• Nemi76

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Fick nu lärt mig att det har med spekulationer om kön att göra. Hjärtljud alltså

• Nemi76
    Kastrulliz skrev 2011-07-07 11:54:59 följande:
    Tusen tack för informationen! Jag har försökt ta reda på min ÄL efter sista pillermensen mha stickor, men jag är lite osäker på om jag haft den elr ej. Började äta piller för att få igång min mens vid 16-års ålder, och sen dess har jag ätit dem. Iom det så vet jag verkligen inte alls om jag har en lång elr kort cykel. Försöker ta reda på det nu samtidigt som vi myser väldigt mkt ;) Har jag haft ÄL så kan vi inte ha missat den Är väldigt observant på alla typer av symptom, antagligen lite för observant...hehe!

Det där med att ha stenkoll på alla symptom känner vi nog igen alla i den här tråden Ett litet tips för att underlätta koll på om ÄL varit eller inte är att ta tempen. Skaffa ett konto på www.fertilityfriend.com och kika runt lite, där finns "lektioner" i hur man kollar temp, flytningar, livmodertapp osv för att ha koll på ÄL. Jag har nöjt mig med att bara kolla tempen men den brukar vara en bra indikation på när ÄL varit och om mensen är på väg
  • Nemi76
    Irmeline skrev 2011-07-07 11:59:13 följande:
    Själv så är det riktigt dött på sexfronten! Inte haft sex sen jag plussade, vilket är snart en månad sen!! Förvånad

Förra gången jag var gravid gjorde det ont vid sex, och efter en orgasm en gång låg jag kvar och kved i säkert en kvart med krampaktig smärta i livmodern. Denna tidpunkt visade sig sedan stämma med dagen då utvecklingen stannade. Givetvis kan det ha varit vad som helst som utlöste det, men man blir ju lite nojjig. De säger ju att man kan ha sex en "normal" graviditet, men hur vet man att man har en sån innan det skiter sig? Vissa med många mf råds ju att inte ha sex de 12 första veckorna. Tror mallanis gjorde så efter hennes 2mf, och så gick det ju bra tredje gången!

Dagen innan jag plussade denna gång så gjorde det ont vid sex, fattade inte varför. Sen när jag plussade dagen efter så förstod jag. Jättejobbigt, för jag är kåt, i alla fall psykiskt, men rent fysiskt känns det omöjligt med svullen mage, stark molvärk, värk kring blygdläpparna, och extremt svullna bröst som gör ont bara av att gå. Att låta dem guppa eller bli berörda, eller värst av allt, ha någon som ligger på dem är ett stort no no. Så hur gör man? Dessutom ä jag rädd för smärtan vid penetrationen. Och så är jag skiträdd för orgasm. Rynkar på näsan

Ibland känner jag mig superinspirerad men då säger mannen tvärnej. han vägrar riskera något sääger han.
    Så här har sexlivet tagit slut redan innan barnet kommer! ;) Hoppas kunna ta upp det snart.

Inte lätt för sexlivet det här med barnaskaffning. Först är det massa tvångssex, sen blev det visst sexförbud! Suck. Längtar efter självvalt sex i min egen kropp! Just nu känns det som en alien tagit över mig.. Hoppas det går över.

Ursäkta alla detaljer om mitt sexliv, kanske inte så intressant. Och med allt gegg som avhandlas i den här tråden så antar jag att ni inte är så känsliga för detaljer Glad
    Usch, det där låter jättejobbigt. Här är det så att jag känner mest "lust" att sexa när det är ÄL-dags. Lust och lust, det känns mest som ett måste. Sambon blir ju pressad och stressad såklart och önskar att vi sexar lite då och då och kanske lite mer vid ÄL men jag känner att den där spontana sexlusten lyser med sin frånvaro. Ibland känner jag att det hade varit jäkligt skönt att bli gravid för då slipper jag ha sex mer!! Får väl hoppas att sexlusten kommer tillbaka efter man plussat för annars vet jag inte vad jag gör. Hade jag varit min sambo hade jag kännt mig lite utnyttjad som "sexslav" redan innan och då bli "förvägrad" sex efter graviditet hade ju inte gjort saken bättre. Men vad ska man göra liksom?
  • Nemi76
    hoppas på plus skrev 2011-07-07 16:31:46 följande:
    Hmm... funderar på en sak... Alla säger att man ska "släppa det" tänka på annat osv.. För stressen gör att vissa har det svårare att bli gravida.

Vad e de som är den stressen då?! Är det att jag alltid tänker på att jag vill bli gravid, hoppas varje BIM och sitter här på forumet?!  

Jag känner mig inte stressad av det?

Låter kanske flummigt... Nån som fattar vad jag menar?!   

Exakt det där sa min mamma också, att det finns de som stressar och att man ska slappna av. Ja, det känns ju jäkligt lätt. Jag tycker inte att jag stressar upp mig överdrivet mycket men samtidigt så går man ju och tänker på det ofta... Nu tror jag inte att barnlöshet beror på att man stressar och att det finns "knutar" som släpper då man adopterat barn och helt plötsligt blir gravid (som det iofs finns exempel på men jag tror att det beror på andra saker än stress).
  • Nemi76

Igår när jag var redigt förbannad och gick ut och tog en rask promenad slog det mig: har någon här som genomgår fertilitetsutredning och ev IVF blivit erbjuden att prata med någon, eller ens rekommenderad att gå i familjeterapi eller något? Nu tror jag sådär mycket på terapi över huvud taget, men det faktiskt en jäkligt jobbig sits att vara i, både för mannen och kvinnan och det stör mig att vården inte bryr sig. Det är mer "kom hit och gör lite tester och så fokuserar vi på det kroppsliga men på själva tankarna, funderingarna och relationen skiter vi högaktningsfullt i"

• Nemi76
    Irmeline skrev 2011-07-11 14:57:35 följande:
    Samma var det här, vi var på mannens föräldrars sommarställe och tog bilen en sväng, parkerade på en liten återvändsväg in i skogen och tillverkade vad som nu är i magen.
    Nöden har ingen lag!

• Nemi76
    Irmeline skrev 2011-07-13 10:11:47 följande:
    Måste bara få dela med mig av min lycka, vet att det kan vara jobbigt att höra för er som kämpar, men er tid kommer!!

Jag såg en perfekt liten nallebjörn idag på VUL, med hjärta, drygt 20mm som stämde precis med tiden. Såå glad! Skrattande
    Jag grät när jag gjorde VUL och såg den, hade på något sätt stålsatt mig ifall det skulle bli MA igen, men nu levde den!! Kanske kanske ändå kan det gå vägen..

Gud så härligt det låter!!
  • Nemi76
    Irmeline skrev 2011-07-13 13:08:31 följande:
    Borde ju vara större chans att du lossar om du har känningar! :)
    Kör i vind!

Det hoppas vi på eftersom jag hade massa känningar de första dagarna jag åt Pergo den här cykeln!
  • Nemi76
    MrsTM skrev 2011-07-13 14:08:05 följande:
    Tack snälla, det är så härligt att veta att man inte är ensam! Detta verkar vara en väldigt trevlig tråd. Önskar er alla varmt lycka till med försöken!

Förresten, har ni också fått stå ut med syrliga kommentarer om att ni borde försökt före 30? När jag glädjestrålande berättade för vännerna att vi skulle gifta oss fick jag höra "jaha, vänta inte för länge med barn bara, man vet ju aldrig om man kan få några!"

Klumpigt uttryckt eller vad? Av flera orsaker:
    1. De kunde ju inte veta ifall vi redan försökte. (Vilket vi inte gjorde, men ändå.)
    2. SÅ himla lastgamla är vi inte, och vi träffades relativt sent i livet.
    3. Om vi får problem, kommer vi inte få något stöd då? Ska dessa personer bara stå där med armarna i kors och säga "vad var det vi sa"?
    Hej och välkommen!!

Tack och lov har jag inte fått någon sådan kommentar, då vet jag inte vad jag hade gjort!  
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet