• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Jo, jag ska inte testa än! Jag brukar själv vara en förespråkare för att vänta till BIM, så jag ska hålla mig. Bra att åka iväg i helgen för då har jag inte tillgång till testen Jag har inga egentliga tecken på att det skulle vara nåt, utom möjligen hungern! Fast det kan bara vara mitt vanliga gamla jag också

Jag tycker också att den här tråden och ni allihopa är jättebra! 

Millan

• L Maria

Millan - jag vet hur jäkla sugen man blir för att man bara "vill kolla", utan att ha några speciella anledningar till det... Jag som tidigare i tråden var stark förespråkare för att aldrig testa förrän BIM var förbi!

• Kattflickan

Ansi30:förstår att det känns jättetungt! Försök få ork att överklaga. Det verkar jättesvårt idag för de som blir sjuka eller arbetslösa. 

Det verkar som om Sverige svämmar över av gravida kvinnor, iallafall i våra bekantskapskretsar. Man får försöka vara glad för dem, kanske prata med dem om att de inte behöver prata gravidsnack hela tiden och sen minnas detta den dag man själv blir gravid och visa hänsyn i sin tur till sina barnlösa vänner.

Jag tror också på att börja räkna på ÄL+x dagar. 

Nej, nu har jag packat, ska nog gå i säng!

Hoppas ni får en bra helg!

Millan 

• Pingla35
    Ansi30 skrev 2011-01-13 21:41:23 följande:
    EGO: heldepp och urfunktion. Blev utförsäkrad i höstas och igår fick jag veta att dem har nollat min sgi så nu står jag helt utan inkomst. Försöker hitta ork att lägga in en överklagan men man känner sig rätt liten.
    SÅ besviken och orolig för framtiden.
    Är mitt uppe i ägglossning och vet inte om jag ska våga fortsätta försöka bli gravid. vi går ju runt med sambons inkomst men ändå...en bebis innebär mkt utgifter. Sambon vill köra på...

Har ett läkarintyg från december 2010 som sätter min arbförmåga till 0 och efter avslutad arbetslivsintro på arbförmedlingen sa dom att jag inte ska vara hos dem eftersom jag är helt oförmögen att arbeta och ändå finns det ingen ekonomisk hjälp att få.

För socialbidrag måste man, enligt vad dom har sagt till mig, vara aktivt arbetssökande....ngt två instanser alltså säger att jag inte kan.
    Vet varken in eller ut

Vad trist att höra! Att vara sjuk i dagens Sverige är ingen hit. Har två föräldrar som är fast i samma skit och de är ändå snart på väg i pension och det enda staten kan göra med dem tycker man är att låta dem få sin sjukpension. Så att de kan slappna av istället för att behöva ställa sig i en arbetskassekö. Det e ju löjligt!
    Varför lyssnar man inte på läkarnas utlåtande och beslut???Demon

Jag tror på dig och skickar lite styrkekramar. Fortsätt att försök tycker jag. Det andra löser sig så småningom. Du verkar ha en man som stöttar dig och jag tycker du ska lyssna på honom.
  • Finlandssvenska

Var  väl dags att uppdatera datumet...

{#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket & första med Provera under lutealfasen)
    14 -- simtim ÄL ~31 dec (sjätte försöket)
    15 -- Irmelie  ÄL  1 jan (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    17 -- Pingla77 ÄL 1-4 jan (8:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    17 -- AnnJan ÄL 2 jan (2:a försöket)
    19 -- Millan75 ÄL ca 4 januari (försök nr 3 )
    20 -- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)
    20 -- annvian ÄL 4-5 jan (försök nr 3)
    22 -- Zalia ÄL 11 jan  (3:e försöket)
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3-4 -- MariaF79  ÄL ~21 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6- - Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)

8-- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)

• ifyouweremine
    Frk Svår - Jag kollar inte på barnvagnar och sånt ännu, men däremot kollar både jag och maken ganska mycket på namn. Vi har i princip redan bestämt till och med.. Känns lite farligt, tänk om det aldrig blir några barn.. Men då får man väl döpa ett husdjur till det istället...

Kekke - Håller med, det är hur skönt som helst att få pepp och förståelse. Känns som vi är i praktisk osynk också. När vissa är deppiga är andra lite mer uppåt och kan peppa. Jättefint skrivet till ceke tidigare i tråden förresten, mkt cred för det inlägget! :)

Irmelie - Jag har börjat "tvinga" i maken zink och folsyra denna månad också. Vi kallar det spermapiller. ;)

Hur går det för våra bimmare? Snart 17:e också, det blir spännande..

Ego: Riktigt kraftig äl-värk den här gången. Nu är det fjärde dagen med värk, både i magen och ryggen. Tokigt! Mensvärken var ju som sagt också mycket kraftigare och varade fler dagar än vanligt. Så jag verkar vara inne i nåt sånt smärtstadie av efter-hormonspiral-återställningen.
  • ceke

Jojjo: Håller helt med i att det tar udden av kommentarerna att berätta för vänner och familj. Tycker det är superskönt att kunna berätta faktiskt. Vi var ju hemliga från början, men har insett att alla ändå tar för givet att vi försöker att det är bättre att va öppna med det.. för då kommer inga gliringar längre heller!! Mycket mycket skönare så!

Kram på er alla!

• Uppsara

Jag hade starkt utslag på Stickan Sön och på Tisdag hade jag jävulskt ont i ryggen... kan äl ha vart så sent som på Tisdagen då, ryggont är väl ett typiskt äl bevis?

• Jojjo77
    L Maria skrev 2011-01-13 20:53:26 följande:
    Jojjo - jag tror att vi var många som behövde din sportkommentatorpepp! Du fick i alla fall mig att dra på smilbanden och det behövde jag. Tack!
    Vad bra
    Kattflickan skrev 2011-01-13 20:56:32 följande:
    Jojjo: Är du fortfarande hungrig? Jag är det, vi är ju i samma fas i cykeln så antingen är det nåt normalt i cykeln som jag inte tänkt på tidigare eller så är det nåt annat...

Jag blir också irriterad över att folk inte kan tänka sig för. Jag blev ju tillomed frågad om jag inte skulle skaffa barn när jag var singel en gång! Nu kommer de inte fråga igen iallafall Ceke!

Jag försöker hålla mina testgalna fingrar från att ta ett gravtest imorgon. BIM är ju först på onsdag, snälla tala om för mig att det bara är idioti att testa så här tidigt.

Ni får Millanfritt i tråden i helgen, jag åker till Småland! 

Kram till alla er som tänker deppiga tankar!

Millan

Japp, konstant hungrig och sugen på något, blir liksom aldrig mätt... Precis antingen är det normalt och mensen vankas, eller så är det något annat, tycker att vi hoppas på något annat Jag har ju BIM dagen efter dig, tycker inte du ska testa förrän tidigast BIM, risken är att du så här tidigt slösar på tester som i alla fall kommer visa minus, p g a för tidigt test. Jag har inga planer att testa förrän tidigast BIM, mår bara dåligt om jag gör det tidigare.
    ceke skrev 2011-01-14 00:11:28 följande:
    Jojjo: Håller helt med i att det tar udden av kommentarerna att berätta för vänner och familj. Tycker det är superskönt att kunna berätta faktiskt. Vi var ju hemliga från början, men har insett att alla ändå tar för givet att vi försöker att det är bättre att va öppna med det.. för då kommer inga gliringar längre heller!! Mycket mycket skönare så!

Kram på er alla!
    Ja visst känns det nästan lite lättande när man kör med öppna kort, de flesta misstänker ju ändå att man går i dessa tankar. By the way, du verkar ha en fantastisk man!
    EGO: heldepp och urfunktion. Blev utförsäkrad i höstas och igår fick jag veta att dem har nollat min sgi så nu står jag helt utan inkomst. Försöker hitta ork att lägga in en överklagan men man känner sig rätt liten.
    Är mitt uppe i ägglossning och vet inte om jag ska våga fortsätta försöka bli gravid. vi går ju runt med sambons inkomst men ändå...en bebis innebär mkt utgifter. Sambon vill köra på...

Har ett läkarintyg från december 2010 som sätter min arbförmåga till 0 och efter avslutad arbetslivsintro på arbförmedlingen sa dom att jag inte ska vara hos dem eftersom jag är helt oförmögen att arbeta och ändå finns det ingen ekonomisk hjälp att få.

För socialbidrag måste man, enligt vad dom har sagt till mig, vara aktivt arbetssökande....ngt två instanser alltså säger att jag inte kan.
    Vet varken in eller ut

Usch vad jobbigt, men ge inte upp barnverkstaden, lyssna på din man, allt kommer att lösa sig. Hemskt att vi har hamnat i ett Sverige där man ej får vara sjuk... pinsamt är ordet. Kram!
  • Lavendia

Vet varken in eller ut

Kämpa på!! Lyssna på din fine man. Skönt du har han som stöttar. MIn mamma är i samma situtaion. 64 år (65 i maj) och cancersjuk bland annat. Hamnat i moment 22 mellan arbetsförmedlingen och Soss. Min bror och jag har slåtts för henne (hon orkade till sist inte själv) i flera år och till sist så flyttade vi henne till en kommun närmre oss och vips så fick hon socialbidrag. Helt annat bemötande. Så det kan vara värt att kämpa men oftast orkar man inte själv så ta hjälp av din man eller någon annan. Nu kan hon snart gå i pension och skita i dem.

EGO: ingen glad gubbe idag heller Skrikandes Dag 17 idag.. Jag har väl blivit så tjock (BMI 29!!) så ÄL blivit helt rubbad. Gynekologen sa det var lugnt när jag var hos honom för en månad sen men nu börjar jag undra. Varit väldigt regelbunden hela året men sakta men säker gått upp 17 kg.  Hoppas förkylningen/halsontet släpper så jag kan börja träna igen. Inte ätit något sött på hela veckan.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet