• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis

Cajsa-SKITMENS!!!!

Irmelie- Klart du ska säga att ni försökt mer än ett år! Allt är tillåtet i krig och kärlek och i barnverkstaden.... (eller iaf att försöka lura läkaren ;) )

Ceke- du har haft mycket, hoppas din räkmacka kommer nu! Oj va tufft för din vän.... håller bara med dig och hoppas på att det går bra för honom!!! I sådana lägen hoppas man att det finns någon som kan hjälpa till där uppe!

Pingla- Låter lovande!!!

Kaprifolen- Jag vet inte hundra men det jag har hört är att det är bra med varannan dag är att man har små springar på plats och inte missar äl.... samt att det kan vara bra om mannens spermier inte är de allra bästa så har de en dag på sig att bli några stycken och utvecklas...

Uppsara- Vad hände, jag har missat. =/ beklagar gumman! Blev det inget starkare plus utan mensen kom?

Längtan- Vad är make- insemination? Skäms Håller tummarna för plus på självaste julafton kanske ;)

Tredje gången gillt!?
  • ceke

Sådär ja. Nu kom tant röd o knackade på.  verkar som om jag fått tillbaka min 28 dagars cykel som jag hade en gång i tiden.... i a f! tredje på rad... Nu är det bara spottingsarna som ska bort och en bebis som ska in. Det kan väl inte va så svårt att få till, kan man tycka

Så, ser fram emot gynbesök 22 dec, julafton, ägglossning i mellandagarna, min gobit fyller 30 och nyårsafton! Tiden kommer rusa fram till nästa ägglossning, jag kan äta allt gottgott på julbordet, dricka vin, mammas goa julsnaps, champagne på nyår och sen är det dags för nästa väntan

Känner mig bättre med lunginflammationen också, så nu börjar jag bli redo att fira jul!

• Irmeline
    ceke skrev 2010-12-16 15:31:35 följande:
    Sådär ja. Nu kom tant röd o knackade på.  verkar som om jag fått tillbaka min 28 dagars cykel som jag hade en gång i tiden.... i a f! tredje på rad... Nu är det bara spottingsarna som ska bort och en bebis som ska in. Det kan väl inte va så svårt att få till, kan man tycka

Så, ser fram emot gynbesök 22 dec, julafton, ägglossning i mellandagarna, min gobit fyller 30 och nyårsafton! Tiden kommer rusa fram till nästa ägglossning, jag kan äta allt gottgott på julbordet, dricka vin, mammas goa julsnaps, champagne på nyår och sen är det dags för nästa väntan

Känner mig bättre med lunginflammationen också, så nu börjar jag bli redo att fira jul!
    Skönt!!
  • Inna
    Uppsara skrev 2010-12-15 11:59:05 följande:

Har börjat blöda nu, så någon kan väl ta bort mig från gravidlistan.

Kram till er fina människor i denna tråd, hoppas ni alla plussar nu

Å stå trist Uppsara! Vi som plussade samma dag... Men skönt att du kan se något positivt i det, att ni vet att ni kan bli gravida nu i alla fall!
  • Inna
    ceke skrev 2010-12-16 15:31:35 följande:

Trist men mensen, men som du skrev så var det kanske "bra" den här månaden men medicin i kroppen. 

Vi fick faktiskt en liten scare igår kväll när jag fick för mig att kolla upp min sambos två mediciner (hade precis prata med barnmorskan som frågade om jag åt några mediciner, vilket jag inte gör) och en av dem hade risk för fosterskador och de rekommendera preventivmedel... shit! Men sambon pratade med sin läkare idag som sa att det var ok, för lite forskning på den medicinen troligen..
  • Längtan81

Irmelie - Istället för att säga att ni försökt ett år så skulle jag pratat med dem och sagts om det är. Jag har inte själv PCOs men jag vet såna som har det och fått pergotime det utan att de försökt ett år - kanske 6 mån. Man ska ju alltid tänka på att all behandling innebär risk för biverkningar så jag skulle köra med öppna kort för min egen skull.

Mallanis - Insemination kan man antingen göra med donerade spermier eller mannens. Vid ägglossning (naturlig eller stimulerad med t.ex. pergotime/klomifencitrat) så lämnar mannen ett spermaprov och de piggaste simmarna väljs ut och deponeras inuti livmodern med en tunn plastslang. Har några vänner som går på samma klinik som vi och deras spermier hade för dålig kvalitet så de fick gå till IVF direkt efter utredningen istället för insemination som mellanstation. 

• Astrogirl
    Irmeline skrev 2010-12-15 23:16:26 följande:
    Skönt att allt var bra! Glad
    Hur kan man få pergo? Mina cykler är minst 40 dagar o oregelbunda.
    Kan jag bara ringa någon gynekolog o boka tid för att få det?
    Om gynekologen har rätt att skriva ut recept så kan de säkert fixa det. Du kan ju alltid ringa och fråga.
  • Astrogirl
    Längtan81 skrev 2010-12-16 08:40:51 följande:
    Astrogirl - Va härligt att ni ska försöka med pergo! Vi ska också göra det i februari när utredningen är färdig men då ihop med make-insemination.
    Spännande! Hur länge har ni försökt?  Vår läkare sade att vi skulle återkomma om ett år om det inte blivit en bebbe innan dess och då skulle de hjälpa oss påbörja IVF.

Angående insemination så har en kompis till mig gjort det i somras. Hon är tillsammans med en annan tjej, så de kan ju aldrig få ett barn tillsammans på naturlig väg. När hon skulle insemineras så skulle hon äta Pergotime först (vilket även då, liksom nu,  var slut på Apoteket så hon kunde inte ta några) och sedan när ÄL-testen visade positivt resultat, så skulle hon ta en spruta vilket skulle medföra att ägglossningen skulle ske nästan exakt 12 timmar därefter. När 12 timmar hade gått så fick hon åka in och insemineras. Det tog sig på första gången, vilket tydligen är ovanligt, så nu är hon halvägs in i graviditeten. Hoppas ni har lika tur.
  • Kattflickan

Jag skulle nog också säga som det är till gynekologen! 

Förresten, en reflektion...varför känner man sig så sabla gravid från Äl till BIM för????? Är tokirriterad på mig själv för att jag känner mig så skengravid! Är en hel vecka kvar till BIM!

Millan 

• Astrogirl
    Kaprifolen skrev 2010-12-16 09:36:53 följande:
    Astro: Om det inte är för privat, kan du inte berätta lite vad det är de egentligen kollar på en fertilitetsutredning? Och gärna om du vet vad som leder till vad när det gäller vilka vägar man sen går, ex du ska ev pröva pergo, Längtan 81 skriver pergo + insemination.

Jo, din läkare sa sex varannan dag kring ÄL, motiverade han varför just varannan? Är varje dag för mkt typ? Vet vi diskuterat det ngn gång i tråden och att en del kör på varje och andra på varannan.

Är lite nyfiken för jag vet inte ett skvatt...men som sagt känns det privat så är det helt ok 
    Hej Kaprifolen. Jag har inga problem att berätta. Sedan är säkert utredningarna något olika beroende på var man gör dem, gissar jag. Vi gjorde våran på en privat klinik, men som var kopplad till Försäkringskassans system så att högkostnadsskyddet gäller. Tror iofs vi har betalat ca 2200 kr totalt för hela utredningen, alltså för två personer. Då är 900 kr för att vi gjorde spermaprov på en privatklinik och inte på Sahlgrenska (pga det går mycket fortare om man gör det privat, hade annars fått vänta ca 1 - 2 månader på att få först tid och sedan svar på provet från Sahlgrenska)  

De tar blodprov på både kvinnan och mannen. Vet inte exakt vad de kollar, men jag vet att de kollar på något sätt att ämnesomsättningen inte är rubbad och så gör de HIV-test och klamydiatest.

Sedan gjorde läkaren en gynundersökning för att kolla att allt såg bra ut och även ett VUL (Vaginalt ultraljud) så han kunde se att det fanns äggblåsor i mina äggstockar alternativt rester av äggblåsor efter ägglossning skett samt att slemhinnan i livmodern såg bra ut. Sedan gjorde de en spolning på mig, vilket innebär att de sprutar in någon vätska i äggledarna med lite tryck som ska rensa bort eventuella hinder som satt sig i äggledarna och stoppar både ägg och spermier. Så nu ska de vara rena och vara rena autobahn för spermier och ägg. Flört

Sambon fick lämna ett spermaprov som sagt. Han fick med sig en burk hem och så fick han ringa och boka en tid på IVF-kliniken i Göteborg där de gör spermaprov. Ca 1 timma innan den bokade tiden så fick han fylla burken med en sats så att säga och direkt åka in med den till kliniken där de undersöker testet på en gång, för det får inte gå för lång tid.

Någon vecka eller två efter alla tester är gjorda så träffade vi läkaren igen för en genomgång av alla provsvar.

Det var väl allt vi fick göra. Vet inte om andra som genomgått utredningar gjort något ytterligare.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet