• Nemi76

Vi över 30 som längtar efter första barnet

SmoochiePoo skrev 2011-08-09 10:13:28 följande:
    Tack!!! Hjärta En april bäbis är inga fel Solig

Nä, aprilbebisar 2012 kommer nog att bli något särdeles stort! När har du BF?
  • Nemi76

Har jag missat MissOlsson? Om jag inte grattat dig tidigare så grattar jag dig nu!! Vi har BF ungefär samtidigt ju

• Nemi76
    Saftmedbulle skrev 2011-08-09 13:32:23 följande:
    EGO: Börjar jobba på torsdag... Maken tyckte jag skulle berätta om att vi ska utredas (blir en del läkarbesök och folk kan bli oroliga att man är sjuk), men jag vet inte...har ingen lust att outa mig i den frågan. Hur skulle ni ha gjort?

Svårt det där, det kan ju lätt bli mycket läkarbesök och folk kan börja undra men samtidigt vill man kanske inte att alla ska veta. Kan du bara gå, eller måste du be om ledigt? Om man måste be om ledigt så hade jag nog kanske berättat för den som beviljar ledighet för att slippa sura miner eller liknande....
  • Nemi76
    Saftmedbulle skrev 2011-08-09 13:38:23 följande:
    Måste be om ledigt, men behöver egentligen inte berätta mer än att det gäller läkarbesök. Men... folk är så himla nyfikna på mitt jobb "jaså, ska du ha vikarie... vad ska DU göra?" Är kass på att ljuga, så... och så kommer "ojdå, är det nåt allvarligt?" Fast, visst... behöver ju egentligen inte svara på det, men det späder lixom på nyfikenheten ännu mer.
    Jo, visserligen räcker det ju att man säger läkarbesök men då brukar folk bli nyfikna/oroliga eftersom man springer hos läkaren titt som tätt :-/ Svårt det där som sagt...
  • Nemi76
    Irmeline skrev 2011-08-09 14:57:02 följande:
    I vilken del av Sverige befinner du dig? Kanske bor ni i samma stad? :)

Jag bor i lilla Uddevalla på västkusten
  • Nemi76
    hoppas på plus skrev 2011-08-09 15:12:35 följande:

Ja, om jag inte plussar den här veckan, så kommer vi ringa nästa vecka... Känns trist att inte klara av att göra en bebis på egen hand utan att vi behöver hjälp.

Förhoppningsvis kommer man träffa någon bra läkare som tar en på allvar. Vet inte om jag skulle orka med så långa processer som vissa här i forumet fått stå ut med... 
    Men det känns som om man väl sökt utredningshjälp så blir processen alltid lång, eller har jag fel?  

Jag måste verkligen skylla på tillfällig Alzhemiers eller något för min hjärna är verkligen helt bortkopplad känns det som. Men ni tänker söka "vanlig" utredning? För i så fall är iaf jag ett exempel på att det inte behöver ta lång tid. Har jag redan berättat detta för dig ber jag om ursäkt men det är inget ovanligt att jag berättar samma sak för en kompis flera gånger

Jag ringde för att komma till utredning i november förra året och i mars-april var det "klart". Med klart menar jag att jag fick Pergotime utskrivet och skulle börja min kur då egentligen men avvaktade lite och nu, i juli, tog jag min andra kur och blev gravid. Så det är inte alls säkert att det tar lång tid. Nu är jag medveten om att jag har lite av en solskenshistoria, men det måste inte ta flera år. Allt beror självklart på vad det är för fel och om det är något fel. Hade de inte hittat något fel och Pergo inte fungerat hade vi varit aktuella för IVF till hösten. Nu visade det sig att jag antagligen inte haft ÄL tidigare och Pergo gjorde tydligen susen. Hoppas verkligen att det går lika lätt för er! 
  • Nemi76
    hoppas på plus skrev 2011-08-09 15:30:10 följande:
    Skönt att höra!! Känns lite mer hoppfullt när det som sagt inte behöver ta flera år   Hade du aldrig  ÄL? Testade du med ÄL test nån gång?

Ja, jag kommer ringa så fort mensen kommer. Blir troligtvis på fredag när jag är ledig...    

Jag testade med ÄL-stickor då vi försökte första gången, för ca 4 år sedan. Då fick jag aldrig utslag. När jag ringde för att få påbörja utredning tyckte jag att det kunde vara käckt att kolla med stickor igen och på nyårsafton fick jag ett rejält starkt streck, det är enda gången jag fått utslag utan Pergo. Därefter blev det nada på stickorna. Mina prover visade inte tydligt att jag hade ÄL, jag låg antagligen på någon gräns. Kanske har ÄL ibland men långt ifrån varje månad i alla fall. Känns skönt att veta, jag har alltid trott att det var mitt "fel" att jag inte blev gravid och nu fick jag enna "svart på vitt" att jag hade rätt. Lite konstigt, men det känns lite som "in you face" till sambon som inte lyssnade på mig Helsjukt, jag vet. Men det känns skönt att det inte var något jättefel och att det tydligen gick att åtgärda relativt enkelt
  • Nemi76
    hoppas på plus skrev 2011-08-09 15:38:49 följande:
    Va skönt! Grattis igen till plusset

Jag kör ju med ÄL test och de senaste 7 månaderna har jag fått "glad gubbe"  vid rätt tid i cykeln. Förra året använde jag inte ÄL tester..  
    De gör mig lite bekymrad, för då känns de som de kan va nåt värre som e fel

Men, jag ska väl inte ge upp än! Får väl se vad läkarna säger... 

Tack igen

Det behöver ju inte vara något "värre" men det kan ju vara skönt att få utrett vad som är fel, och OM det är något fel över huvud taget. Inte ge upp än, det är på tok för tidigt för det!!  
  • Nemi76

Tittar in och sprider lite preggo-baciller. Ska till MVC på tisdag och förhoppningsvis få bekräftat att det är ett litet pyre där inne. Jag är fortfarande skeptisk Men sen är det så mycket annat som ska klaffa också...KUB-test, 7 mån graviditet, förlossning. Mycket som kan hända och jag är konstant orolig

• Nemi76
    Kattflickan skrev 2011-08-28 10:17:12 följande:
    Nemi: Vet inte om du läser den här tråden längre. Men det slog mig att visst var det den månaden som din ägglossning var sen som du blev gravid? Jag skulle fortfarande vilja veta varför det är så för mig att det enbart är de gånger ägglossningen varit lite sen som jag blivit gravid. Förhoppningsvis och troligen har det inget att göra med att barnen haft kromosomfel utan snarare att det är något fysiologiskt som gör att förhållandena för att bli gravid är lite mer gynnsamma. Eller så är det bara en slump!

Millan 
    Hallå! Jodå, jag tittar allt in här då och då Det stämmer. Jag åt ju Pergo i två månader så jag vet ju inte riktigt om min ÄL var "sen" eller inte, men första månaden kom den på dag 14 och andra månaden på dag 17 (enligt mig, men FF ville ha det till dag 15 men det tror jag inte riktigt stämde). Så jag har ju inte riktigt bra underlag för att säga om det är vanligt eller vad det beror på eller något sånt Ska göra KUB-test om en månad så jag hoppas ju att det inte är något kromosomfel
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet