chokladkaffe skrev 2010-11-03 08:29:45 följande:
Tack för ni delar med er om era förlossningshistorier
Intressant det ni säger om eda. Det stod tydligen nånstans att jag sagt att jag inte ville ha det för jag blev inte erbjuden någon på förlossningen

När jag inte orkade mer var det för sent för den och jag hade lite tur och fick nåt annat jag inte ens minns vad det hette men gud så bra det funkade. Ska nog inte nämna något om att jag inte vill ha eda för hur mycket tårar som än kommer nu när jag tänker på gröna skynken och sprutor så minns jag ju att man inte bryr sig i det läget.
Jag hade tjatat om igångsättning sen två veckor tillbaka. Mådde riktigt dåligt på slutet och när jag kom in på överburenhetskollen hängde jag på sambon och sa ingenting, jag var så nere, så trött på alltihopa och ledsen. Jag hade hellre tagit ut barnet med snitt utan bedövning än varit gravid en dag till så jag välkomnade verkligen dropp och hinnsprängningen. Så nog var det mitt beslut och ändå inte, jag sa ju ingenting utan bara lät allt hända. Kanske säger lite om min känsla av makt över sig själv i sjukvården.
Intressanta funderingar det där vem som tar vilket beslut. För mig känns det inte som att det finns något beslut att ta, man ska föda vaginalt och så är det bra med det. Nu vet jag en som spruckit sönder och samman så nu är jag inte sugen på det längre heller utan börjar fundera om jag ska försöka få till ett snitt. Ska nog ta upp det här med överburenheten igen, om det är så att det kan bli samma igen med värksvaghet och så.
Jag har iaf bytt barnmorska och kanske det får bli ett samtal på Aurora också. Jag vet inte om mitt allmäntillstånd påverkar det här också. Känner mig jätteledsen och nere hela tiden och jag vet inte riktigt varför. Borde ju vara världens lyckligaste. Sorry, nu är jag lite ot men jag är inte riktigt med mig själv
Trots all förlossningsrädsla längtar jag ihjäl mig efter bebis. Plocka fram sjalarna, amma, vara hemma igen, så härligt

En spinal, som jag, då kanske?
Vet du, jag känner igen mig i din berättelse. Jag fick i och för sig Hugo en vecka tidigare än beräknat, men när de stod och pratade om snitt eller att testa något annat - det var då de hade upptäckt att han låg för högt upp och man inte kunde använda sugklocka - så kände jag verkligen att det kvittade lika. Ja, för den delen, när de sade "det kan bli aktuellt med snitt, Maria" så tyckte jag att det var så fruktansvärt SKÖNT. Vid det laget hade jag fått krystvärkar som jag var tvungen att stå emot (jag blev ju också värksvag och fick värkstimulerande). Det var de som fattade beslutet, jag hängde bara med och lät det hända, men jag känner ju i efterhand att jag är så glad åt beslutet de fattade. Jag hade en jobbig förlossning - MEN, och det är nog allra viktigast i sammanhanget, förlossningsläkaren och resten av teamet jag hade var otroligt proffsiga. Jag var inte orolig en sekund, deras bemötande helt oklanderligt, det kändes som om jag tryggt kunde lämna både mitt och barnets liv i deras händer. Och det var helt avgörande för att min förlossning skulle kännas om inte bra så åtminstone
positiv.