• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Astrogirl: Tack så mycket för att du delar med dig! Jag tror att de har gjort en del av det där på mig, förutom spolningen. Det är dock nåt jag tänker fråga om på onsdag när jag ska dit igen. Nåt jag är rätt oroad över att de där gångarna ska va igentäppta pga en ev endometrios... men får se vad de säger. Var det ett ingående ingrepp? Krävdes nån form av sövning?

Är det någon av er som provat de där spermaprovsgrejerna man kan köpa hem o prova själv hemma via testlagret? Eller vad de heter? Haha, skulle kunna tänka mig Keces min om jag kom hem med ett sånt o bad honom testa

• Kaprifolen

Astro: Tack för att du berättade, det är intressant o veta samt man får en bild av vad som krävs i det fall man själv skulle behöva detta ngn gång.

• Längtan81

Astrogirl - Vi har försökt ca ett år och får göra IVF efter knappt två år om det inte tagit sig på den naturliga vägen eller via insemination eftersom de inte hittade ngt fel. Vi har precis samma upplägg som din väninna med inseminationen, hoppas som sagt att man har lika stor tur!

Hur går det för våra BIMare? Nu längtar efter lite plus här i tråden....=)

• Astrogirl
    ceke skrev 2010-12-16 19:46:09 följande:

Astrogirl: Tack så mycket för att du delar med dig! Jag tror att de har gjort en del av det där på mig, förutom spolningen. Det är dock nåt jag tänker fråga om på onsdag när jag ska dit igen. Nåt jag är rätt oroad över att de där gångarna ska va igentäppta pga en ev endometrios... men får se vad de säger. Var det ett ingående ingrepp? Krävdes nån form av sövning? 

Själva spolningen kändes i stort sett ingenting. Man var vaken. De sa till mig att ta en Ipren 400 g eller Ibumetin 400 g en timma innan för säkerhets skull. Läkaren stoppade in en jättetunn slang in via slidan in genom livmodern till äggledaren. Det kändes ingenting. På slangen i hans ände så satte han något som liknade en ballong som antagligen innehöll vätskan som han skulle spola med. När han sedan började spolningen kändes det bara som om det spännde lite i äggledarna. Ingen värk eller ont utan bara lite spänning. Jag var nog rädd att det skulle göra ont så jag blev så förvånad när det inte kändes något alls. Sen fanns det inga hinder i mina äggledare, så det gick lätt att spola. Vet inte om det kan kännas mer om det skulle vara stopp någonstans.
  • ifyouweremine

På väg hem efter liten jobbresa. Är nyfiken på vad äl-test ska visa ikväll, hade ju nästan positivt igår. Måste ha lite ork och energi kvar till mys ikväll.

Är också nyfiken på hur det går för bimmarna idag!

• Saftmedbulle
    CajsaK skrev 2010-12-16 14:40:08 följande:
    Jahapp, då verkar mensen ha kommit....mkt märkligt! Den började som fel håll....med svaga spottings 1 vecka, sen lie småbrunt 2 dagar och så nu mer blod i röd/brun aktig färg... Brukar börja rejält, sen avta till ljusrosa, sen brunt. Samt har jag molvärk... Samt ont i brösten sen flera dagar nu, vilket jag bara brukar ha under ägglossning... Aldrig varit med om nåt liknande! Känslig fråga kanske....men ni som haft missfall, hur har det artat sig? Kan de bli bara lite blödning och molvärk? Eller får man jätteont i magen och störtblöder?
    Trist, Cajsa!
    Jag kände ingenting när jag fick missfall. Började blöda, men hade inte ont alls. Jätteont gjorde det inte förrän jag fick tabletterna på gynakuten, men då fick jag också smärtstillande så rent kroppsligt (mer jobbigt mentalt) var det inte så farligt, mer som att ha megamens i två veckor... Sorry girls, ni som inte vill veta...

Irmelie: tror jag fick missfall två veckor efter dig om jag inte minns fel... Hoppas du oxå får mens snart (pepp!)...

Jojjo55: Jag är oxå lärare och precis som du säger SJUKT mycket att göra - ligger sömnlös på nätterna. Jullovet är efterlängtat!

Mallanis: Kram tillbaka!
  • änglabitch
    Astrogirl-varför rådde läkaren er sluta med ÄL-test? För att man inte ska bli så fixerad eller?

Pingla-har du testat än?

Jag är så nyfiken Skrattande Måste väl bli nåt jul-pluss snart, jag står i startgroparna att börja jobba på nyårs-pluss!
  • Astrogirl
    änglabitch skrev 2010-12-16 20:40:40 följande:
    Astrogirl-varför rådde läkaren er sluta med ÄL-test? För att man inte ska bli så fixerad eller?
    Precis. Inte för att jag tycker jag är så fixerad, men men. Han tycker att man ska låta det hända naturligt och låta lusten komma naturligt, men vanligtvis så brukar vi ju inte ha sex varannan dag då vi min sambo jobbar skift och så vilket gör det svårt, så det kommer nog ändå inte bli helt naturligt om man ska försöka sexa varannan dag ungefär omkring ÄL.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet