• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • simtim

Här kom mensen imorse, med värsta mensvärken också.   
    Nåja. Vi får väl försöka igen nästa år....
    Ceke o Astro,  jag har också funderat lite på det här med äl-tester, tror jag tänker följa doktorns råd och sluta med dom. Sex är roligare utan schema.
    Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)

• Jojjo77
    Saftmedbulle skrev 2010-12-16 20:31:44 följande:
    Trist, Cajsa!
    Jag kände ingenting när jag fick missfall. Började blöda, men hade inte ont alls. Jätteont gjorde det inte förrän jag fick tabletterna på gynakuten, men då fick jag också smärtstillande så rent kroppsligt (mer jobbigt mentalt) var det inte så farligt, mer som att ha megamens i två veckor... Sorry girls, ni som inte vill veta...

Irmelie: tror jag fick missfall två veckor efter dig om jag inte minns fel... Hoppas du oxå får mens snart (pepp!)...

Jojjo55: Jag är oxå lärare och precis som du säger SJUKT mycket att göra - ligger sömnlös på nätterna. Jullovet är efterlängtat!

Mallanis: Kram tillbaka!
    Ja, jullovet är minst sagt efterlängtat. Gillar mitt jobb, men hade man inte loven som en liten guldkant så skulle jag aldrig klara det här jobbet. Det är ett galet tempo och särskilt innan lov.
  • Kaprifolen

Jag är fortfarande insnöad på detta med ÄL-sekret och den lilla blödning jag kunde mig ana i början av veckan (kan ju bero på att jag har ÄL och ägnar stor tid åt att "tömmma" maken  nu). På mammasidan.se kan man läsa följande:

"Under en 28-dagars cykel börjar livmoderhalsslemmet att visa sig under den andra veckan, runt 8-10 dagar efter mensen har startat. När ägglossningen närmar sig blir slidan och de yttre könsorganen fuktigare och möjligen blöta. Sekretet från slidan ökar och blir klarare och segare i konsistensen. Det här slemmet kan liknas vid äggvitan i ett okokt hönsägg. Den här typen av flytningar kallas fertilitetssekret och producerar en miljö i slidan som spermierna trivs i och gör dessutom ingångsporten till livmodern lätt att simma igenom.     

Du är som mest fertil under de 2-3 dagarna du märker detta sekret, men allra mest fertil på sista dagen.

Några får också en liten rosa teckning eller en liten blödning i fertilitetssekretet. Dessa är starka bevis på att ägglossning är på gång! För dem med en sådan liten blödning är det enkelt att identifiera sin mest fertila dag. "

Jag får inte ihop det lite, tydligen är man mest fertil den sista dagen med detta sekret MEN de skriver också att blödningen är ett starkt bevis på att ÄL är på G. Vidare att om man märker av sin blödning så är det "enkelt" att identifiera sin mest fertila dag....hur då liksom om blödningen kommer strax innan ÄL???? Är det bara jag som inte fattar?

Blir inte mkt gjort på jobbet idag liksom....

Tråkigt med er som fått påhälsning av tant röd, en riktig bitch!!!!

Pingla: jag tror stenhårt på dig, håller tummarna!

• Lavendia

Hej!

Ny på familjeliv och hakar gärna på i denna tråden! Lite peppning och känna att fler är i samma situation kanske får det att lossna. 36 år och vi längtar efter vårt första barn. Känner med er som fått hälsning av tant röd och skickar varma tankar fyllda med lycka till nästa gång!

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    22 -- Längtan81 ÄL 9-10 dec (11 försöket)
    23 -- Jojjo55 ÄL 9 dec (2:a försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Essalady ÄL 12 dec (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    5-6 -- MariaF79  ÄL 25 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 - Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti 2011 (5:e försöket)

• ifyouweremine
    Kaprifolen skrev 2010-12-17 13:37:47 följande:

Jag får inte ihop det lite, tydligen är man mest fertil den sista dagen med detta sekret MEN de skriver också att blödningen är ett starkt bevis på att ÄL är på G. Vidare att om man märker av sin blödning så är det "enkelt" att identifiera sin mest fertila dag....hur då liksom om blödningen kommer strax innan ÄL???? Är det bara jag som inte fattar?

Jag tror att det är såhär: man har bäst chans att bli gravid om man har sex dagen före och/eller samma dag som ägglossningen. Det kanske är därför man är som mest fertil sista dagen, för att ägglossningen ska ske dagen efter. Eller också kanske de bara använder frasen "på gång" lite felaktigt.. de menar kanske att den påbörjas.

Fast jag är själv lite förvirrad av det där med äggviteflytningarna. Den här månaden hade jag t.ex såna flytningar dag 11-14. Men enligt äl-testerna kom ägglossningen först dag 17.
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-17 13:59:58 följande:
    Jag tror att det är såhär: man har bäst chans att bli gravid om man har sex dagen före och/eller samma dag som ägglossningen. Det kanske är därför man är som mest fertil sista dagen, för att ägglossningen ska ske dagen efter. Eller också kanske de bara använder frasen "på gång" lite felaktigt.. de menar kanske att den påbörjas.

Fast jag är själv lite förvirrad av det där med äggviteflytningarna. Den här månaden hade jag t.ex såna flytningar dag 11-14. Men enligt äl-testerna kom ägglossningen först dag 17.
    Även jag är förvirrad, så därför tänkte jag prova att tempa någon månad.. första blir nog både ältest o temp, sen får det nog mer bara bli temp... om nu äl kommer som den ska nästa månad. Då har den fått mitt förtroende att den kommer som den ska... sen är tempen mest för att se att den verkligen skett!

Välkommen till tråden Lavendia!
  • L Maria
    ceke skrev 2010-12-17 14:13:21 följande:
    Även jag är förvirrad, så därför tänkte jag prova att tempa någon månad.. första blir nog både ältest o temp, sen får det nog mer bara bli temp... om nu äl kommer som den ska nästa månad. Då har den fått mitt förtroende att den kommer som den ska... sen är tempen mest för att se att den verkligen skett!
    Ska göra precis samma sak den här månaden - har börjat tempa de senaste två dagarna (idag hade jag 36,3 - sval!) bara för att få bekräftat att det släpper också.
  • ceke
    L Maria skrev 2010-12-17 15:34:32 följande:
    Ska göra precis samma sak den här månaden - har börjat tempa de senaste två dagarna (idag hade jag 36,3 - sval!) bara för att få bekräftat att det släpper också.
    Då är vi två svalisar!
  • ceke

OJ va ni verkar ha en massa för er här i tråden idag. Inte många inlägg

Mensens första dag. Huuuuvamig va det känns som lång tid till nästa ägglossning! Hur ska den tiden fördrivas? Eller.. det lär ju inte bli nåt problem bara jag lyckas bli frisk nog att ta mig upp ur sängen, men just nu känns det som en Eeeeevigheeet!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet