• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

och även här trillade mensen in nu. Hann dock först vakna o undra var sjutton hon höll hus o slarva bort ett gravtest på na... 10 min senare damp hon ner. Hmm, hon brukar ju liksom komma som en röd vårflod från bergen sådär när jag kliver upp på morgon. Brukar gälla att rusa så fort som möjligt in till toan, oavsett storlek på skydd!

Nåja, 29 dagars cykel här denna månad o nästa ägglossning på nyår med andra ord... Inte så dumt ändå! Då ska vi nog hinna med att gosa till det ordentligt och förhoppnignsvis får jag nästa cykel nån slags hjälp med dessa mellanblödningar...

Är nästan lite nyfiken på vad som händer utan hjälp nästa månad också.. om en av mina teorier stämmer är det vänstra äggstockens tur att göra sitt och jag har en känsla av att den funkar bättre än den högra o att det är den som varit i bruk de månader som sett hyfsade ut blödningsmässigt.. Hmmm, ska fundera på saken. Får se vad gyn säger nästa vecka!

Finlandssvenskan: MMmmm, visst ska det bli gott med julbord Får lov att se det positiva i det negativa, så att säga...

• ernlia03

CajsaK: Jag kände absolut ingenting av mitt missfall/MA. Hade lite rosafärgade flytningar tre dagar av fem under vecka och skulle iväg på resa så ville kolla upp det. Hade inte ont alls. Vet inte riktigt varför jag ens kollade upp det eftersom alla sa att det förmodligen inte var någon fara. Blödningar är det många som har under graviditet. Antar att det var något i kroppen som sade åt mig att nåt var fel...

Angående utredningar så är det jättebra att det finns så många sätt att hjälpa nu. Oftast verkar de ju inte hitta några direkta fel, vilket säkert måste kännas lite hopplöst. Det är ju som lättare att ta tag i problemen om man vet vilka de är... Kontrollfreak som man är. Glad

Det är en av få fördelar med hela den här MA-historien. Det känns som jag har blivit ganska grundligt uppkollad i hela reproduktionssystemet. Inga hormontester eller nåt sånt, men iaf några VUL där de kollat att allt ser bra ut.

Jag undrar faktiskt om jag har ÄL nu i dagarna. Allt är ju upp och ner, vilket är lite jobbigt eftersom jag som sagt gillar att ha "lite" koll. Men om skrapningen räknas som mensens första dag borde jag ha haft ÄL-stegring i onsdags (baserat på tidigare månaders testande), dvs ÄL nån gång mellan onsdag och fredag kanske. Jag har äntligen slutat blöda, typ i förrgår. Det känns som jag har ÄL-flytningar och har även starka känningar i ena äggstocken. Men som sagt, allt är ju lite konstigt efter skrapningen och tabletterna efter det. Eller så är det inte det, kanske ÄL kom tillbaka precis i gamla banor!

Hur som helst så busade vi till det lite grann igår (utan kondom eftersom jag inte blöder längre). Så om jag har ÄL finns det ju en viss chans/risk till graviditet igen. Vet inte riktigt vad jag vill faktiskt. Eller jo, gravid vill jag ju bli. Men tänk om det blir missfall igen för att vi var för tidiga. Tycker inte att livmodern borde kunna ta emot ett ägg om den inte är redo, men jag litar inte riktigt på min kropp efter att det bar på ett dött foster i flera veckor utan att göra något åt det...

När jag var in akut förra tisdagen sa läkaren att allt såg bra ut, slemhinnan var fin och det var bara att köra på. Men samtidigt sa han att "vi ska få det här klart först". Frågan är vad han menade då. Nu har ju blödningen upphört och jag äter inte tabletterna längre, är det "över" då? Det är ju 2,5 vecka sedan skrapningen. Ska dit på återkontroll på onsdag och är lite rädd för att "få skäll" om det visar sig att jag är gravid... Obestämd Tänk om kroppen inte alls var redo men ägget fäste ändå.

Nu är jag här och terroriserar med långa inlägg om tråkiga saker igen. Obestämd Måste skriva lite oftare så att jag kommer ihåg vad ni har diskuterat och kan ge lite kommentarer på det. Nu läser jag allt, men hinner glömma vad som skrivits när jag kommit så långt att jag ska skriva ett eget inlägg... Tungan ute

Lägger in mig i BIM-listan, enbart utifrån skrapningen. Skulle ju vara bra om mensen kickade igång som vanligt om den nu prompt måste komma tillbaka!

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    16 -- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)

• AMC80

ernlia03, det är absolut inga tråkiga inlägg. Jag tycker det är jätteintressant att läsa.
    Hoppas det går bra på onsdag.

• CajsaK

Saft o bulle och ernlia: Tack så mkt för att ni ville dela med er av era erfarenheter. .. kram på er :)

• Kattflickan

Hej tjejer:

Jag har en fråga om vad ni tror. Om man har tidig ÄL, borde man då inte tidigare kunna känna av graviditeten och få plus? En del plussar ju typ på BIM-5, vilket borde vara strax efter att ägget fastnat om man har sen ÄL, så dessa personer borde ha tidig ÄL. Borde inte rekommendationen vara att testa typ 14 dagar efter ägglossningen?

Jag tycker jag känner av en massa symptom. Antagligen är jag bara skenis. Har håll, ömma bröst etc. Men BIM är först på fredag om en vecka. Men det har gått 9 dagar sen ÄL. Irriterande. Nej nu ska jag jobba och inte känna efter så mycket.

Ernlia: Skönt att det ser bra ut för dig och att du slutat blöda!

Millan

• ernlia03

Usch, nu blev det jobbigt igen. Ser på facebook att en fd innebandylagkamrat som är samma årskull som mig ska ha sitt andra barn på två år nu. Jättekul för henne, men jag har väldigt svårt för gravidbesked i min närhet just nu... Rynkar på näsan

Julshoppade igår och fick klump i halsen varje gång jag gick förbi babykläderna... Vissa dagar går bättre än andra helt enkelt.

• Kattflickan

Ååå Ernlia! Jag förstår dig, tycker också det känns jobbigt med alla gravida runt omkring en. Är de ovanligt många just nu, eller?

Vissa dagar måste man få tillåta sig själv att vara ledsen. Jag hade en sån dag igår. Grinade lite på toaletten på jobbet. Jag var trött och började tänka på vår lilla dotter som aldrig fick leva. Ännu värre blir det när jag tänker på att det var vårt aktiva val som gjorde att hon inte fick leva. Får såna skuldkänslor ibland.

Det är ju fortfarande så färskt för dig. Ta hand om dig! Hoppas du snart blir gravid igen!

Kram!

Millan

• ceke

Ernilia: Fortsätt skriva. Det är absolut inga tråkiga inlägg! Och på tal om din kropp så tror jag att du inte skulle bli gravid den här månaden om kroppen inte är redo...

Jag tror helt enkelt att vi som så gärna vill ha barn och ni som haft mf/ma i synnerlighet ser och märker av andras graviditeter mer än vanligt. Eller vad tror ni? Tidigare har jag liksom inte reagerat mer än "jaha, va skoj" om nån blivit gravid etc. Nu helt plötsligt följer min egen tanke med "jaha, kul, kan det inte bli min tur snart?". Förstår ni hur jag menar?

• L Maria

Vill bara säga att det absolut inte gör mig något att man har sina låga dagar ibland - och ändå skriver. Vi har dem allihop (av olika orsaker) och om det hjälper att ventilera - go ahead! Delad sorg är halv sorg, delad glädje är dubbel glädje, eller hur man nu säger!

Millan - jag har varit inne på din teori tidigare! Det borde inte ha något med att göra vilken dag innan BIM man testar, utan hur många dagar efter äl istället. Jag som har hyfsat kort lutealfas - 12 dagar - skulle ju bara vara en vecka efter äl för att testa på BIM -5 - det kan väl knappt vara möjligt? Har man en lutealfas på 16 dagar och testar på BIM -5 har man ju hunnit gå 11 dagar efter äl - alltså större möjlighet att det fäst och börjat bildas hormoner.

Undrar nu då - hur långt efter äl kan man börja testa...? For future reference... Av någon anledning har jag en bra magkänsla för egen del den här gången. Men det får man väl äta upp sen!

• ceke

När det gäller testandet och när innan BIM det är möjligt att testa, tror jag de (tillverkarna) utgår från en lutealfas på 14 dagar, då det verkar va det "normala" som alla möjliga läkarsidor, faktasidor etc utgår från som ett vanligt värde... så jag skulle nog utgå från det...

Maria: Härligt med en positiv känsla! Hoppas hoppas att känslan är rätt

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet