• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-15 21:12:05 följande:
    Ceke - kram till dig, aldrig varit med om någon som har så mycket otur på korttid som du har just nu.

Ego: hade vad jag tror är mensvärk idag, lite tidigt då mens inte är förens till den23-24:e - konstigt..
    Vad är odds på grav på bara ett mystillfälle??? - rätt obefintlig antar jag...

:/ 
    Haha, jaa. känns som att jag blivit jixad eller nåt! Hade räknat med en urladdning i form av förkylning eller liknande efter all anspänning, men det här va lite att ta i Får hoppas att jag samlat i hop allt för typ 5 år frammåt eller nåt sånt Samtidigt har jag haft en del tur i det hela också, måste jag nog själv påstå, jag mena, knölen i bröstet va inget, cystan försvann av sig själv, ingen operation.. Inte så dumt facit på det sättet

Så nu skulle toppen över i:t va besked i mitten av januari om en liten knodd

Mensvärk nu. Jaa, låter ju en aning underligt. kanske nåt positivt?
  • Gris78
    ceke skrev 2010-12-15 21:26:28 följande:
    Haha, jaa. känns som att jag blivit jixad eller nåt! Hade räknat med en urladdning i form av förkylning eller liknande efter all anspänning, men det här va lite att ta i Får hoppas att jag samlat i hop allt för typ 5 år frammåt eller nåt sånt Samtidigt har jag haft en del tur i det hela också, måste jag nog själv påstå, jag mena, knölen i bröstet va inget, cystan försvann av sig själv, ingen operation.. Inte så dumt facit på det sättet

Så nu skulle toppen över i:t va besked i mitten av januari om en liten knodd

Mensvärk nu. Jaa, låter ju en aning underligt. kanske nåt positivt?
    Knöl i bröstet? - d med.... snart måste det var enklare och snabbare att berätta vad du inte haft/ varit med om. (inom sjukvård alltså)  Det värsta som hänt mig hälsomässigt har nog varit Bältrosen och lunginflammation när jag var barn.
    Har haft väldigt lite ärenden med vården tack och lov....peppar peppar.
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-15 21:53:55 följande:
    Knöl i bröstet? - d med.... snart måste det var enklare och snabbare att berätta vad du inte haft/ varit med om. (inom sjukvård alltså)  Det värsta som hänt mig hälsomässigt har nog varit Bältrosen och lunginflammation när jag var barn.
    Har haft väldigt lite ärenden med vården tack och lov....peppar peppar.
    Japp, knölen va i samma veva som cystan typ.. hehe, min kropp tyckte väl att det va lika bra att samla allt inom 2 månader, så är det gjort sen. Hoppas jag!

Bältros låter ruskigt!
  • mallanis

Svarar en snabbis medans vi tapeteserar... Irmelie- Fertiltyfriend tempade jag med tempen sjunker efter mens och jag fick en dip innan Äl och när Äl sker får du en en höjning i temp som förhoppningsvis håller i sig i drygt 9 månader,,,om inte får man en tempdip och mens =/

Tredje gången gillt!?
  • Astrogirl
    Har varit på slutsummeringsmöte av vår fertilitetsutredning idag och genomgång av alla provsvar. Alla testsvar var normala. Jätteskönt att veta att allt är som det ska, så nu är det bara att fortsätta försöka och hoppas på ett plus någon gång. Ulf, vår läkare, rådde oss ännu en gång att sluta använda ÄL-test utan låta det ha sin naturliga gång och kanske försöka ha sex ungefär varannan dag tiden omkring när ÄL borde äga rum, helst någon dag innan. 

Jag sade att jag hört att folk brukar få Pergotime utskrivet och frågade om han trodde något sådant skulle kunna hjälpa oss på traven. Han sade att det kanske skulle kunna hjälpa. Det stimulerar bl.a. mognaden av äggen. Många får det också för att få ordning på sin cykel då de kanske har onormalt långa cykler eller just för att främja äggproduktionen. Då jag har ganska lång cykel ca 35 dagar, så sade han att jag kanske skulle kunna få ner cykeln till närmare 28 dagar. Då Pergotime ökar äggproduktionen så ökar också risken/chansen att få tvillingar eller fler, men procenten ökar till ca 4% istället för omkring 1%, så chansen/risken är ju fortfarande inte jättestor.

Ska testa Pergotime nästa cykel ifall det inte tagit sig denna gången. Solig 
  • ceke
    Astrogirl skrev 2010-12-15 22:39:35 följande:
    Har varit på slutsummeringsmöte av vår fertilitetsutredning idag och genomgång av alla provsvar. Alla testsvar var normala. Jätteskönt att veta att allt är som det ska, så nu är det bara att fortsätta försöka och hoppas på ett plus någon gång. Ulf, vår läkare, rådde oss ännu en gång att sluta använda ÄL-test utan låta det ha sin naturliga gång och kanske försöka ha sex ungefär varannan dag tiden omkring när ÄL borde äga rum, helst någon dag innan. 

Jag sade att jag hört att folk brukar få Pergotime utskrivet och frågade om han trodde något sådant skulle kunna hjälpa oss på traven. Han sade att det kanske skulle kunna hjälpa. Det stimulerar bl.a. mognaden av äggen. Många får det också för att få ordning på sin cykel då de kanske har onormalt långa cykler eller just för att främja äggproduktionen. Då jag har ganska lång cykel ca 35 dagar, så sade han att jag kanske skulle kunna få ner cykeln till närmare 28 dagar. Då Pergotime ökar äggproduktionen så ökar också risken/chansen att få tvillingar eller fler, men procenten ökar till ca 4% istället för omkring 1%, så chansen/risken är ju fortfarande inte jättestor.

Va skönt att få en genomgång av proverna och lite svar o va skönt att allt såg bra ut! Spännande med pergon också.  
  • Irmeline
    Astrogirl skrev 2010-12-15 22:39:35 följande:

Skönt att allt var bra! Glad
    Hur kan man få pergo? Mina cykler är minst 40 dagar o oregelbunda.
    Kan jag bara ringa någon gynekolog o boka tid för att få det?
  • Irmeline
    CajsaK skrev 2010-12-15 17:18:58 följande:

Irmelie: Hihi, ingen fara, man blir lätt senil när de e så många som skriver :) Nä har inte "hunnit" kolla upp mig än... men ska ta tag i det snart!! :)

Ja gör det!
    Lycka till Glad
  • Irmeline
    Jojjo77 skrev 2010-12-15 18:45:47 följande:
    Nån som vet vad som är vanligast, för tjocka slemhinnor eller för tunna? Finns ju dem som menar att slemhinnorna spelar in när det gäller att ägget ska kunna fästa. Bisolvon tunnar ut och t ex nattljusolja och liknande förtjockar. Men hur i h....vete ska man veta vilken typ av slemhinna man har???!!! Går det att kolla upp??? Gahhhh, på att man ska läsa allt och tänka tills hjärnan går i molekyler! Please help!
    Tror det är så att bisolvon löser upp slemmet som spermierna simmar i (ÄL-fytningen ) så de lättare kommer fram ifall man har trögflytande slem. De andra bygger upp slemhinnan (själva "väggen") som ägget ska borra in sig i.
    Som jag förstår är de därför inte uteslutande utan borde kunna kombineras?
    Det är ju olika "slem" när det ena är rinnande och det an dra hinna.

Vad man behöver beror väl på vad man har problem med.
  • Irmeline
    Gris78 skrev 2010-12-15 21:12:05 följande:
    Uppsara - Trist, kram...jag fick oxå ett tidigt missfall i slutet på 2008 som jag lyckligtvis inte fattade förens i slutet av 2009. Läste av en slump på någon sida om klumpar....Jag kom på att jag hade en klump i samband med mens om det nu var det.  

Hm...vill man läsa om denna upplevelse i din nuvarande sits?? - om inte så sorry

Ni som e sjuka, krya på er det är snart jul man ska vara frisk och glad då. :)

Ceke - kram till dig, aldrig varit med om någon som har så mycket otur på korttid som du har just nu.

Ego: hade vad jag tror är mensvärk idag, lite tidigt då mens inte är förens till den23-24:e - konstigt..
    Vad är odds på grav på bara ett mystillfälle??? - rätt obefintlig antar jag...

:/ 
    Vi gjorde vår lilla plumsare (ursäkta gravhumorn) på ett tillfälle.
    Jag fick molvärk efter 5-6 dagar som var ett gravsymptom.
    Så det låter positivt!!

Nu ska jag sluta spamma tråden..

Godnatt.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet