• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe

Lottilina: Alla har inte möjligheten att kunna vara hemma i tre år, det är inte busenkelt. Vissa kan genom att försaka materiella grejer, planera ett billigt boende och att den som jobbar tjänar bra. Men det är inte alla som kan det....fördelen med föräldraförsäkringen är ju att man får ett antal dagar som man kan ta ut fritt hur man själv vill. Den är ju väldigt fri på det sättet så har man ekonomiska resurser i övrigt går det ju att vara ledig länge.

• k girl

Apropå den senaste amningsdiskussionen - sonen har fått för sig att han vill ligga och dra i och nypa den andra bröstvårtan när han ligger och ammar, framför allt då han är trött. Han höll på med det ett tag när han var runt sju-åtta månder kanske, men slutade då jag började hålla för handen eller dra för tröjan. Nu fungerar inte det, han blir arg och ledsen om jag gör det. Några tips på hur jag kan göra för att få det att upphöra? Jag tycker att det är rätt obehagligt, annars skulle han få hållas...

• Makadam

Känner igen det där, först var det som sagt runt 7-8 månader och då skruvades det, nu, vid 11 mån, är det peta in/dra ut som gäller.
    Jag har inget annat tips än att hålla för. Här är det också mest då det är sovdags och då ligger vi ner och ammar,jag brukar lägga hela min arm för - armbågen ner mot magen och lägger handen på min hals (hmm, förstår du?

• Makadam
    Tips för amning av barn på över sex månader
    Fortsätt amma på barnets signal.
    Undvik välling.
    Tvinga eller truga inte i barnet lagad mat eller gröt.
    För att slippa bli pillad på den ”lediga” bröstvårtan under amning, styr bort barnets hand. Erbjud eventuellt ett halsband med stora pärlor eller en ouppblåst ballong med t ex potatismjöl i att pilla på i stället.
    Om du blir biten, säg t ex AJ högt.
    Gör amningen så mysig som möjligt för dig själv och ditt barn. Från: www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/butiken/sugenpalivet.htm
  • Marlene
    k girl skrev 2010-10-28 10:34:24 följande:

Apropå den senaste amningsdiskussionen - sonen har fått för sig att han vill ligga och dra i och nypa den andra bröstvårtan när han ligger och ammar, framför allt då han är trött. Han höll på med det ett tag när han var runt sju-åtta månder kanske, men slutade då jag började hålla för handen eller dra för tröjan. Nu fungerar inte det, han blir arg och ledsen om jag gör det. Några tips på hur jag kan göra för att få det att upphöra? Jag tycker att det är rätt obehagligt, annars skulle han få hållas...

Det är nog bara avleda, ge nånting annat att pilla med och att ideligen ta bort handen och säga typ -jag vill inte att du gör så.
  • chokladkaffe
    k girl skrev 2010-10-28 10:34:24 följande:

Jag brukade ta fingret och sen fick han hålla i det istället. Tyvärr har det här vrida och dra i bröstvårtan kommit tillbaka nu trots att han inte ammar. På natten vill han krypa tätt intill och så börjas det. Jag sover i t-shirt nu vilket gör att funkar lite bättre. Han hade fått hållas men jag tycker det gör rätt ont.
  • Me like coffee

Här har vi också en som gärna ska dra/vrida/pilla på den andra bröstvårtan. Jag brukar försöka lägga hela armen över, vilket funkar hyfsat bra. Tycker inte alls att det är trevligt annars hade jag nog inte brytt mig... Men det känns som om det går i vågor. Ibland vill hon göra det ofta och då är hon rätt intensiv och ibland verkar hon ha glömt bort det...

Här hemma är det just nu MYCKET mamma! Dottern gallskriker om pappa kommer in och nattar om när hon vaknar efter hon somnat första gången (jag lägger henne alltid nu eftersom det verkligen inte funkar för pappa). När jag är borta funkar det lite bättre men hon gråter ofta lite och ropar på mamma Hon har ju alltid varit väldigt mammig men nu är det väldigt extremt. Tack och lov är min man väldigt avslappnad i det hela och låter det ta tid. Han spenderar massor med tid tillsammans med henne när hon är vaken och då funkar pappa utmärkt. Men läggdags... knappast.

Hon är ju 1,5 år nu. Antar att det är separationsfas igen... Känner ni igen detta?

• chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2010-11-01 12:59:29 följande:
    Här har vi också en som gärna ska dra/vrida/pilla på den andra bröstvårtan. Jag brukar försöka lägga hela armen över, vilket funkar hyfsat bra. Tycker inte alls att det är trevligt annars hade jag nog inte brytt mig... Men det känns som om det går i vågor. Ibland vill hon göra det ofta och då är hon rätt intensiv och ibland verkar hon ha glömt bort det...

Här hemma är det just nu MYCKET mamma! Dottern gallskriker om pappa kommer in och nattar om när hon vaknar efter hon somnat första gången (jag lägger henne alltid nu eftersom det verkligen inte funkar för pappa). När jag är borta funkar det lite bättre men hon gråter ofta lite och ropar på mamma Hon har ju alltid varit väldigt mammig men nu är det väldigt extremt. Tack och lov är min man väldigt avslappnad i det hela och låter det ta tid. Han spenderar massor med tid tillsammans med henne när hon är vaken och då funkar pappa utmärkt. Men läggdags... knappast.

Hon är ju 1,5 år nu. Antar att det är separationsfas igen... Känner ni igen detta?
    Japp. Sonen har alltid varit "mammig" och nu är det i en av de värre faserna. Det var rätt hyggligt när han var pappaledig och jag jobbade heltid. Men nu när vi båda är iväg och förskolan börjat har det blivit jättemammigt igen. Sambon tar det med ro och säger det är ju inget att göra och det har alltid varit så.

Så separationsfas visst, det går ju upp och ner det där, kan säkert spela in.

Själv funderar jag över det hela. Jag tycker nästan lite själv att det är jobbigt, han duger aldrig om jag är med. Till och med puttar bort pappa om jag är där redan, som om han skulle störa den underbara dyaden med mamma eller nåt. På natten om han vaknar och hamnat hos pappa kryper han så fort han kan till mig och lägger sig där. Nåja, det kommer ju att gå över nån gång men frågan är när. Trodde ju på det här med föräldraledighet men när inte ens det hjälpte.
  • Yamma

Angående diskussionen om förskola så har jag inte så mycket att tillföra, det är ju ett tag dit vår lilla tjej bli ju bara 6 månader denna vecka. Hur som helst känner jag starkare o starkare att jag vill att vi ska försöka vara hemma så länge som möjligt. Vet inte hur länge det blir, i kommunen vi bor finns vårdnadsbidrag och det är ju en liten hjälp till att kunna vara hemma lite längre.

Dottern är jättemammig när hon är trött och har varit det några veckor. Jag hoppas att det släpper för jag skulle gärna vilja rida på kvällstid (vi har hästar). På dagtid går det bra att vara med pappa men på vardagarna är hon för trött för det redan när han kommer från jobbet.

Har någon av er synpunkter om hur man ska göra vid vaccination? På "vårt" bvc så har man barnet i knät och två sköterskor ger varsin spruta samtidigt i varsitt ben. Redan vid första vaccinationen så hade jag velat amma henne och att hon fått en spruta i taget, men jag lät mig övertalas till att göra som de brukar. Det var ingen "katastrof" men hon blir ju skrämd av att två personer håller i henne och att det gör ont. Jag tänker att om jag ammar under tiden så är det dels smärtlindrande + att man kanske slipper rädslan och att det "bara" gör ont. Någon som har nåt inlägg angående detta? Hon ska vaccineras andra gången på fredag. 

• Hervor 1

Yamma, jag tror att det bästa är att göra proceduren så kort som möjligt. Jag hade inte velat amma under tiden eftersom jag inte skulle vilja att barnet asocierade smärtan till amning. Hos oss har det bara varit en sjuksköterska som har stuckit. Barnet har då suttit utåtvänt i mitt knä (som vanligt) så har jag hållet i barnets händer. Det är ju prevenaren (pneumokockvaccinet) som är den "stygga sprutan" så när vår Bvc-ssk har först stuckit i ena benet och sedan avslutat i andra benet med prevenaren så har det gått väldigt bra (inget skrämselmoment med att bli fasthållen och med tanke på hur rysligt snabbt det går så har det funkat väldigt bra). Kanske kan testa att göra så?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd