt så trivs han ju idag med att sitta lite längre vid maten på förskolan och prata med kompisar och den fröken som sitter där. Jag hämtar vid mellis ett par dagar och ibland är de inte färdiga......mysigt att titta in och se hur trivsamt de har med varandra vid matbordet.

Säger inte at det är så för er son, men det behöver inte enbart handla om att anpassa sig och så att säga gilla läget och stå ut....ibland kan det handla om något så enkelt som att de bara inte förstått poängen ännu . Men då bör det så klart finnas någon poäng .
    Så var det för min son också. De löste det lite annorlunda, men han vande sig rätt fort. Nu är han en av de alertaste på samlingarna enligt personalen.
  • Alexe

FoK: önskar att de kunde lösa det så, men han som är "vår" fröken är mer ta tag i och hämta tillbaka o hålla förmaningstal o jag ser att Elias kämpar mot tårarna flera gånger om dan m honom. Det är ju inget kul.
    Samtidigt är barnen härliga o har skön stämning mellan sig. Jättesvårt.

• Your Mama Bear
    Alexe skrev 2013-04-10 10:53:27 följande:
    FoK: önskar att de kunde lösa det så, men han som är "vår" fröken är mer ta tag i och hämta tillbaka o hålla förmaningstal o jag ser att Elias kämpar mot tårarna flera gånger om dan m honom. Det är ju inget kul.
    Samtidigt är barnen härliga o har skön stämning mellan sig. Jättesvårt.
    Om du känner att pedagogens beteende är fel tycker jag absolut att du ska säga till! Speciellt om du kommer på ett bättre sätt att hantera situationen utifrån ditt barns personlighet. Du behöver inte köpa allt som de gör utan har all rätt i världen att ställa krav. Glöm inte det! Sen kanske pedagogen har en bra förklaring på varför han gör som han gör och då kanske det känns bättre för dig. Kanske din son behöver prata om saken med någon i personalgruppen och få en förklaring på varför man ska sitta stilla och så?
  • Your Mama Bear

Jag tycker att det finns en god tanke med samlingar både för det enskilda barnet och för barngruppen, men ibland tar det ju tid att vänja sig vid nya saker.

• Alexe

Ja, jag är inte emot samlingar alls, det verkar hur trevligt som helst, mest sättet att hantera det.
    Så himla kluven. Magkänslan säger skit i det, det är för mkt bök (jag jobbar ju oregelbundet o de är väldigt rigida m kontinuitet o schema o sånt) för för lite vinst (eventuella kompisar). Samtidigt känns det så fint att se honom göra egna saker o umgås m de andra. Blir han udda o konstig av att vara ensam hemma? Eller blir han tillknycklad o formstöpt av förskola? Åh, vad svårt. Varför finns det inte fler barn i hans ålder hemma? Hade ju varit det absolut roligaste.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd