msKitten skrev 2010-11-05 23:24:35 följande:
Vad skönt det låter. Jag är egentligen inte heller en förälder som direkt gillar att leka, men jag har ett sådant barn, som kräver socialt samspel i alla lekar. (han kan leka själv korta korta stunder) Det behöver inte vara ngn av oss föräldrar, det kan i princip vara vem som helst, bara han inte är själv. Han är väldigt social. Jag tar det som något positivt, även om det är jobbigt för oss föräldrar nu när han är liten. De stunderna han tittar på TV är faktiskt rätt sköna tycker jag, för då kräver han knappt ngn uppmärksamhet. Och det går inte att ge honom total uppmärksamhet hela dagarna. Man orkar ju inte det.
Man gör ju det som behövs. Jag hade också lekt om mina ville och behövde det. De vill och behöver ju annat. jag var som jag skrev ovan till woner woman, rätt krävande när det gällde interaktiion som barn. Min stora är det nu på så sätt att vi måste hitta lekkompisar efter dagis och det är inte så lätt men det kräver ju ett engagemang från oss även om vi kan tycka det är lite jobbigt att söka nya kontakter, följa med till kompisar, bjuda hem, bjuda till, åka på aktiviteter osv. Men när ett barn behöver något och uppskattar något, så blir det ju roligt för en själv som förälder. Vi tycker bara det är lite jobbigt att vi inte lyckas hitta tillräckligt med kompisar...
De kan ju inte få uppmärksamhet hela tiden. ÄVen om de har stora behov av interaktion, är det säkert lagom och nyttigt att träna lite ensamlek eller tolerans för tråkighet, de stunder ni sätter på tv:n

. Ha inte dåligt samvete, ett sådant socialt barn kommer ju att gå långt i leken!
När syskonet kommer löser det sig lite av sig själv - då kan tv bli en lite lagom avlastning när regnet står som spön i backen och man behöver sitta och amma i soffan, eller vill göra det även om man kanske klarar bygga med klossar och amma.
Även om man lurar dem lite att leka själva genom att avvika för att diska, eller att man sätter dem framför tv:n en stund för att koppla av och dricka kaffe, så finns man ju tillgänglig i hemmet. De vet ju att de alltid kan avbryta oss och komma till oss.