Yamma skrev 2010-11-02 08:30:30 följande:
Peap - har du märkt någon förändring på amningen sedan? Om hon kopplat ihop "det otäcka" med amningen?
Nej, hon är kär i brösten ännu (snart 1 år, galet!
Vid första vaccinationen satte jag mig att amma, hon fick amma en stund så att hon kom in i det.
Det kändes för jävligt att hon blev så ledsen, för det är klart att det kändes och gjorde ont även fast jag ammade. Vid första sticket grät hon till, släppte snabbt taget om bröstet men tog snabbt tag igen och fortsatte amma. Sedan kom nästa stick, och då blev hon ledsen en längre stund. (Dvs längre = vilket för en orolig/ledsen/ömmande mor och far känns som en evighet, jag fällde någar tårar för att jag var den som gjorde min dotter ont och samtidigt var den som skulle trösta.)
Ångrar inte för en sekund att jag ammade och känner spontant att jag kommer erbjuda bröstet även nu när det snart är dags för spruta igen.
Jag hade läst om detta att amma vid spruta (tror jag?) i Katerina Janouch bok "Barnliv" och var väldigt fast övertygad då vi åkte till sjukhuset föra att ta PKU då dottern var ett par dagar. Jag hade även läst att det underlättar att lägga en varmvattenfylld plasthandske på ovansidan av barnets hand för att blodkärlen ska vidgas och det var jag fast i att kräva men det var visst standard så det gjorde sköterskan utan att jag behövde säga något.