Alexe skrev 2013-04-09 22:39:33 följande:
Hallå, är det nån kvar? Förskola, jag behöver hjälp. Vi har haft fyra inskolningsdagar o Elias (3år) tycker det är trist som fan (han vill inte vänta på att andra ska äta, sitta stilla i samling el tvingas t lekar han inte är sugen på), vi föräldrar hade väntat oss mer av personalen, mer information för oss o interaktion o initiativ för barnen. Men de har varit underbemannade samt inte haft några inskolningar sen augusti.
Jag är ju hemma m lillebror, el ja, båda barnen, o vi har hela tiden sagt att fsk ska vara för Elias, inte för oss. Men kommer den att bli det? El kommer han bara att lära sig gilla läget? Vad säger ni kloka? Gillar ju min egensinnige o platskrävande kille. Tids nog kommer ju ändå skola o scheman. Ja, där har jag väl mitt svar eller?
Vi skolade också in vår äldsta när han var 3 år. Han var inte heller särskilt intresserad av samlingar etc. första tiden. De löste det väldigt smidigt. Lät honom hållas helt enkelt och någon av personalen gick ut med honom när han fick myror i benen och inte begrep varför han skulle sitta i ring när han ville göra något annat. På sätt och vis anpassade han sig så klart efter hand, men jag upplever inte att det varit av ondo för hans del. Han tyckte ganska snabbt att samlingar, mattestunder etc var något av det allra roligaste. Jag upplever snarare att det var en vanefråga än just tristess. Han var van att traska fritt från bordet och därmed knepigt varför man inte gjorde det på förskolan. Men samtidigt så trivs han ju idag med att sitta lite längre vid maten på förskolan och prata med kompisar och den fröken som sitter där. Jag hämtar vid mellis ett par dagar och ibland är de inte färdiga......mysigt att titta in och se hur trivsamt de har med varandra vid matbordet.
Säger inte at det är så för er son, men det behöver inte enbart handla om att anpassa sig och så att säga gilla läget och stå ut....ibland kan det handla om något så enkelt som att de bara inte förstått poängen ännu

. Men då bör det så klart finnas någon poäng

.