• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Yamma

Wonder Woman - det är just det där med att koppla ihop amning o smärta som jag börjat fundera över. BVC menar på att det blir ett "smärttillfälle" om de sticker samtidigt och ett "trösttillfälle". En kompis till mig ammade sin son och hon säger att han knappt märkte av vaccinationen. Kanske är det ett bra alternativ som du nämner....

Hur går det med maten föresten?

• Lingonblom

Hej, får jag hoppa in här? Jag ser att ni pratar en del om amning. Jag ammar min 10-månaders ca 5 gånger/dygn men jag har så mycket problem med mjölkstockningar! Tänkte att någon kanske har något tips? Dessutom skulle det sitta fint med lite uppmuntran, jag tycker man får så trista kommentarer, alla verkar utgå ifrån att jag håller på att avvänja honom eller rekommenderar bara att jag ska sluta amma, inklusive folk i vården. De följer ju inte ens sina egna rekommendationer, som ju faktiskt är att man ska amma i minst ett år!

Problemen började nog när min man åkte bort och jag fick ta hela nätterna själv (har sluppit det hittills ;)), då orkade jag inte göra annat än erbjuda bröstet varje gång han vaknade. Sedan har jag nog slarvat och ibland ammat för sällan, kanske är därför jag får stockningar. Eller för att det blivit kallt kanske?

Jag vill inte sluta amma men det funkar inte att jag blir sjuk hela tiden. Hur har ni gjort som har ammat länge?

Sedan angående förskola... Jag kommer att behöva börja arbeta deltid i mars och jag har ångest redan. Förmodligen får vi inte dagisplats redan då så då får pappa och mormor vara med sonen typ 2 dagar/v. Får vi plats känns det ännu värre... Han är så liten! Att lämna bort honom till några främlingar så där... Usch, det känns så jobbigt. Men jag antar att det är värre för mig än för honom.

• Hervor 1
    Lingonblom skrev 2010-11-01 21:03:44 följande:
    Hej, får jag hoppa in här? Jag ser att ni pratar en del om amning. Jag ammar min 10-månaders ca 5 gånger/dygn men jag har så mycket problem med mjölkstockningar! Tänkte att någon kanske har något tips? Dessutom skulle det sitta fint med lite uppmuntran, jag tycker man får så trista kommentarer, alla verkar utgå ifrån att jag håller på att avvänja honom eller rekommenderar bara att jag ska sluta amma, inklusive folk i vården. De följer ju inte ens sina egna rekommendationer, som ju faktiskt är att man ska amma i minst ett år!

Problemen började nog när min man åkte bort och jag fick ta hela nätterna själv (har sluppit det hittills ;)), då orkade jag inte göra annat än erbjuda bröstet varje gång han vaknade. Sedan har jag nog slarvat och ibland ammat för sällan, kanske är därför jag får stockningar. Eller för att det blivit kallt kanske?

Jag vill inte sluta amma men det funkar inte att jag blir sjuk hela tiden. Hur har ni gjort som har ammat länge?

Sedan angående förskola... Jag kommer att behöva börja arbeta deltid i mars och jag har ångest redan. Förmodligen får vi inte dagisplats redan då så då får pappa och mormor vara med sonen typ 2 dagar/v. Får vi plats känns det ännu värre... Han är så liten! Att lämna bort honom till några främlingar så där... Usch, det känns så jobbigt. Men jag antar att det är värre för mig än för honom.
    Hej och välkommen!
    Vad jobbigt det låter med så mycket stockningar! Vd är det  för symptom du har, har du haft det besvärligt från start? Inboxa Marlene som finns här i tråden annars, hon är en rutinerad hjälpmamma i amningshjälpen och riktig fena på det där med amning
  • Hervor 1
    Yamma skrev 2010-11-01 20:58:44 följande:
    Wonder Woman - det är just det där med att koppla ihop amning o smärta som jag börjat fundera över. BVC menar på att det blir ett "smärttillfälle" om de sticker samtidigt och ett "trösttillfälle". En kompis till mig ammade sin son och hon säger att han knappt märkte av vaccinationen. Kanske är det ett bra alternativ som du nämner....

Hur går det med maten föresten?
    När min yngsta vaccinerades så gjorde vi så och det gick superbra iaf. Den första sprutan märkte hon knappt av medans Prevenaren gjorde väldigt ont, då först blev hon ledsen men då var det ju redan klart Hade det varit två främmande "tanter" som hållit fast henne så hade hon nog varit ledsen från start dock, som du skriver, då blir ju de små rädda också!

Tack för att du frågar, maten går riktigt bra! Hon har testat mat i en månad nu ungefär. Pureér är hon INTE förtjust i (fullt förståeligt dock, storasyster luktade på en häromdagen och tyckte att det luktade lera.. låter ju mums, eller inte.. Hon äter gladeligen morotsstavar, broccolistavar, kokt potatis, små bitar av fisk, majskrokar, banan och lite annat. Hon äter dock inga måltider utan mest smakportioner. Det känns dock jättebra, hon tycker om att pröva maten så det är precis så lustfyllt man vill att det skall vara. Hon "behöver" heller inte äta sig mätt på vanlig mat förrän hon är ett år (då börjar jag jobba) och med tanke på att hon vara är 7½ månad så är det ju ett tag kvar, lugna puckar alltså
  • Marlene
    Lingonblom skrev 2010-11-01 21:03:44 följande:

Spontant så här innan lägg dags (ligger med datorn i sängen ) har du provat spc flakes?
  • Makadam
    Yamma skrev 2010-11-01 20:43:55 följande:
    Har någon av er synpunkter om hur man ska göra vid vaccination? På "vårt" bvc så har man barnet i knät och två sköterskor ger varsin spruta samtidigt i varsitt ben. Redan vid första vaccinationen så hade jag velat amma henne och att hon fått en spruta i taget, men jag lät mig övertalas till att göra som de brukar. Det var ingen "katastrof" men hon blir ju skrämd av att två personer håller i henne och att det gör ont. Jag tänker att om jag ammar under tiden så är det dels smärtlindrande + att man kanske slipper rädslan och att det "bara" gör ont. Någon som har nåt inlägg angående detta? Hon ska vaccineras andra gången på fredag. 
    Jag har ammat dottern vid båda vaccinationerna (3 och 5 månader) och jag tycker du ska göra det, det verkar som att det spontant är det som känns rätt för dig.
  • Makadam
    Hervor 1 skrev 2010-11-01 20:50:54 följande:
    Yamma, jag tror att det bästa är att göra proceduren så kort som möjligt. Jag hade inte velat amma under tiden eftersom jag inte skulle vilja att barnet asocierade smärtan till amning. Hos oss har det bara varit en sjuksköterska som har stuckit. Barnet har då suttit utåtvänt i mitt knä (som vanligt) så har jag hållet i barnets händer. Det är ju prevenaren (pneumokockvaccinet) som är den "stygga sprutan" så när vår Bvc-ssk har först stuckit i ena benet och sedan avslutat i andra benet med prevenaren så har det gått väldigt bra (inget skrämselmoment med att bli fasthållen och med tanke på hur rysligt snabbt det går så har det funkat väldigt bra). Kanske kan testa att göra så?
    Vad menar du med att prevenaren är den stygga sprutan?
    Vår BVC-sköterska sa att andar sprutan gör ondare för att då har barnet redan "smärtan i sig", dvs efetr första sticket. Jag har förstått det som att det spelar ingen roll över innehållet i sprutan, utan att det är just det att det är det andra sticket som gör ondare, eftersom det redan gör ont.
  • Yamma

Peap - har du märkt någon förändring på amningen sedan? Om hon kopplat ihop "det otäcka" med amningen?

• k girl

Jag ammade inte under sticket, däremot så upptäckte vi att under vår BB-vistelse så gick det betydligt lättare att ta blodprov på vår extremt svårstuckne kille om han låg i min famn - då var han avslappnad och blodkärlen hade inte dragit ihop sig. Det tog MÅNGA försök innan en tjej från labbet (!) som de kallat in för att sticka honom kom på den idén. Så han har suttit i famnen på mig (pappan var så nervös så det funkade inte, då blev sonen ledsen redan innan han fick sprutorna...) när han har fått sina vaccinationer. Jag har inte behövt hålla i honom mer än så, det har varit två distriktssköterskor som stuckit honom i vardera låret och det har gått på ett kick.

• Makadam
    k girl skrev 2010-11-02 08:49:43 följande:
    Jag ammade inte under sticket, däremot så upptäckte vi att under vår BB-vistelse så gick det betydligt lättare att ta blodprov på vår extremt svårstuckne kille om han låg i min famn - då var han avslappnad och blodkärlen hade inte dragit ihop sig. Det tog MÅNGA försök innan en tjej från labbet (!) som de kallat in för att sticka honom kom på den idén. Så han har suttit i famnen på mig (pappan var så nervös så det funkade inte, då blev sonen ledsen redan innan han fick sprutorna...) när han har fått sina vaccinationer. Jag har inte behövt hålla i honom mer än så, det har varit två distriktssköterskor som stuckit honom i vardera låret och det har gått på ett kick.
    Hur höll du honom till en början?
    Spontant så tänker jag; hur ska bebsisen/barnet annars vara om inte i famnen?
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd