• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-11-02 12:10:27 följande:
    10 mars så jag har lite tid på mig. Tack för du delade med dig av din historia

Jag tror visst att man som icke påläst överdriver farorisken med att föda hemma för vi är så inskolade i att det ska göras på sjukhus. Samtidigt är det ju rätt snävt fält av gravida som barnmorskorna tar emot. Jag tyckte när jag läste bloggen som Peap länkade till att jag hade en normal graviditet men sen fattade jag att jag inte skulle fött hemma oavsett. Överburen, högt blodtryck och avtagande värkar hade satt stopp för det.
    Ja, det är ju så.
    En del som säger "hade jag fött hemma hade jag och/eller barnet dött"  har ju oftast haft en graviditet/förutsättningar som inte är gjorda för att föda hemma.
  • k girl
    chokladkaffe skrev 2010-11-02 10:16:13 följande:
    Hur kommer du att resonera nästa gång? Jag funderar jättemycket på förlossning och bb för nästa barn eftersom det snart är dags. Jag vet att jag vill föda på sjukhus och jag är inte främmande för smärtstillande. Däremot är jag jätterädd för att bli snittad samtidigt som jag inte vill krysta ut ett barn till, jag gillar inte alls att tänka på det. Jag höll ju emot krystvärkarna sist för jag inte riktigt fått pratat igenom min rädsla för det. Tänker också att jag nog åker hem med bebisen tidigare nästa gång om det funkar med min kropp och att jag kan stå på benen. Usch, jag borde kanske ta tag i den här rädslan på riktigt den här gången. Jag vill vara så övertygad som många är hur bra det går.
    Jag var extremt påläst inför min förlossning och var väldigt inriktad på att ha en naturlig förlossning, utan värkstimulerande och bedövningar (men med inställningen att "är det medicinskt motiverat så är jag positivt inställd") och skräcken var ju en instrumentell förlossning. Så egentligen var det som hände mer eller mindre ett "mardrömsscenario" om än jag inte kan se det så i efterhand.

Jag hade inte sovit på över ett dygn när jag kom in på förlossningen och det räckte. Jag hade ont HELA TIDEN, precis hela tiden, och jag visste att jag behövde vila. Men jag var så pass öppen (8 cm) att barnmorskan tyckte att det var för sent för bedövning eller sovdos. Med facit i hand hade jag ju rätt, eftersom värkarbetet stannade av. När jag fått spinalen så sov jag mellan värkarna.

Det jag tänker inför nästa gång, det är dels att jag ska ta det mer som det kommer, lyssna mer och lita mer på min kropp och kommunicera det lite bättre. För själva bb-vistelsen kommer vi nog båda två att vara mer ifrågasättande. Och så kommer vi att åka in tidigare.

Men, det är ju lätt att säga nu och jag vet inte hur jag kommer att reagera om och när jag blir gravid nästa gång.
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-11-02 11:55:23 följande:
    Peap: Jo vi har ju pratat om det men jag kände mig nog lite ifrågasatt och kände inte riktigt då för att gå igenom hela min förlossning. Jag kände lite att jag blev ifrågasatt för jag inte protesterade mot värkstimulerande och igångsättning. Jag hade nog inte gjort annorlunda den här gången om jag haft värkar så länge ohc var så trött. Jag kan nog säga att jag faktiskt inte orkade mer där och då, och med facit i hand hellre värkstimulerande och bedövning än akut snitt (eftersom barnet var tvunget att komma ut pga överburenhet och jag var så trött att jag inte orkade mer). Så egentligen vill jag ju prata om det men jag vill inte känna mig ifrågasatt för jag inte tycker att bedövning är av ondo, att allt inte måste vara "naturligt" till max i den situationen. För mig är förlossningen att få ut barnet som jag sen vill komma nära.
    Ja, vi pratade om värkstimulerande och dess vara och icke varande i allmänhet och så kom vi in på din erfarenhet.

Det känns nog lite fel att ta det här, inför alla, eller?

Jag tänker så här:
    är man rädd för att föda, så är det ju självfallet att man inte förespråkar att föda hemma.
    Om man ser framför sig att att krysta ut sitt barn som någonting otäckt, så ser jag att det är där det finns något att bearbeta. Man ska inte vara rädd. Rädslan måste bort. Hanteras. Jag tycker att det måste bearbetas/ "fixas" innan man ska föda. Då finns det ingen bedövning som kan hjälpa det, för det som ligger och gror där kommer ligga kvar.

Lästips till dig:
    www.profylaxgruppen.com/produkter
    fodautanradsla.se/
    Signekursen: www.viforaldrar.se/gravid/psykoprofylax/
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2010-11-02 12:25:59 följande:
    Ja, vi pratade om värkstimulerande och dess vara och icke varande i allmänhet och så kom vi in på din erfarenhet.

Det känns nog lite fel att ta det här, inför alla, eller?

Jag tänker så här:
    är man rädd för att föda, så är det ju självfallet att man inte förespråkar att föda hemma.
    Om man ser framför sig att att krysta ut sitt barn som någonting otäckt, så ser jag att det är där det finns något att bearbeta. Man ska inte vara rädd. Rädslan måste bort. Hanteras. Jag tycker att det måste bearbetas/ "fixas" innan man ska föda. Då finns det ingen bedövning som kan hjälpa det, för det som ligger och gror där kommer ligga kvar.

Lästips till dig:
    www.profylaxgruppen.com/produkter
    fodautanradsla.se/
    Signekursen: www.viforaldrar.se/gravid/psykoprofylax/
    Tack Jag ska ta tag i det lite bättre den här gången, jag vill liksom inte känna så här. Sen är det som du säger, smärtlindring är lindring som dessutom alla bär med sin negativa biverkningar, de är inte smärtborttrollare. Jag vill föda utan, lustgas fine, men inget annat egentligen. Jag kan hantera smärta ganska länge och andas efter år av yogaträning och mental träning för idrott. Det är nåt annat som skrämmer mig här och det känns lite onödigt.
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-11-02 12:35:21 följande:
    Tack Jag ska ta tag i det lite bättre den här gången, jag vill liksom inte känna så här. Sen är det som du säger, smärtlindring är lindring som dessutom alla bär med sin negativa biverkningar, de är inte smärtborttrollare. Jag vill föda utan, lustgas fine, men inget annat egentligen. Jag kan hantera smärta ganska länge och andas efter år av yogaträning och mental träning för idrott. Det är nåt annat som skrämmer mig här och det känns lite onödigt.
    i boken "Innan du föder"  finns en del övningar som man kan göra, tex att rita.
    Vad tänker du på när du tänker på att du ska föda ditt barn?
    Rita. Pang. Boom. Rätt på.
    ...och sen titta på vilka färger har du använt? Ljusa? Mörke? Lugn i bilden? Dramatik?

Har du skrivit födelseplan?
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2010-11-02 12:38:08 följande:
    Har du skrivit födelseplan?
    nej....jag tänker att jag vill ta det som det kommer. Ha mitt utgångsläge i huvudet vilket är ta det som det kommer, inte ha några föreställningar och så.
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2010-11-02 12:40:34 följande:
    nej....jag tänker att jag vill ta det som det kommer. Ha mitt utgångsläge i huvudet vilket är ta det som det kommer, inte ha några föreställningar och så.
    Jag tycker det är jättebra med födesleplan!
    Frågar du mig tycker jag enbart det är av godo.

Fick en mall från min MVC som jag dock kände var lite förlegad, kollade runt på internet och smickrade ihop en egen med min man. Skrev en för att föda hemma, och en för att föda på sjukhus. De BM vi hade hemma hade vi träffat 3 ggr innan det var dags dock.

Personalen på förlossningen hade vi ju dock aldrig träffat och dom skulle ju inte ha en aniiiing om vem jag var, vilka vi var och våra önskemål.

Även om läget kan bli lite turbulent så är det väl vanligast (?) att någon i personalen hinner läsa igenom födelseplanen, nu verkar det ju vara standard på alla sjukhus. Jag utgår ifrån min egen verkligen (såklart) och antar att din man för din talan om du inte själv är vid dina sinnens fulla bruk, men han kanske får blackout och behöver födelseplanen.
  • Yamma

Jag känner igen mig i att vara rädd för ytterligare en förlossning. Nu är jag inte gravid och fasar lite för att bli det igen, även om jag jättegärna vill att dottern ska ha syskon. Jag var inte så rädd denna gång (första barnet), jag har alltid "litat på kroppen" men HUUA så ont det gjorde. Jag trodde att jag skulle kunna hantera smärtan men det kunde jag inte.

Vattnet gick kl 24, vi kom in till förlossningen kl 03.30. Då var jag öppen 1 cm och hade "lagom ont". En timme senare var jag öppen 6 cm och hade fruktansvärt ont. Jag kunde inte alls andas mig igenom några värkar och mellan verkarna låg jag och skakade o hackade tänder. De föreslog då epidural (som jag inte tänkt ta), det tog jag tacksamt emot (jag hade nog tagit emot vad som helst i det läget). Jag fick epidural ca kl 6 och efter det kändes det som en "baggis" att föda barn trots att det var lite komplikationer. Nåja, hon föddes strax efter kl 9 så det gick ju bra.

Jag förstår inte hur det ska gå till att våga gå igenom en förlossning till. Jag är dessutom så pass gammal så om vi ska ha fler barn så kan vi inte vänta några år tills förlossningen fallit i glömska .

Usch då, Madeleineh....detta var inte så peppande.....nåja jag vill våga bli gravid igen jag med och jag tror att jag ska försöka förbereda mig bättre då. Vet inte riktigt hur....Å andra sidan, vi är ju inga "pilotprojekt" det har fungerat förr

• Flickan och kråkan

Nu har jag i och för sig fött två barn med bara lustgas, men om det är någon tröst så kan det ju gå rätt fort med nummer två . Jag hade sådär "lagom" ont när jag åkte in med tvåan för att vattnet gått (var öppen 3-4 cm). Fick snabbt ruskigt ont och väldigt täta värkar. Tänkte då att om det skulle hålla på så här och gå i samma tempo som med ettan så kommer jag att "dö". I samma ögonblick kände jag att krystvärkarna startade och 10 minuter senare föddes lillebror. Det tog 55 minuter från det att jag var öppen 4 cm tills han tittade ut. Gjorde djävulusiskt ont, men undan gick det och jag hann inte fundera särskilt mycket....på något. Med första så var jag öppen 7 cm när jag kom in, hade kämpat på hemma bra länge innan, sedan tuffade det på i långsamt gemak. Öppnade mig en cm i timmen cirka. Lite skillnad .

Jättepositiva erfarenheter av förlossningarna och personalen under förlossningarna. Däremot är BB inget för mig. Stannar inte längre än nödvändigt. 

• Lingonblom
    Marlene skrev 2010-11-01 22:09:43 följande:
    Spontant så här innan lägg dags (ligger med datorn i sängen ) har du provat spc flakes?
    Nej jag har inte provat det. Jag skulle hellre hitta ett sätt som inte påverkar kroppen kemiskt. De senaste två veckorna har jag försökt amma väldigt regelbundet och det har funkat hittills. Men tack för tipset Glad, får jag stockning igen kanske jag testar trots allt.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd