• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine
    Gris - Jag tycker iPhone slår alla andra mobiler med hästlängder, så den kommer du nog trivas med. :) Har själv en vit, men det var mest att alla andra hade svart och jag ville kunna se vilken som var min. Hah! Tänk om maken visste att jag sitter och snackar prylar här, han tror att det bara är tjejsnack (vilket det iofs är för det mesta).

Pingla - Fortfarande ingen mens alltså? Har du testat nåt mer?

ceke - Så skönt att du börjar bli bättre! Hoppas att kroppen känner att nu när den fått utlopp för alla virus och bakterier och fått dem ur kroppen, så är den redo för bebis! Men först dricka ordentligt med glögg. :)

Ego: Vi är lite i valet och kvalet om man orkar med att sexa ikväll igen. De senaste 10 dagarna har vi sexat 7.. Vi gav ju järnet runt geléklumpen där, när jag trodde jag hade ägglossning.. men så blev det ju positivt på äl-stickan igår så nu känns det som vi måste orka minst idag också. Inte jättepepp men vad gör man inte...
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-17 22:22:47 följande:
    Gris - Jag tycker iPhone slår alla andra mobiler med hästlängder, så den kommer du nog trivas med. :) Har själv en vit, men det var mest att alla andra hade svart och jag ville kunna se vilken som var min. Hah! Tänk om maken visste att jag sitter och snackar prylar här, han tror att det bara är tjejsnack (vilket det iofs är för det mesta).

Pingla - Fortfarande ingen mens alltså? Har du testat nåt mer?

ceke - Så skönt att du börjar bli bättre! Hoppas att kroppen känner att nu när den fått utlopp för alla virus och bakterier och fått dem ur kroppen, så är den redo för bebis! Men först dricka ordentligt med glögg. :)

Ego: Vi är lite i valet och kvalet om man orkar med att sexa ikväll igen. De senaste 10 dagarna har vi sexat 7.. Vi gav ju järnet runt geléklumpen där, när jag trodde jag hade ägglossning.. men så blev det ju positivt på äl-stickan igår så nu känns det som vi måste orka minst idag också. Inte jättepepp men vad gör man inte...
    Hehe, ni får försöka hotta upp det lite så kanske ni lyckas även idag Längtar efter att kunna ha sex igen! Hmm, det blir ju liksom inget hos oss när jag har spottings etc..så med andra ord gör det inte så mkt att den enda veckan vi har att leka med blir rätt intensiv! Om en vecka så.. då kör vi igen! Eller alltså, tja, börjar köra i a f
  • ifyouweremine
    ceke skrev 2010-12-17 22:30:51 följande:
    Hehe, ni får försöka hotta upp det lite så kanske ni lyckas även idag Längtar efter att kunna ha sex igen! Hmm, det blir ju liksom inget hos oss när jag har spottings etc..så med andra ord gör det inte så mkt att den enda veckan vi har att leka med blir rätt intensiv! Om en vecka så.. då kör vi igen! Eller alltså, tja, börjar köra i a f
    Sådär, nu har vi sexat 8 gånger de 11 senaste dagarna. PUH, helt utsliten och skavsår typ. Och samma för maken. Tänk om han hade vetat när han var 15 och hormonstinn att han skulle få sexa 8 dagar av 11, då hade det varit glada miner! :) Nu är det väl inte riktigt samma entusiasm, men jag är ändå impad av hans potens.
  • Irmeline

Gris: tack för pergopeppen :)
    Har också iphone svart, supernöjd!

Pingla: håller tummarna!!! Hoppas du plussar snart.

Apropå testning som någon pratade om innan så har jag uppfattat att det är så här:

Efter äl vandrar ägget tre dagar i äggledaren. Det kan max bli befruktat första dygnet, alltså i den bortersta tredjedelen av ledaren. Om det blir befruktat så fäster det in i livmoderslemhinnan. Detta kan gå fort, eller ta ett tag. Snitt är en vecka tror jag. Fäster det direkt är det efter 3-4 dagar, men det kan även hoppa runt där inne i 2veckor innan det fäster.
    Efter att det fäst så tar det cirka 4-5 dagar i snitt (beror på hur mycket hormoner man producerar) för att få så pass mycket hcg att det kan detekteras. De som haft nidblödning plussar ofta 4-5 dagar efter. Dvs tidigast man kan plussa är cirka 7 dagar efter äl (om ägget fäster in direkt) vilket också anges på några stickor som jag har (står att kan användas från äl+7). Men för de flesta så ser man såklart inget då.
    Om man har snittet på 7 dagar innan ägget fäster så kan man testa positivt efter cirka 7+4-7+5 dagar, dvs 11-12 dagar. Många testar därför positivt 2-3 dagar före BIM (om lutealfasen är 14 dagar). Om ägget fäster in efter 2v och man dessutom producerar hormoner långsamt kan man plussa efter 14+5 dagar, dvs 19 dagar, vilket är BIM+5 med 14 dagars lutealfas. Därför vissa plussar efter BIM trots att de haft koll på sin ÄL.

Tydligen så producerar gulkroppen (som sitter innanför ett skal som även omsluter ägget efter ÄL) progesteron efter ÄL som gör att inga andra ägg kan lossa. Den kan producera progesteronet i 12-16 dagar i snitt (lutealfasen), sen sjunker det och man får mens (det är progesteronet som är aktiv substans i p-piller och förhindrar ÄL).

Om man har kort lutealfas kan ägget inte hinna fästa in och man kan behöva komplettera med progesteron. Om man tempar kan man se längd på lutealfas samt om tempen håller sig hög efter ÄL, om den dippar ibland kan det vara ett tecken på att progesteronhalten inte håller sig tillräckligt hög hela lutealfasen. Man kan alltså inte bara upptäcka om man har ÄL när man tempar, utan också längd på lutealfas samt att progesteronhalten verkar vara normal.

Om man blivit befruktad börjar ägget producera hCG som gör att progesteronet fortsätter vara högt (och även tempen som höjs av progesteronet). detta går direkt ut i blodet och man kan vara illamående. Efter c.a 12v börjar moderkakan producera hormonerna lokalt och de blir lägre i blodet och man mår ofta mindre illa. Orsaken till att man kan ha "gravsymptom" mellan ÄL och BIM är just progesteronet, även om det är en lägre dos än man har vid graviditet.

Tror det är som ovan men ej hundra på alla detaljer. Måste läsa mer i bibeln.. :) 

• ceke

Irmelie: Du är fantastisk! Tack för utläggningen! Längtar efter att få hem bibeln jag med Här ska med andra ord tempas... vilket jag ju i o f sig redan hade bestämt mig för... Hm, fick ju mensen idag och tempen gick på ett kick från 37,7-37.3 grader, så det låter ju i o f sig sunt.. Sen har ju min temp den senaste veckan varit rätt spännande och inget att utgå från, men ändå.. Idag blev den LÅG...och det är där jag brkar ligga vanligtvis.. 36.2-36.3...

Åh jag funderar.. Skulle verkligen vilja göra en sån där kontraströntgen, eller spolning av äggledarna.. gärna på onsdag. Kan man ringa o be dem göra det när jag ändå ska dit? Känner på mig att ledarna är igenkorkade på ena eller andra sättet. Suck.. det här med googlandet är inte alltid bra. Har haft klamydia en gång i min ungdom o nu hittar jag en massa om att det kan ha täppt till gångarna.. och så endon.. haha.. Allt jag hittar handlar om igentäppta äggledare för tillfället! Med andra ord CEKE: SLUTA GOOGLA så mkt!!! (bra att jag säger till mig själv va??)

Skratt.. Min kära man kallar mig emellanåt för hypokondriker.. kanske ska ge honom en del rätt i det ibland

• ifyouweremine

Tack Irmelie, vilken intressant lektion! Mer sånt! :) Det är helt sjukt vad mycket hormoner som kretsar runt i kroppen och styr saker, månad efter månad.

Men en sak jag funderade på är detta med progesteronet. Det låter ju helt logiskt att skengraviditeterna uppstår pga progesteronet. Men gravsymtom brukar ju vara rättså lika pms-symtom. Och pms borde man väl få när progesteronet håller på att försvagas, eftersom mensen är på väg. Sen så har jag läst nånstans att de som har svagt med progesteron får mycket mer pms-besvär. Men det kanske är nåt annat hormon som kommer in i bilden när progesteronet är svagt, som ger pms-symtom..

• ifyouweremine

Kan inte sova så jag sitter uppe och läser på FL. Hamnade i förlossningsberättelserna och växlar mellan att vara rörd till tårar (när jag läser om hur det känns att få den helt nyfödda på sitt bröst) och funderingar på att adoptera istället (när jag läser övriga storyn). Jag har nog faktiskt ganska mycket förlossningsskräck, trots att jag inte är rädd för särskilt mycket annat som t.ex mörker, höjder, fart osv..

I alla fall så kan jag rekommendera denna förlossningsberättelse (länken nedan). Den är skriven med fantastisk inlevelse och det svänger fram och tillbaka i händelseförloppet också. Action utlovas! Vissa delar är väldigt komiskt skrivna också. :)

www.familjeliv.se/Forlossningsberattelser/total-forvirring-ett-ludet-barn-79

• Pingla35

Tänk om man själv kunde få skriva en förlossningsberättelseSkrattande

Men nehe, det lär dröja ännu längre nu än vad jag vill. För jag tror nog att hon kom den lilla röda tanten, samtidigt som jag skulle göra ett nytt test. Nu bryter jag trenden här och säger ett fult ord, FAAAN!

Jag har inte ens ork att att vara förbannad och ledsen.
    Får koncentrera mig på det positiva. Festen ikväll lär bli mycket trevlig. Magen kan kanske övergå till det normala. Men nu blir det ju inget hotellmysGråter

jag måste däremot ta och sätta mig och verkligen räkna på hur min cykel ser ut. Går man efter de sista två månaderna så har vi fler dagar att ta med i beräkningarna.
    Nu ska jag in på ÄL kalendern och synka med min kalender.
    Jag ringer nog BM på måndag. Jag måste få svar och hjälp, orkar inte tänka själv.
    Får väl prova en månad  till med stickor oxå.

Tack ermelie, för den intressanta texten. Bibeln verkar väldigt bra. 

Så trött jag blir på det här. Jag har slutat gått in på fb, blir så ledsen på alla statusar där bekanta skriver om vad barnen gör och hur gravida de är osv. USCH!!  
    Varför är det så lätt för vissa och tar sådan tid för andra?? 

• Skruttskrutt

Hej! Har läst den här tråden ett tag, är själv lite över 30 och läääängtar efter första barnet. Det var fantastiskt upplysande det du skrev Irmelie! För mig som är ny, vilken är "Bibeln"?? Den skulle jag vilja ha....

Undrar
    Granatäpplet

• ceke

Pingla: styrkekramar till dig! Tycker du gör helt rätt i att söka hjälp, men om jag vore du, skulle jag ringa direkt till gyn istället för barnmorskor. De har inte så bra koll,... i alla fall inte enligt min erfarenhet. På sin höjd ber de dig ringa vidare till gyn, om de nu ine slår sig till med att säga att allt är så normalt först... Vilket det ju kanske är, men du har ju rätt att bli kollat!!

Ni med PCO... hittade info under linnékliniken som nog kanske är kan va liite upplyftande ändå. De menar att PCO är ena jädra bra äggstockar (!!!), men som bara kan behöva lite hjälp på traven att komma igång ibland och att chanserna är väldigt goda om det skulle gå så långt som till IVF.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet