Sophy80 skrev 2011-09-17 20:41:35 följande:
Någon som har en åsikt om hur jag bör reagera på följande:
1. Bakgrund: Vi har försökt skaffa barn i snart 2 år. Min man hade helt ok spermier när vi testade senast för 3-4 mån sen, men inte extraordinära. Jag har sällan egen ÄL, men har tagit massor av pergokurer och på sistone ändrat min diet så att jag haft egen ÄL. Alltså ordentliga ansträngningar från min sida. Äter inte en endaste bakelse, inte en tallrik pasta eller den minsta pizza.
2. Häromdagen upptäckte jag att den där biran min man gillar att dricka nu under sommaren, 1 om dagen, är riktigt stark. 9-12 procent och varje burk/flaska innehåller inte 33 cl - utan en halvliter. Jag bad honom att så snart som möjligt göra det där uppföljande spermietestet som läkaren sa att han skulle göra runt juli.
3. Jag hittade just 15 g hasch i min mans väska. Han vet att jag idag är extremt oliberal när det kommer till droger (till skillnad mot när jag var tonåring). Jag tycker verkligen inte att det är ok att ta droger när man försöker skaffa barn. Tycker inte att det är ok i andra sammanhang heller för den delen. Men när man ska försöka bli med barn..!! Och så tycker jag att det är riktigt, riktigt lågt att han fortfarande röker (dessutom trappat upp från 3 till 6 dagligen), dricker dagligen och nu dessutom tar droger - när jag inte ens käkar flingor och tar högst ett par glas vin i veckan.
Det känns som att han i teorin gillar idén med att skaffa barn, men att han inte är tillräckligt mogen för att inse att det krävs ansträngningar. Inte bara från min sida, utan från hans med. När vi bråkar om det brukar han bara bita ifrån med att han visst är fertil och att det inte är något som helst problem och att han minsann skulle kunna få någon annan donna att bli gravid. Jag har försökt förklara för honom att det finns en logik i att han maximerar sin fertilitet för att väga upp för att min/vår gemensamma fertilitet inte är som den ska.
Jag blir så ledsen och trött.
Vad skulle ni göra?
Men jösses. Seriöst känns det inte riktigt som att han finns där och stöttar dig. Han känns ganska egoistisk (fast nu får man bara se din version och jag antar att du var lite upprörd när du skrev detta). Hade jag varit du hade jag tagit mig en funderare på om han var rätt person för mig. Det där om att han lätt skulle kunna göra en annan kvinna gravid (att det inte är han det är fel på alltså) stör mig. Hade min sambo sagt så till mig hade jag haft väldigt svårt att förlåta honom. Ni måste nog ta ett rejält snack, gärna när han inte är påtänd och när han är nykter (fast det verkar han sällan vara om han röker 6 gr hasch om dagen och dricker dagligen).
Visst, han kanske kan göra dig gravid, men kan han vara en bra pappa sedan?