Inlägg från: ernlia03 |Visa alla inlägg
  • ernlia03

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Tog ett digitalt test ikväll där det klart och tydligt stod "gravid 1-2" så vågar mig på att ändra i listan nedan...

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77 ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79, ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• ernlia03
    Astrogirl skrev 2010-10-13 21:47:12 följande:
    Idag har jag bokat tid för att påbörja fertilitetsutredning på en privat klinik, fick tid 17 nov och då är det nästan exakt 1 år sedan jag slutade med p-pillren. Skönt att ha det bokat. Tiden kommer säkert gå snabbt fram till dess och innan dess har jag ytterligare en ÄL och BIM så har jag tur så kanske det tar sig denna månaden så jag kan avboka tiden.Glad
    Vad skönt att få en tid bokad och ett besök så snabbt. Man har ju hört om hemska väntetider. Jag har en gyntid bokad för en allmän koll att allt ser bra ut, och ringde dit imorse för att kolla om jag fortfarande ska komma dit nu när jag är gravid. Har haft rätt ont i ena äggstocken och ville kolla upp det, ifall det var något som hindrade graviditet. Nu känns ju inte det lika aktuellt att kolla upp men läkaren skulle ringa upp och ge besked om jag ändå ska komma. Skadar ju inte med en extra koll! Men det var rätt skönt att ringa dit och säga att ärendet inte var så aktuellt längre. Hoppas det blir likadant för dig! :)
  • ernlia03
    mallanis skrev 2010-10-14 17:02:57 följande:

Ansi- TRIST! Men fram med skumpan och ost och annat du inte kan äta som gravid ;)

Astrogirl- Gött att du fått tid!

Ernlia- då kanske du kan få vul i stället! ;)

Ego- Idag har jag fått sett en klimp! OCH ett tickande hjärta. Lite lättad även om jag är medveten om att jag inte är direkt i mål =) men glad idag iaf! Tjooohooo!

Tydligen tyckte läkaren att det var lika bra att behålla gyntiden så att han kunde kolla allt var ok. Så det kanske blir ett vul, hoppas det! Men är samtidigt väldigt orolig att det ska visa nåt fel, eller ännu värre, ingenting... Idag har det känts exakt som mensvärk, som när mensen sätter igång ordentligt. Men jag blöder inget så får hoppas på att det bara är växtvärk....

Vad skönt att få besked att allt är bra! Måste vara extrem lättnad för dig som har dåliga erfarenheter i bagaget. Jag är ju rätt orolig fastän inget negativt har hänt. Tungan ute
  • ernlia03
    Irmeline skrev 2010-10-14 19:43:14 följande:
    Känner igen det där, barnskaffningssex är verkligen inte sexigt!

Jag kände när jag hade äl och då hade vi inte haft sex på några dagar, vi var ifrån varann hela dagen och kom hem sent. Vår diskussion blev helt absurd:
    Vi borde verkligen ha sex idag, imorn är det för sent. Ja. Men  nu känns det ju lite konstigt.
    Jo, och så är jag ganska trött också. Mmm, vi kanske ska skita i det? fast det vore ju dumt.. etc..

Till sist tog jag tag i det och förförde mannen och vi hade faktiskt väldigt bra sex.
    2 veckor senare plussade jag! Och ibland tänker jag, tänk om vi skitit i det, då hade ju inte den lilla varit i magen nu! Solig
    Känner också igen det där. Glad Och  var i exakt samma situation kring ÄL, typ "åh, vad jobbigt, måste vi?" Men tack och lov orkade vi och hade faktiskt riktigt bra sex. Det var kanske då "the magic" hände. Flört
    The blonde one skrev 2010-10-14 19:42:58 följande:
    Jag testade såååå breda streck för ÄL idag, hade mys med mannen i tisdagskväll..Undrar om det finns chans att det finns kvar nån liten rackare där inne?? (han är bortrest och kommer hem på lördagObestämd) Nån som känner/vet nån som har blivir gravid när dom hade sex så långt innan ÄL?
    Jag tror absolut inte att det är kört. Det blir säkert en liten tjej! Det heter ju att tjejspermier orkar leva längre. Tungan ute
  • ernlia03
    L Maria skrev 2010-10-16 17:24:04 följande:
    När det gäller det här med alkohol är jag ganska obrydd faktiskt - jag vill inte ge upp allt för att bli gravid just nu (fråga mig igen om 8-9 månader, ifall vi inte lyckats då - då kan jag tänka mig att försöka med allt möjligt!)

Det här med alkohol brings me to something else - familj och vänner. Vi råkar ju vara i den situation att nästa steg för oss är att försöka få barn - vi har jobb, hus och gifte oss i slutet av sommaren. Alla bara går och väntar på att vi ska berätta "den stora nyheten"... Misstänker tex att en av mina kompisar kollat mina p-piller (hade kartan framme vid tandborstmuggen) för att se om vi fortfarande skyddar oss (detta var precis efter bröllopet och det var en gammal karta som stod kvar, jag hade en "vit" tablett kvar på den). Alkohol är ju i den meningen ett väldigt säkert kort - om jag börjar köra "varje gång" så kommer folk att tro det direkt och på något vis känner jag att jag vill bevisa att det inte är så - sist jag körde tog jag någon klunk vin för att smaka och för att folk inte skulle tro något.
    Vad är det jag vill ha sagt...å ena sidan fattar ju många att det bara är en tidsfråga för oss, å andra sidan vet jag inte om jag vill berätta rakt ut att vi försöker. Just nu är det tre personer i hela världen utöver mig och maken, som vet att jag slutat med p-piller och där har jag också sagt att jag kommer att berätta NÄR det finns något att berätta, så de frågar inte.

Hur ser det ut hos er - vet folk (familj och/eller vänner?) att ni försöker? Pratar ni med någon om det? Hur kommer ni då att göra när ni blir gravida - kommer ni att låtsas i tre månader, tills första risken är över, innan ni berättar eller kommer ni att berätta direkt...?
    Jag känner igen det så otroligt mycket. Också gifta, har båda jobb, flyttade hem till min hemstad. De flesta har varit ganska indiskreta och frågat rätt ut när det är dags. Vi har inte berättat för någon att vi har försökt, det kändes tillräckligt med pressen från oss själva. Vi har bara svarat att det får blir när det blir, vi vill tjäna ihop en bra summa pengar först, vi vill resa mer etc. 

Men jag tror ingen kommer att bli direkt förvånad när vi berättar att det blir en bebis i juni. Däremot så är det nästan svårare nu. Vi vill inte berätta för någon annan är min mamma till en början. Jag vet inte om vi kommer att vänta till fullgångna 12 veckor, men eftersom jag bara är i vecka 5 än så dröjer det nog bra många veckor än. Angående alkohol är det inte så svårt eftersom jag inte har druckit speciellt mycket på flera år. Däremot har jag ätit en del medicin för magproblem och migrän. Mediciner som jag inte får äta nu. Och jag påbörjade flera utredningar för bara ca en månad sen angående just magen så många frågar hur det är och om medicinen hjälper. Det finns ju inget annat alternativ än att ljuga känns det som. Min farmor har bokat en helkroppsmassage åt mig och helst ska man ju inte masseras innan v 12. Vet fortfarande inte hur jag ska komma ur den situationen utan att hon får veta nåt. Igår var vi ut och åt till en släktings restaurang och jag påpekade för servitören att jag MÅSTE få köttet genomstekt. Trots detta kom det tillbaka blodigt så jag var tvungen att skicka tillbaka det och påpeka att jag faktiskt MÅSTE få köttet genomstekt, inte bara att jag är kinkig eller jobbig. Fick till slut lägga till att jag är gravid och KAN inte äta blodigt kött.

Nästa vecka ska jag på inskrivningssamtal och dessutom till gynekolog på koll, på två olika dagar. Vet inte riktigt hur jag ska säga det på jobbet. Jag skulle ju kunna säga som det är, att jag ska till gynekologen iaf. Men det känns som alla förstår direkt i så fall. Och jag vill verkligen inte att jobbet får veta än, för där jobbar det i princip bara ett gäng skvallertanter och vi bor på en liten ort. :)

Egentligen vill jag bara skrika ut att jag är gravid, men samtidigt vill jag hålla vår lilla hemlighet bara för oss ett tag till. Och jag vill gärna berätta själv för så många som möjligt, inte att ryktet sprids innan de allra närmaste har fått veta. 

Så det kommer att bli ett väldigt pusslade och ljugande de närmaste veckorna. Men det är ju för ett trevligt ändamål så egentligen är det ju ett angenämt problem. :)
  • ernlia03
    Drömmen om Elin skrev 2010-10-16 18:16:32 följande:
    Ernlia03: Skönt att kunna få berätta på familjeliv iaf. Går de inte att byta massagetiden mot mjukare massage (taktil) eller fotvård, ansiktsbehandling?
    Jo, det är en bra ventil att få prata av sig här. :) 

Det var en bra idé. Tyvärr tror jag det finns bara massage, men kan ju absolut vara värt att fråga. Eller så får jag skjuta på tiden till efter v 12 och be massören lite snällt ljuga för min farmor om hon skulle fråga något. Hon kommer förhoppningsvis inte att bli arg när hon senare får veta orsaken till den lilla lögnen. :)
  • ernlia03
    mallanis skrev 2010-10-16 20:22:04 följande:
    Ernlia- Tror du verkligen att det är någon fara att gå på massage?  Det har jag inte hört? Kanske om du kör någon specialare som ska "driva ut något". Jag går ju hos akupunktör och det finns ju de som slutar med det när man blir gravid. Jagh pratade med min akupunktöer om det (jag började gå hos henne för att bli gravid, så hon vet allt om mina försök och menscykel) sa bara att hon sätter i punkter låååångt från några "missfalls punkter". Och att nålarna hon sätter och massagen hon ger är stärkande.... Ja menar massage ger ju endorfiner som frisätter hormoner som gör att man mår bra.... Oj långt ...hahha Ja jag var nog bara nyfiken på hur du resonerade och så fick du mina tankar på köpet ;) hihi...
    Jag tror egentligen inte att det är någon fara, men vågar inte riskera något. Pratade med min kiropraktor om det och han sade att de flesta rekommenderar att inte genomgå sådan behandling innan 12 v eftersom man inte vill förknippa behandlingen med eventuellt missfall. Men jag tror inte det finns några vetenskapliga belägg. Jag har dock gått en massagekurs på grundnivå och där var regeln att massera inte tidigt gravida och personer med infektion i kroppen. Men om jag skulle få en massage nu skulle jag verkligen vilja vara säker på att massören visste vilka punkter hon ska undvika. Är som sagt inte säker på om jag är villig att riskera något.

Men om du har en akupunktör som har koll på just sådana saker är det ju bara bra för jag tror att avslappning är väldigt viktigt. Jag känner redan att jag har lite småpanik och ångest över att vara gravid för första gången. Det händer ju så mycket i kroppen och framför allt humöret. Känner knappt igen mig själv, otroligt irriterad för allt. :( 
  • ernlia03
    mallanis skrev 2010-10-16 20:45:16 följande:
    Ah, det köper jag ;)  näe man vill inte riskera något!  Och skulle det braka så skulle man fundera på om det kunde berott på massagen. Och det är väll därför skolorna säger att man ska undvika massera gravida...  Förra året så rekomenderade de att gravida före v 12 inte skulle vaccinera sig mot svininflunsan, enligt BM och de läkare jag pratade med av samma anledning som du nämnde ovan. Jag som är lite knäpp tänker annorlunda jag vågar inte avbryta min akupunktur för tänk om jag får mf då beror det nog på att jag inte fortsatte ;)

hahha ja mitt humör skiftar också mycket från skrattande glad till att explodera för småsaker ;) Hur mår du annars? Matlust, sover på nätterna, illamående?
    Det är nog bara att köra på vad som känns bäst för en själv! Blir det mf är det nog meningen att bli det, men man vill ju ändå inte hjälpa det på traven så att säga...

Är mycket hungrigare än vanligt, kan äta hur mycket som helst och vara hungrig direkt igen sen. Är inte sugen på nåt speciellt dock, och har inte heller avsmak för nåt speciellt heller. Sover bra på nätterna, men vaknar när maken stiger upp vilket jag inte har gjort innan. Tror det beror på att jag är så kissnödig då att jag har svårt att somna om. :) Kissar betydligt oftare men mår inte illa alls (än?). 

Magen drar och spänner för det mesta men den största skillnaden sitter i brösten, känns som dubbel storlek. :) Får nog plats i vanliga bh:n så det är nog inte så stor skillnad, men det känns så. Och maken är väldigt nöjd! :)

Själv då? Något som är annorlunda än innan grav?
  • ernlia03
    Irmeline skrev 2010-10-18 14:59:48 följande:
    Jaha, då är det kanske snart min tur att komma tillbaka hit..
    var på VUL idag och allting var så smått, hinnsäck på 8mm och foster på max 1-2mm
    Eftersom jag trodde jag var i 6+4 var det en chock. Jag plussade 29 september, så är den stoleken på embryot ens möjligt då, om den inte slutat växa?
    Jag som varit livrädd för MA.. 
    Allting känns så bittert just nu.
    Ett nytt VUL om två veckor, om jag inte börjat blöda innan dess.. Gråter 
    Jag har ingen aning om hur det ska vara i vissa veckor. Men vad sa barnmorskan/läkaren? Hur som helst jobbigt för dig att vänta i två veckor till! 

Usch, nu blev jag ännu mer orolig. Ska till gyn imorgon, vet inte om dom gör ett VUL, men annars vet jag inte varför jag skulle dit...
  • ernlia03
    Fru KM skrev 2010-10-19 09:13:26 följande:
    Inget test nödvändigt, mensen kom i natt. Känns ledsamt o deppigt men skönt att veta. Går ju omkring o hoppas annars men nu vet man. Får hoppas på nästa månad. Ska börja med ÄL tester nu oxå. En fundering, NÄR börjar man testa?
    Usch så tråkigt. Det är ju så jobbigt när den inte är välkommen.

Första gången jag testade började jag på dag 10 men har alltid fått utslag på dag 15. Men det är ju väldigt olika för olika personer så bäst är nog att testa så länge som möjligt första gången. Har man regelbunden cykel är sannolikheten väldigt stor att utslaget kommer på samma dag sen, men det är ju svårt att veta första gången man testar. Det brukar finnas med instruktioner i testen där det står på vilken dag man ska testa beroende på hur lång cykel man har.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet