• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Pingla35

Sitter här och ska vara lite snabb i min tanke. Ute i sista minuten till jobbet som vanligt. Jag har nu haft molande värk i flera dagar, idag, läs nu, så vaknar jag av riktig mensvärk och går snabbt till toa. 
    Men inget....
    Brösten känns större, tänkte på det igår när jag var tvungen att gå lite snabbare i korridoren på jobbet. Känns inte riktigt som vanligt. Men har för övrigt för mycket i huvudet för att känna efter för mycket.

För mig är brösten och molandet likväl tecken på mens. Men varför kan den inte bara komma?? 

• Jojjo77
    Irmeline skrev 2010-12-15 23:20:48 följande:
    Tror det är så att bisolvon löser upp slemmet som spermierna simmar i (ÄL-fytningen ) så de lättare kommer fram ifall man har trögflytande slem. De andra bygger upp slemhinnan (själva "väggen") som ägget ska borra in sig i.
    Som jag förstår är de därför inte uteslutande utan borde kunna kombineras?
    Det är ju olika "slem" när det ena är rinnande och det an dra hinna.

Vad man behöver beror väl på vad man har problem med.
    Aha, är det så det är. Inte lätt att hänga med i alla olika typer av hinnor... Men känner fortfarande att det känns konstigt att testa saker, mt ex bisolvon, när  man inte vet om slemmet behöver bli tunnare. Känns ännu konstigare att ringa gyn och fråga om något sånt, när det på alla sidor jag kollat på tydligt står att det inte finns något som helt kan bekräfta att teorin är sann. Någon i tråden som tar bisolvon eller känner någon som gör det?
  • Jojjo77
    Astrogirl skrev 2010-12-15 22:39:35 följande:
    Har varit på slutsummeringsmöte av vår fertilitetsutredning idag och genomgång av alla provsvar. Alla testsvar var normala. Jätteskönt att veta att allt är som det ska, så nu är det bara att fortsätta försöka och hoppas på ett plus någon gång. Ulf, vår läkare, rådde oss ännu en gång att sluta använda ÄL-test utan låta det ha sin naturliga gång och kanske försöka ha sex ungefär varannan dag tiden omkring när ÄL borde äga rum, helst någon dag innan. 

Jag sade att jag hört att folk brukar få Pergotime utskrivet och frågade om han trodde något sådant skulle kunna hjälpa oss på traven. Han sade att det kanske skulle kunna hjälpa. Det stimulerar bl.a. mognaden av äggen. Många får det också för att få ordning på sin cykel då de kanske har onormalt långa cykler eller just för att främja äggproduktionen. Då jag har ganska lång cykel ca 35 dagar, så sade han att jag kanske skulle kunna få ner cykeln till närmare 28 dagar. Då Pergotime ökar äggproduktionen så ökar också risken/chansen att få tvillingar eller fler, men procenten ökar till ca 4% istället för omkring 1%, så chansen/risken är ju fortfarande inte jättestor.

Ska testa Pergotime nästa cykel ifall det inte tagit sig denna gången. Solig 
    Skönt!
  • Längtan81

Hade också mycket att läsa igenom - ni är så flitiga!

Tänker på dig Uppsara - hoppas att du snart blir gravid igen!
    Ceke - jobbigt med lunginflammation och allergisk reaktion - hoppas att det snart vänder!
    Astrogirl - Va härligt att ni ska försöka med pergo! Vi ska också göra det i februari när utredningen är färdig men då ihop med make-insemination.
    Irmelie - ring till gyn och prata m dom om du har lång och oregelbunden cykel. Ibland säger dom att man måste vänta ett år innan man får prova pergo p.g.a. att många blir gravida ändå men jag vet att några har fått prova tidigare (t.ex. om man har PCOs), så fråga kan man ju alltid göra!

Väntar nu att BIM ska infinna sig precis innan julafton....

• Kaprifolen
    Astrogirl skrev 2010-12-15 22:39:35 följande:
    Har varit på slutsummeringsmöte av vår fertilitetsutredning idag och genomgång av alla provsvar. Alla testsvar var normala. Jätteskönt att veta att allt är som det ska, så nu är det bara att fortsätta försöka och hoppas på ett plus någon gång. Ulf, vår läkare, rådde oss ännu en gång att sluta använda ÄL-test utan låta det ha sin naturliga gång och kanske försöka ha sex ungefär varannan dag tiden omkring när ÄL borde äga rum, helst någon dag innan. 

Jag sade att jag hört att folk brukar få Pergotime utskrivet och frågade om han trodde något sådant skulle kunna hjälpa oss på traven. Han sade att det kanske skulle kunna hjälpa. Det stimulerar bl.a. mognaden av äggen. Många får det också för att få ordning på sin cykel då de kanske har onormalt långa cykler eller just för att främja äggproduktionen. Då jag har ganska lång cykel ca 35 dagar, så sade han att jag kanske skulle kunna få ner cykeln till närmare 28 dagar. Då Pergotime ökar äggproduktionen så ökar också risken/chansen att få tvillingar eller fler, men procenten ökar till ca 4% istället för omkring 1%, så chansen/risken är ju fortfarande inte jättestor.

Ska testa Pergotime nästa cykel ifall det inte tagit sig denna gången. Solig 
    Astro: Om det inte är för privat, kan du inte berätta lite vad det är de egentligen kollar på en fertilitetsutredning? Och gärna om du vet vad som leder till vad när det gäller vilka vägar man sen går, ex du ska ev pröva pergo, Längtan 81 skriver pergo + insemination.

Jo, din läkare sa sex varannan dag kring ÄL, motiverade han varför just varannan? Är varje dag för mkt typ? Vet vi diskuterat det ngn gång i tråden och att en del kör på varje och andra på varannan.

Är lite nyfiken för jag vet inte ett skvatt...men som sagt känns det privat så är det helt ok 
  • Irmeline
    Pingla35 skrev 2010-12-16 07:21:35 följande:
    Sitter här och ska vara lite snabb i min tanke. Ute i sista minuten till jobbet som vanligt. Jag har nu haft molande värk i flera dagar, idag, läs nu, så vaknar jag av riktig mensvärk och går snabbt till toa. 
    Men inget....
    Brösten känns större, tänkte på det igår när jag var tvungen att gå lite snabbare i korridoren på jobbet. Känns inte riktigt som vanligt. Men har för övrigt för mycket i huvudet för att känna efter för mycket.

För mig är brösten och molandet likväl tecken på mens. Men varför kan den inte bara komma?? 
    Gör ett test!
    Jag tror du kommer plussa.

Molvärk och större bröst låter väldigt misstänkt... ;)
  • Irmeline
    Längtan81 skrev 2010-12-16 08:40:51 följande:
    Hade också mycket att läsa igenom - ni är så flitiga!

Tänker på dig Uppsara - hoppas att du snart blir gravid igen!
    Ceke - jobbigt med lunginflammation och allergisk reaktion - hoppas att det snart vänder!
    Astrogirl - Va härligt att ni ska försöka med pergo! Vi ska också göra det i februari när utredningen är färdig men då ihop med make-insemination.
    Irmelie - ring till gyn och prata m dom om du har lång och oregelbunden cykel. Ibland säger dom att man måste vänta ett år innan man får prova pergo p.g.a. att många blir gravida ändå men jag vet att några har fått prova tidigare (t.ex. om man har PCOs), så fråga kan man ju alltid göra!

Väntar nu att BIM ska infinna sig precis innan julafton....
    Hmm, jag har ju PCO också, så då borde det väl gå.
    Kan man inte säga att man försökt ett år?
    Hur ska de kunna veta att det inte är sant?
  • ceke
    Irmeline skrev 2010-12-16 14:04:27 följande:
    Hmm, jag har ju PCO också, så då borde det väl gå.
    Kan man inte säga att man försökt ett år?
    Hur ska de kunna veta att det inte är sant?
    Klart du kan säga det! som sagt, det kan ju inte de veta nåt om
  • CajsaK

Jahapp, då verkar mensen ha kommit....mkt märkligt! Den började som fel håll....med svaga spottings 1 vecka, sen lie småbrunt 2 dagar och så nu mer blod i röd/brun aktig färg... Brukar börja rejält, sen avta till ljusrosa, sen brunt. Samt har jag molvärk... Samt ont i brösten sen flera dagar nu, vilket jag bara brukar ha under ägglossning... Aldrig varit med om nåt liknande! Känslig fråga kanske....men ni som haft missfall, hur har det artat sig? Kan de bli bara lite blödning och molvärk? Eller får man jätteont i magen och störtblöder?

• ceke

ojoj, kom igen nu mensen! Nu börjar den göra mig lite orolig här. Hallå, var är du?? vore såååå typiskt om den höll sig borta bara för att jag käkar fosterskadlig medicin!

Min väninna som jag berättade om fick igår sin lilla pojk, 920 g.. En liten söt kämpe som kommer få en tuff start i livet som vi hoppas att han klarar av. Har som jag förstått det samma diagnos som äldsta brodern som dog efter 40 dygn. Åhhhh så jag håller tummarna för att han klarar sig och känner med mina vänner! Finns det nån gud där uppe, så hoppas jag verkligen att han lägger sin hand över detta barn...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet