• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Daniela01

drömde idag om att jag plussade, men det är 4 dagar kvar till BIM.
    hoppas hoppas hoppas Glad

• Jojjo77
    Irmeline skrev 2010-10-23 17:31:38 följande:
    Glad
    Vilka beställde du och vart?
    Ska också beställa tänkte jag.
    Så fort jag fått def. besked att det inte blev nåt denna gång.

Längtar också till att få försöka igen, göra om göra rätt..

Tror inte killarna känner som vi, det är inte fysiskt på samma sätt.
    De fattar nog inte riktigt förrän den kommer ut Tungan ute
    Jag beställde på www.billiga-tester.se, väldigt smidigt och enkelt. Valde, som sidan heter, de billigaste av den anledningen att en kompis använt dem och rekomenderat dem. Hade tänkt mig Cb digital, men alla jag pratat med menar att det är onödiga pengar och att de billiga ger lika bra utdelning. Så... jag testar så får jag se vad jag tycker.

Nej, det är väl så att män och kvinnor inte tänker lika i denna fråga heller

Håller tummarna för dig!
  • L Maria

Ändrar i listan eftersom jag inte fick positivt på äl-stickan idag - undrar när det är dags för äl... Obestämd Vet inte heller om jag har exakt 14 dagar till BIM, så vi får se vad det blir av den här gångne...

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~ 25 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    10 - 14 -- Sanna77  (2:a försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket, första barnet)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• Kattflickan

Irmelie: Jag håller också tummarna! Förstår att väntan är jättejobbig. Jag väntade i 4 dagar på provsvar om vårt barn och bara det gjorde att jag blev galen. 

Idag sexade vi för första gången sen aborten, men vi använde kondom, kändes jättemärkligt då vi inte gjort det sen typ i februari. Men jag vill inte bli gravid innan de gjort en utredning på oss om vi har ärftliga anlag för downs syndrom. Läkaren sa att vi kan ge blodprov för det redan nu, så vi ska nog dit i veckan. Det känns skönt att kroppen börjar fungera som den ska. 

Millan 

• lillamillan
    L Maria skrev 2010-10-23 20:17:01 följande:
    Nu, för första gången den här månaden, känns det som att det faktiskt kan vara äl på g imorgon, lite mensvärk just nu... Har, som tidigare nämnt, inte haft några flytningar alls - så jag har gått och tänkt att det inte kommer att bli nån äl den här månaden... Spännande att se vad testet säger imorgon...

Är det förresten någon annan som testar med Clearblues digitala tester...? När man plockar ut stickan så syns det ju streck, som på andra tester. Det står i instruktionerna att man inte ska bry sig om ev streck, att det inte går att läsa av med blotta ögat, men borde det inte vara samma princip som andra test...? Har dumt nog inte kollat på de andra, men såg i alla fall att det var ett streck imorse - om det är starkare än det har varit tidigare vet jag dock inte...
    Jag använder alltid clearblues produkter. Har för mig at ägglossnignstickorna alltid ser ut så även om man inte har ägglossning. Så förlita dig på gubben i fönstret och inte på hur stickan ser ut när du tar ut den.
  • Ansi30
    L Maria skrev 2010-10-23 20:17:01 följande:
    Är det förresten någon annan som testar med Clearblues digitala tester...? När man plockar ut stickan så syns det ju streck, som på andra tester. Det står i instruktionerna att man inte ska bry sig om ev streck, att det inte går att läsa av med blotta ögat, men borde det inte vara samma princip som andra test...? Har dumt nog inte kollat på de andra, men såg i alla fall att det var ett streck imorse - om det är starkare än det har varit tidigare vet jag dock inte...
    Jag använder just nu deras ÄL tester. Jag har också kikat på strecken men väntar på glada gubben innan jag ser mig själv som ägglossande

På dag 10 idag så det borde bli happy face inom ett eller två dygn...men jag kanske har haft fel varje månad och egentligen har äl mkt senare än vad jag tror. (trots tester från testlagret).

• ifyouweremine
    Daniela01 skrev 2010-10-24 09:05:32 följande:
    drömde idag om att jag plussade, men det är 4 dagar kvar till BIM.
    hoppas hoppas hoppas Glad
    Åh hoppas hoppas!! Hur känns kropp och knopp? Några gravsymtom?
    Själv har jag två kompisar som senaste veckan drömt att jag fått barn. Ingen av dem har drömt så förut och den ena av dem vet inte ens att vi försöker. Hoppas att det är ett tecken.. :)

Millan75 - Hur lång tid tar det innan ni kan få svar på om ni har ärftliga anlag? Och om ni har det, vad innebär det egentligen? Är det att risken är mycket större så att ni måste göra fostervattenprov vid nästa graviditet? Kan man få barn med downs utan att ha anlag för det? Jag kan inte så mycket om just downs, men vet lite om genetiska sjukdomar generellt, bär själv på anlag för en, men som tur är bär inte min make på det.

MD77 och Rosavit - Mindre än en vecka tills BIM för er också ju! Hur går det för er?
  • ifyouweremine

Själv så fick jag positivt på äl-stickan idag! 4 dagar tidigare än väntat. Undrar om det innebär att BIM också kommer 4 dagar tidigare.. Förra månaden hade jag 13 dagars lutealfas. Hm, jag gillar inte riktigt att det blivit oregelbundet nu.. Dessutom, igår kväll när jag var på toa så fick jag en liten strimma blod på pappret. Oregelbundet OCH mellanblödningar, tyckte väl att det var lite för bra för att vara sant att min cykel var klockrent 28 dagar mina tre första mensomgångar efter spiraluttaget. Har dock inte fått något mer blod på pappret eller trosan, så det kan ju ha varit något sår också. Men men.. det är bara att köra på och hoppas att det funkar trots oregelbundenhet.

• ifyouweremine

Jag tar och ändrar mina datum lite..

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    29 -- MD77  ÄL 17 okt (tredje försöket, första barnet)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~6 -- Gris78  ÄL ~23 okt (2:e försöket, första barnet)
    7 -- essalady  ÄL 24 okt (3:e försöket, första barnet)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~ 25 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    10 - 14 -- Sanna77  (2:a försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)
    12 - Fröken Ellen ÄL 29 okt
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket, första barnet)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• Kattflickan
    ifyouweremine skrev 2010-10-24 14:05:42 följande:
    Millan75 - Hur lång tid tar det innan ni kan få svar på om ni har ärftliga anlag? Och om ni har det, vad innebär det egentligen? Är det att risken är mycket större så att ni måste göra fostervattenprov vid nästa graviditet? Kan man få barn med downs utan att ha anlag för det? Jag kan inte så mycket om just downs, men vet lite om genetiska sjukdomar generellt, bär själv på anlag för en, men som tur är bär inte min make på det.
    Hej,

Jag tror att det bara tar några veckor att få svar på blodprovet. Bara några få procent av de barn som föds med downs syndrom har den ärftliga varianten. Alltså är sannolikheten att vårt barn hade det rätt låg. Vi har heller inga personer med kromosomfel i släkten. Jag tror att det har att göra med "translokationer"  Läs här:

En balanserad translokation innbebär att man är bärare av en ärftlig risk utan att själv vara "drabbad".

I fallet DS innebär den vanligaste translokationen att någon av föräldrarna har en kromosom 21 som sitter fast på en kromosom 14. Den föräldern har då inte själv DS. En kromosom 21 är "fri", en sitter fast på en nr 14, dvs summan är normala två kromosomer 21 = icke DS.

MEN: Om denna förälder själv blir förälder finns risk att både kromosomen 21 som sitter ihop med nr 14 plus en fri kromosom 21 följer med vid celldelningen, vilket innebär att barnet får både en kromosom 21 med nr 14 plus den fria från föräldern med translokation. 

Jag har läst någonstans att risken då att få ett barn med DS eller andra skador kan vara ca 15 %. 

Blodprov tas på mig och sambon för att se om vi har balanserade translokationer.

Annars ska det vara mycket liten risk att det händer igen. Det sägs att det annars bara är slumpen som avgör om barnet har kromosomfel. Själv tror jag att det till viss del är slump och till viss del beror på saker som forskarna ännu inte känner till. Exempelvis finns det undersökningar som bekräftat att större andel av mödrar till barn med DS har dålig folsyrametabolism än andra mödrar. Fler mödrar som fått barn med DS får även barn med ryggmärgsbråck. Så det kan vara så att det är lättare att få barn med DS om man har låg folsyranivå pga dålig folsyrametabolism, men det är inte helt fastslaget.

Nu blev det en lång utläggning om något som kanske inte så många här är intressade av, sorry Cool

Lycka till nu vid ÄL Essalady! Förresten, om det inte är helt regelbundet, är du säker på att du inte är gravid då?

Millan 
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet