chokladkaffe skrev 2010-11-02 10:16:13 följande:
Hur kommer du att resonera nästa gång? Jag funderar jättemycket på förlossning och bb för nästa barn eftersom det snart är dags. Jag vet att jag vill föda på sjukhus och jag är inte främmande för smärtstillande. Däremot är jag jätterädd för att bli snittad samtidigt som jag inte vill krysta ut ett barn till, jag gillar inte alls att tänka på det. Jag höll ju emot krystvärkarna sist för jag inte riktigt fått pratat igenom min rädsla för det. Tänker också att jag nog åker hem med bebisen tidigare nästa gång om det funkar med min kropp och att jag kan stå på benen. Usch, jag borde kanske ta tag i den här rädslan på riktigt den här gången. Jag vill vara så övertygad som många är hur bra det går.
Jag var extremt påläst inför min förlossning och var väldigt inriktad på att ha en naturlig förlossning, utan värkstimulerande och bedövningar (men med inställningen att "är det medicinskt motiverat så är jag positivt inställd") och skräcken var ju en instrumentell förlossning. Så egentligen var det som hände mer eller mindre ett "mardrömsscenario" om än jag inte kan se det så i efterhand.
Jag hade inte sovit på över ett dygn när jag kom in på förlossningen och det räckte. Jag hade ont HELA TIDEN, precis hela tiden, och jag visste att jag behövde vila. Men jag var så pass öppen (8 cm) att barnmorskan tyckte att det var för sent för bedövning eller sovdos. Med facit i hand hade jag ju rätt, eftersom värkarbetet stannade av. När jag fått spinalen så sov jag mellan värkarna.
Det jag tänker inför nästa gång, det är dels att jag ska ta det mer som det kommer, lyssna mer och lita mer på min kropp och kommunicera det lite bättre. För själva bb-vistelsen kommer vi nog båda två att vara mer ifrågasättande. Och så kommer vi att åka in tidigare.
Men, det är ju lätt att säga nu och jag vet inte hur jag kommer att reagera om och när jag blir gravid nästa gång.