chokladkaffe skrev 2010-10-26 08:02:49 följande:
Jag känner också igen tuttigheten trots att jag inte ammar. Särskilt på natten blir det så uppenbart att de är trygghet. Han vill ha sin hand på dem, krama och dra (vilket han inte får eftersom det gör ont ;) ). Klart de är trygghet för små barn, de som har ammats iaf.
Frösöblomster: Nu har jag ju min son på förskola sen 18mån ålder men jag tycker det är rätt överskattat med pratet om att ha stora barn kring sig. Jag tror verkligen att hur man än gör blir det bra om man gör det bra.
Det vill säga är ni hemma med båda på heltid kommer det att bli bra, de har ju varandra. Jag är uppväxt så och minns inte alls att jag led av det, snarare att det var så det var typ, visste ju inget annat. Med mitt egna barn har vi valt förskola som är liten, lugn, trygg personalgrupp och barn i alla åldrar, det vill säga syskonmöjlighet. Det märks hur sonen utvecklas på andra sätt än han gjorde tidigare men egentligen inget som inte kunde gjorts hemma om man varit mer aktiv hemma som förälder. Vi kunde också sjungit mer, pysslat mer, haft lektema hemma osv. Det är väl det jag menar med att vad man än väljer blir det bra, bra förskola eller aktivera barnen själv. Om de nu ens behöver aktiveras i oändligheten, jag är lite osäker på vad jag tycker där också.
Det är för vår skull vi har han där nu, sambon vill bli klar med sin utbildning och jag vill jobba, tycker inte om att vara hemma på heltid. Men att det skulle vara nödvändigt för min son och hans utveckling är skitsnack enligt mig. Tror dock han har det bra där, så det är inte dåligt för det men nödvändigt, nej absolut inte.
Tack för tankar. Vad gäller massor av aktiviteter så skulle jag säga att vi håller ganska låg nivå....minst sagt

. När det var varmt så var vi ute mest hela dagarna men inga vilda aktiviteter (tillräckligt att bara vara)....nu när det börjar bli kallt vill de inte vara ute så mycket.....så vi är inne och......ja, pusslar i det oändliga och så grejar de tillsammans med jag vet egentligen inte vad. De går mycket runt och småpratar med varandra och samlar och ger varandra olika saker. Passar oss alla känns det som.....lugnt och stillsamt

.
För oss blir det kommunal förskola så jag vet inte riktigt ännu vad jag tycker om den....inte fått riktigt grepp.....men den är inte så stor och har barn i åldern 1-5 så får vi in även lillebror där så kommer de ju att gå tillsamman. Det är en av orsakerna till att vi valt den. Hade gärna haft dem på en montessoriförskola här, men de tar inte emot barn under 3 år och lillebror kommer att vara yngre.....