msKitten skrev 2010-11-05 21:08:30 följande:
Hur mycket barnprogram får era barn titta på? Och vad är liksom normalt och ok?
Min son är 2 år och 9 månader och tycker verkligen om att titta på barnprogram, helst Pingu, Alfons, Shaun the sheap, Kalle Anka och Bolibompa. Min man och jag är inga tv-människor så tv:n är bara på när det är barnprogram på tv eller när sonen tittar på DVD.
Sonen är väldigt aktiv och han är med oss på allt, när vi lagar mat, när vi tvättar, städar, handlar mat osv. Vi leker även mycket med sonen, läser böcker, är ute osv. Just nu är vi båda föräldrar hemma och kommer vara det ett par månader till (väntar en bebis snart och kommer vara hemma allihopa tills den lilla blir 2 månader är planen).
Vad ville jag egentligen säga med detta? Alltså, även om jag tycker att vi aktiverar sonen med pyssel (rita, måla, bygga) och hemmasysslor så blir det ÄNDÅ mycket tittande på barnprogram. Jag är jättekluven inför det. Å ena sidan kan jag tycka det är rätt skönt att få en lugn stund (vi sitter alltid med sonen i soffan när han tittar, vi vuxna läser tidningen, surfar eller pratar med varandra). Han sitter alltså aldrig själv och tittar.
Ibland tjatar han om att få titta (skriker - "Titta på Kalle Anka!") och när jag tycker det är för mycket går jag ner på golvet och sätter mig med honom för att inbjuda honom till en lek istället. Eller så tar jag fram ritpennor, vattenfärg eller nåt annat. Bara för att han inte ska titta så mycket på barnprogrammen. Oftast så funkar det, men ibland tjatar han och jag ger med mig. Han kan utan problem sitta och titta i en timme i sträck, ibland längre. Han kommenterar med oss vuxna, vi slötittar lite tillsammans med honom. Jag tröstar mig med att det i alla fall är bättre än att han inte får nån respons på det han ser. Om ni förstår vad jag menar?
Han tittar säkert 1 timme på förmiddan och säkert lika mycket på kvällen, om inte mer. Jag tycker det är för mycket för hans ålder, men jag vet liksom inte vad vi ska göra heller när han tjatar och sitta på golvet och leka HELA kvällarna funkar inte heller....
Hur tänker ni?
Vad gör ni med era snart treåringar på kvällarna när det mörkt och trist ute?
Här är TVn också på mer än vad jag ibland skulle önska och det händer att den får vara "barnvakt". Om jag exempelvis behöver fokusera på att laga mat och behöver ha storasysters uppmärksamhet någon annanstans än hos lillasyster exempelvis..
Personligen tror jag inte att det gör särskilt mycket alls, så länge vi pratar om 2½-3åringar och äldre än så och om man som förälder har koll på exakt vad det är barnet tittar på. Att man inte slår på TVn för att slippa hantera barnets känslor är också väsentligt tycker jag, med det menar jag om barnet exempelvis är ledset över något eller känner sig arg eller orättvist behandlad DÅ är det fel att avleda med tvtittande istället för att hjälpa barnet att reda ut känslorna.
Margareta Rönnberg (docent) har gjort en studie som heter
Blöjbarnsteve. Hon har studerat barn mellan 1,5 - 2,5 år som tittat på tv hemma och i förskolan. Studien visar att dessa barn inte tar skada av tv-tittande, utan att det istället kan vara ett berikande tillfälle för gemenskap och lek. För det resultatet var det (såklart) avgörande VAD barnet tittade på tillsammans med sina föräldrar.
Så, en stund här och där gör absolut ingenting, det är min fasta övertygelse