• Nemi76

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Grattis Råttentottan till plusset och grattis Anneli77 till giftermålet!!

• Nemi76

Nu är ju alla olika men min grej är Cola Zero. Jag dricker inte kaffe och sällan te men häver i mig kopiösa mängder Cola Zero istället. I början försökte jag dra ner på det men sedan gick det sådär. Jag drack sällan mer än en liter om dagen i alla fall (tre liter ska tydligen motsvara 3 koppar kaffe) men sluta helt gjorde jag inte. Nu när jag är gravid försöker jag att inte dricka mer än 0,5 liter om dagen och det går dagar när jag inte dricker alls eftersom jag mår lite illa efter mer än ett glas. Mineralvatten är jag helt såld på däremot. Jag misstänker att jag inte bara är koffeinberoende utan även kolsyraberoende

Visst påverkar det fertiliteten men jag tror att det är marginalt...fast jag vet ju också att man gör allt för att bättra på oddsen   

• Nemi76

DubbelA: Vad skönt att det händer något och att du känner att du blir hörd! Håller tummarna för att det ska gå vägen

• Nemi76

Polarlantis: Jag förstår dig! Har också mått oförskämt bra bortsett från en enorm trötthet som varade kanske 2-3 veckor. Men annars, inga problem alls. Inte ens yttepyttelite illamående någon enda gång! Men grejen är att det gjorde iaf mig nervös som tusan över att det inte fanns något där inne, att det inte fanns ett hjärta som slog osv. Jag var jätteorolig över att jag var skengravid, att något skulle hända osv. För sådär bra kunde man väl inte må? Inte förrän KUB-bestet kunde jag lugna mig lite och inse att jag faktiskt ÄR gravid! Så försök att njut av att du mår bra (bortsett från hemorojderna då) men jag vet, det är lättare sagt än gjort

• Nemi76
    Kattflickan skrev 2011-10-24 11:57:50 följande:
    Polarlantis: Hoppas det är falskt alarm både för dig och din far. 

Kort egoinlägg innan jag åker till jobbet: Vi fick remissen för PGD i Stockholm. Läkaren ifrågasatte aldrig ens, jag har oroat mig i onödan! Nu börjar vi känna hopp om att kunna få ett friskt barn! Min ägglossning är tydligen igång också och sambons spermieprov var bra!

Millan 

Härligt att höra!!
  • Nemi76

Tittar in och försöker sprida lite gravidbaciller. Läser här då och då och håller verkligen tummarna för er alla här inne. Minns hur hopplöst det kändes i somras och det kändes verkligen hopplöst. Det kändes som om jag aldrig skulle få uppleva känslan av att vara gravid.

Kram på er! 

• Nemi76
    Aruba skrev 2012-01-08 10:45:17 följande:
    Nu är det snart dags för ÄL, tar det sig inte nu får vi söka hjälp. Hur börjar man? Gynekolog eller?

För utredning? Jag ringde vårdcentralen som talade om att jag kunde söka mig till gynmottagningen utan remiss. Så då ringde jag gynmottagningen, sa som det var och fick en tid mindre än 3 månader senare. Hoppas det tar sig nu, annars hoppas jag att du snabbt får en tid för utredning!
  • Nemi76
    Aruba skrev 2012-01-22 15:48:54 följande:
    Hej!

(har bytt nick fd Åsali)...Fråga...om man inte hittar något "fel" på någon av oss, vad kan då vara första steget? Spolning, inseminering? Jag har inte fattat turordningen än...Eller går man direkt på IVF?

Att göra en sk kontraströnten av äggledarna ingår ju i undersökningen och jag har inte riktigt fattat om det räknas som en spolning men det har ju ungefär samma funktion iaf. Efter att den gjordes hittades inga direkta fel på någon av oss men jag hade inte värden som visade klockren ägglossning. Alltså var det lite tveksamt om det var "fel" på mig eller inte. Vi fick börja med Pergotime och det räckte. Skulle gissa att det kanske är den vägen man kör på ganska många.
  • Nemi76
    Kaprifolen skrev 2012-01-24 13:06:17 följande:

Kommer göra den på sjukhuset i trollhättan (NÄL), deras gynmottagning. Vi får hoppas att jag en upplevelse som liknar din då, det lät ju positivt!

Får hoppas att mitt smärtstillande hjälper mer än det ni fick m t p Råttentottans upplevelse. Spänner sig gör man ju bara vid tanken på att hoppa upp i en gynstol så antar att det är svårt att låta bli när de väl ska grejja också....

Gjorde ju min kontraströntgen av äggledarna där och misstänker att det är likt en spolning när det gäller smärta osv. Jag var jättenervös över att det skulle göra ont men fick ett stolpiller och sedan kände jag ingenting. Jag hade fullt upp med att följa den guidade visningen av min livmoder Hade en jättebra gynekolog som visade och förklarade så det fanns liksom inte tid att känna efter om det gjorde ont
  • Nemi76
    Kaprifolen skrev 2012-01-24 13:54:29 följande:
    Ja precis ett sånt stolpiller ska jag med få så då hoppas vi att jag inte känner ngt heller. Min läkare heter Sven-Åke Karlsson tror jag det var, är det samma som du hade eller? Sköterskan som ringde nämnde just den pedagogiska visningen på skärmen som jag skulle få Och ja, det är med kontrastvätska de kollar mina äggledare med så det blir nog samma som du var med om.

På torsdag ska jag dit. Hade ni med era partners dit? Vi ska börja med en journalgenomgång av det vi gjort hitintills i utredningen så de vill gärna att min man ska vara med, och det kanske är skönt att hålla ngn i handen

Det är möjligt att det är samma gynekolog, han var verkligen bra iaf

Min sambo var med, han fick sitta på en stol lite snett bakom mig så han kunde följa allt som hände på tv-skärmen Det var förresten den gynekologen som skrev ut Pergotime åt mig, vill jag minnas, och det fungerade ju jättebra

Lycka till!!   
  • Nemi76
    Aruba skrev 2012-01-25 10:02:48 följande:
    Nä, vad tråkigt... Men hon har ju ÄNDÅ inte den situation som du skulle vilja ha, inte sant??

En fråga till er som får alla möjliga preparat - hur mår ni av dem egentligen (biverkningar)?

Ännu en fråga... Ni som varit nygravida - har ni haft mensliknande känningar veckan innan BIM?

Jag fick inte så jättemycket biverkningar av Pergotime men då jag skällde ut min stackars sambo för att han råkat lägga ren och ihopvikt tvätt i tvättkorgen förstod jag att jag kanske hade liiiite humörsvängningar ändå Men ändå, hur kan man tro att ihopvikta kläder som ligger på en hurts är smutsiga??

Jag hade "mensvärk" innan BIM, det kändes precis som vanligt, som om mensen skulle komma närsomhelst. Tror till och med att jag hade samma typ av flytningar som jag brukar ha innan mens (lite mörkare, brunröda dagen innan). Efter plusset hade jag också "mensvärk" men mycket rejälare. 
  • Nemi76
    Anwen skrev 2012-02-15 09:06:42 följande:
    Ni som gjort äggledarspolning, har ni haft er partner med er som stöd? Isf med i rummet eller fick han vänta utanför? Funderar på hur vi ska göra nästa vecka...

Jag har jättesvårt för smärta och var jätterädd över att det skulle göra ont men jag kände absolut ingenting. Det brötades runt lite där inne men gjorde inte ont alls. Sambon satt vid min huvudände och fick ta del av den guidade rundturen av min livmoder
  • Nemi76

Obs, sushi är OK att äta om man är gravid, även om man kanske ska byta ut tonfisken eftersom man inte bör äta färsk tonfisk (rå eller tillagad) mer än 1-2 ggr/år om man är gravid. Men laxen och allt det andra är OK att äta förutsatt att restaurangen följer lagar och regler som finns om livsmedelshantering

Ang att sköta sin kost så drog jag ner lite på Coca Cola i början men sen orkade jag inte tänka mer på det. Jag röker inte och jag dricker ytterst måttligt. Blev dessutom gravid på sommaren så det blev lite mer drinkar än vad det blir annars på året men jag fortsatte som vanligt tills jag plussat. Alltså, en mojito kan ha slunkit ner från ÄL till jag plussade, men eftersom embryot (eller heter det morula då?) inte får näring från mamman då så är det absolut inget jag oroar mig över. Så jag håller med Jojjo77 på den punkten

Men strunta inte i sushi för graviditens skull för bövelen!     

• Nemi76
    Råttentottan skrev 2012-02-19 12:43:52 följande:
    Gällande alkohol så drack jag rödvin ÄL+4 denna gång, visste at det inte fäster förrän ÄL+5 el 6.  Annars hade jag uppehåll mellan ÄL och BIM förutom de allra första dagaran efter ÄL ibland.
    Och även om det fäst så dröjer det flera veckor innan barnet får näring från mamman så alkoholen går inte över till barnet om man skulle ta ett glas strax innan man plussat

Men alla gör som de vill. Själv kände jag att jag inte ville ha livet på paus just för att det kan ta så lång tid att bli gravid. Jag dricker i princip aldrig annat än på sommaren då det blir lite mer fester osv. Förra året blev det inte så mycket fester, men som sagt, några glas Mojito slank ner  
  • Nemi76

Eftersom min webläsare krånglar med listorna så får någon med bättre webläsare gärna plocka bort mig från listan. Den 12 april föddes lilla Astrid

Och kämpa på alla som ännu inte plussat. Det kommer att bli eran tur också!
    Kram  

• Nemi76

Läste precis den fruktansvärda nyheten. Vad hemskt! Saknar ord. Tänker på er, Lavinia

Hjärta 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet