• Tedax

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Anwen skrev 2012-02-03 18:34:36 följande:
    Har inte varit inne här på typ en vecka nu, men nu har jag läst ikapp... det hinner bli en del i den här tråden! :). Här hemma så verkar ägglossningen utebli denna månad (heeelt blankt på alla stickor förutom kontrollstrecket, skulle haft ÄL i tisdags), och undrar om den inte uteblev förra månaden också :S. Dessutom är jag less på mitt underliv och dess slemhinnor! Efter varje mens sen i somras verkar det bli nån obalans, så det svider/kliar och skaver. Lactal hjälper en del, men inte fullt ut. Har känts okej nån vecka men igår började det svida och skava igen :S. Varför?! Blir tokig på detta, och helt nere när det ska jävlas hela tiden.
    På onsdag har jag telefontid med gyn, får se vad som sägs då. Ska nog försöka förbereda mig i helgen med frågor och önskemål. Några tips? Vi har som sagt försökt i 1½ år, gjort VUL, blodprov (sköldkörtel) och spermaprov, har väldigt dåligt med ÄL-flytningar, vilket enligt gyn inte ska spela nån roll men jag är mer skeptisk. Hur har ni andra med detta?
    Jag hade problem med mina slemhinnor ett tag också. Fick svamp i samband med varje mens. Rynkar på näsan Tydligen berodde det på att slemhinnorna blev sköra vid mens. Min gynekolog tipsade om vanlig barnolja och det funkade på mig, även om det tog ett par månader. Smorde in mig innan och under mens och efter sex om jag kände att det behövdes. Och nu har jag inte haft problem på ett bra tag... Glad
  • Tedax
    NICU: Jobbigt med illamående. Rynkar på näsan Positivt dock att orsaken är massor av gravidhormoner... Glad Låter underbart med sol och värme, hoppas att du mår bättre då så att ni kan njuta ordentligt! Solig En helt annan fråga: Fick du några biverkningar av Levaxinet? Jag har betydligt mer finnar än vanligt och mensen är sen (är inte gravid), har gått över min längsta cykel och mensen har inte kommit igång ännu.

Kaprifolen: Har vid något tillfälle också fått utslag på ÄL-test två i dagar i rad, men oftast bara i dag. Bara att ligga i... Flört 
  • Tedax

Nu kom mensen äntligen i gång efter att ha varit på väg i ett par dagar...

Har läst att lutealfasen ska vara lika lång varje månad, att det bara är ÄL som varierar. Men på mig verkar det vara tvärtom, ÄL på dag 16-17 medan lutealfasen varierar mellan 14 och 18 dagar det senaste året... Undrar om det påverkar något...

{#emotions_dlg.flower} BIM - Vi över 30 som längtar {#emotions_dlg.flower}

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS

Februari
    1
    -   Aruba - (försök 6) 
    6 - hoppas på plus, insemination 23/1
    9 - Jezza80 ÄL ca 27/1 (försök nr 14)
    12 - Kiyona (försök 1år+, X 2009, MF 12/5, MF 20/8), ÄL typ 29/1
    14 - Anwen (ca 22:a försöket)
    15 - MariaF79 äl ca 3 feb (försök nr 16, mf i jan, maj och dec -11, utredning påbörjas jan -12)
    20 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 6 feb, försök nr 11, tredje m Pergo)
    26- DubbelAA ÄL ca 14 feb,( försök 18?)
    28 - Kristin10
    (försök nr 6)

Mars
    9 ca - Tedax (försök 12, MF på försök 1 och 8)

IVF
    Smiley,
    börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009)
    Mumwannabe79, började med korta metoden 18/1. Äggplock 30/1. (försökt sedan juli -10)
    Jojjo77, första ICSI, november 2011, plus men MF dec 2011. Andra ICSI, start i mars 2012. (Försökt sen nov -10)

Gravid GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid

2012
    PeLeKo: BF 9 jan
    (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari
    (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb
    (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari
    (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars
    (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april
    (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april
    (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj
    (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 21 juni (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli
    (försök nr 15,1:a efter mf)
    Marsflickan BF 23 aug
    (försök nr 5, MA på 2:a)
    Saftochbulle BF 25 aug (försök nr 15, 3 mf tidigare)
    NICU BF 22 sep (försök nr 15, 2 MF tidigare)

• Tedax
    L Maria skrev 2012-02-07 21:03:33 följande:
    Kaprifolen - jo, en vanlig utredning får vi - men det är ju tester som inte ingår i en vanlig barnlöshetsutredning, som ingår i en mf-utredning, så det känns ändå lite...frustrerande...
    Vad är skillnaden egentligen? Vad är det för prover som de inte tar vid en vanlig barnlöshetsutredning jämfört med en missfallsutredning...

Hoppaspåplus: Bläää för mens! Hoppas att det tar sig nästa gång!

Anwen
    : För många funkar ju spolning jättebra och de blir gravida snart efter den, hoppas det gäller er också. Förstår att det känns tungt att behöva vänta ända till hösten annars. 

Mumwannabe: 3 ägg i frysen är ju jättebra, det kanske blir syskon till den i magen... Flört

• Tedax
    L Maria skrev 2012-02-08 20:40:37 följande:
    Vad jag har läst mig till så är det kromosomprover som tas på både mannen och kvinnan vid mf, men inte i vanlig utredning och så gör man en trombosutredning (kollar blodets koaguleringsförmåga) vid mf, men inte i vanlig.
    Just trombosutredningen kan jag finna lite extra intressant då jag har en mamma och en morfar som haft relativt tidiga hjärtinfarkter, samt en farmor som fått en stroke. Det är hyfsat vanligt att man har någon form av koagulationsrubbning, så det känns märkligt att man inte ens kan få en sådan remiss...
    I Is your body baby friendly står det tex. detta (min översättning):
    Bland vita europeer och nordamerikaner finns den här mutationen [faktor V Leiden] i ungefär 4-7% av en generell popluation. Den högsta frekvensen hittas i Europa, med en förekomst på 10-15% i Södra Sverige. Bland kvinnor med upprepade missfall har en förekomst på 20-27% rapporterats.
    Sa jag att jag bor i Skåne...?
    Ahh, förstår att ni hellre vill ha en missfallsutredning. Om den här mutationen hittas, kan man göra något åt den då? Medicinera?
  • Tedax
    Jezzi: Alltid lika jobbigt med mens... Rynkar på näsan Men det verkar ju vara något speciellt med försök 15, hoppas det gäller er också. Flört Kram!

Maria: Låter ju hoppfullt att ni kan få vara med i en studie om inte utredningen visar något. Alltid bra med en back up plan...

Ego: Underbart väder med snö och sol! Solig Känns verkligen som att man får engeri av att vara ute och att våren är på väg...
  • Tedax

Pingla: Lycka till med sprayandet! Glad

Mumwannabe
    : Man kan ju få färgade flytningar i samband med att man skulle haft mens när man är gravid. Hoppas på plus på fredag!

Saftis: Måste vara svårt att hålla masken vid en direkt fråga, förstår dock om du vill vara hemlig ett tag till... Härligt att du redan är i vecka 12, ett STORT steg på vägen! {#emotions_dlg.flower}

• Tedax
    Saftis: Hoppas, hoppas att det är en helt ofarlig blödning och att det lilla pyret mår bra. Håller alla tummar och tår för er!

Mum: Så tråkigt med minus... Rynkar på näsan Hoppas på att det finns ett guldägg i frysen!

Maria: Bra att ni äntligen fick tid för utredning! Det känns ju ännu bättre om ni får komma till en klinik som tycker att en månads väntetid är något att be om ursäkt för... Flört Skönt att de inte heller ifrågasatte missfallen.
  • Tedax

Har inte heller direkt ändrat mina mat- eller dryckesvanor sedan vi påbörjade bebisverkstaden. Det enda som jag lagt till är multivitaminer med folsyra och Omega-3. Har alltid varit väldigt måttlig med alkohol och kaffe dricker jag inte alls, dock ett par koppar svart te om dagen (och det sätter kroppen stopp för av sig själv vid en graviditet har jag märkt... Flört).

Sitter här och funderar på frågor till gynekologen vi ska träffa i veckan. Hon verkade väldigt trevlig när jag pratade med henne i telefon tidigare, så det känns skönt att få chansen att få lufta sina funderingar lite...

Har hört någon gång att man inte ska ha sex dagen innan man ska till gynekologen, och det brukar ju inte vara några problem. Nu är det så att det verkar som mina mest fertila dagar är nu i veckan och man vill ju inte chansa och missa en dag... Obestämd Dessutom så använder ju gynekologerna ofta någon gel (glidmedel?) när de gör VUL vilket jag antar att hon kommer att göra. Undrar om den är spermadödande? Någon som vet?   

Det känns som att det är riktig ÄL på gång, kan det vara Levaxinet som redan sparkat igång mina hormoner? Glad 

• Tedax
    Aruba: Hoppas jag fungerar som din hund! Flört Spännande att få sätta igång med IVF, det verkar ju som om de flesta klarar hormonerna rätt bra utan att ta kol på hela omgivningen. Glad

Saftis: Bra att blödningen har upphört. Solig 
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet