• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis
    Kattflickan skrev 2010-10-25 18:47:21 följande:
    Gris78: Din cykel är nog lika lång oavsett om ÄL är tidig. den sk. lutealfasen brukar vara rätt konstant sägs det. Lutealfasen är tiden från din ÄL och till din mens (BIM). Jag har en cykel på 28 dagar och ÄL på typ dag 10-11, dvs. rätt tidigt. Finns inga nackdelar med det så vitt jag vet, förutom att väntan till BIM blir lång

Mellanis: Ja, det var på KUB-testet som de såg att vårt barn hade problem. Vätskespalten i nacken ska vara under 3 mm för att det ska vara normalt, vår var  6mm. Vi fick högsta risk, 1:2 och då togs moderkaksprov.

Rosavit, hoppas du plussar snart.

Jag har inte märkt av någon blödning vid ÄL, men när jag var gravid tror jag att jag hade en mininidblödning (två små fläckar). 

Jag sitter hemma och väntar på att veterinären ska ringa. Vår katt får sin svans amputerad, hon hade en godartad tumör som bara växte. Hoppas det går bra!

Millan 
    Millan det kanske är sådant du inte vill prata om och då förstår jag! Men jag är som vanligt nyfiken du får säga till om du inte vill prata om det Rynkar på näsan när du fick dåliga värden på KUB fick du då göra moderkaksprovet på en gång och gjorde det ont?  Det måste ha varit en riktig chock för er att få då dåliga siffror, var det länge sedan det hände?

Hoppas allt gått bra med kissen!
    Tredje gången gillt!?
  • Kattflickan
    mallanis skrev 2010-10-25 19:35:18 följande:
    Millan det kanske är sådant du inte vill prata om och då förstår jag! Men jag är som vanligt nyfiken du får säga till om du inte vill prata om det Rynkar på näsan när du fick dåliga värden på KUB fick du då göra moderkaksprovet på en gång och gjorde det ont?  Det måste ha varit en riktig chock för er att få då dåliga siffror, var det länge sedan det hände?

Hoppas allt gått bra med kissen!
    Jag har inget emot att prata om det, faktum är att det ibland känns bättre då. Det var 5 veckor sen jag gjorde aborten och 7 veckor sen vi var på ultraljudet för KUB-testet.

De erbjöd mig moderkaksprovet på en gång när de mätt upp nackspalten och läkaren förklarade riskerna och även vad det innebar att ha en så bred nackspalt. Hade barnet inte haft kromosomfel så hade det antagligen varit något annat allvarligt fel. Moderkaksprovet gjorde inte ont egentligen, jag är lite spruträdd så jag blundade. Jag var mest så förtvivlad att jag inte tänkte så mycket när de tog provet. Vi bor i en stad med ett stort sjukhus, Uppsala, vet inte om de erbjuder moderkaksprov på alla sjukhus.

Hela min graviditet kändes lite för bra för att vara sann. Mådde inte illa, var jättelycklig (delvis hormoner), blev gravid en vecka efter min syster som försökt länge att bli gravid (skönt för då kunde hon vara helt glad för mig också). Barnet var beräknat att födas i mars. Så när vi såg barnet på ultraljudet och att det levde i vecka 13 blev jag jätteglad, tills sköterskan sa att vi fick vara beredda på att något var fel.

Sen kom ångesten inför vilket beslut vi skulle ta. Det var en jobbig tid.

Hoppas jag inte skrämmer upp någon här, det är ju väldigt låg sannolikhet för att det över huvudtaget ska hända!

Operationen på katten gick bra! Nu sitter jag och vaktar henne.

Millan

• Inna

Hello alla!

Har hållt mig borta härifrån någon vecka sedan mensen kom, man blir ju lite opeppad... men nu nu kunde jag inte hålla mig borta längre:)

Mycket prat om ägglossningstester nu och jag har ju gått från att vara totalt emot till att hylla dem! Nej då, men de funkar bara bra på mig. Jag har köpt från Testlagret och de har funkar bra, inga problem att tyda strecken. Och så visade de att jag har ÄL flera dagar senare jag trodde.

SÅ kul att höra att det är flera som har sjuka samtal hemma, haha! Sambon spånade senast idag om när vi skulle börja satsa den här månaden, att vi var lite för lata senaste månaden...vi var lite trötta senast.. han är gullig som är lika galen som jag.

• Inna
    simtim skrev 2010-10-19 16:40:41 följande:
    Här kom mensen idag, jag anade att den nog skulle komma som vanligt. Trist förstås, och så är det uselt väder, och ingen mat hemma, och ont i magen.....blääärgh
    Men.
    Skam den som ger sig, för det första. Och sen måste jag också säga att det känns bra att lära känna sin kropp bättre för varje månad, precis som andra tidigare skrivit i tråden. Aldrig har jag väl haft sån koll på när mensen ska dyka upp förut... Och även om jag inte känner av när jag har ägglossning så tror jag att jag har bättre koll nu på ungefär när det ska bli.
    Så, det får bli ett nytt försök om ett par veckor! Med ÄL-stickor även denna gång.

Ni som har ÄL i dagarna - lycka till med sexandet!
    Trist med mensen! Fick min också den här månaden och det ÄR rätt knäckande första dagarna... Men på något sätt har jag faktiskt tagit det lättare de sista två gångerna, kanske har insett att det kommer ta lite längre tid för oss än jag naivt trott från början.

Men i november gäller det! Skrattande
  • L Maria
    Inna skrev 2010-10-25 22:23:15 följande:
    Trist med mensen! Fick min också den här månaden och det ÄR rätt knäckande första dagarna... Men på något sätt har jag faktiskt tagit det lättare de sista två gångerna, kanske har insett att det kommer ta lite längre tid för oss än jag naivt trott från början.

Men i november gäller det! Skrattande
    Åh, jag hoppas att jag kommer till den punkten också - sitter och plågar mig själv med magbilder och längtar tills man kan börja ta såna... Obestämd Och så är man bara på tredje försöket... Tiden går så långsamt tycker jag!
    Får kanske tvinga mig att ta paus härifrån jag också...
  • ifyouweremine

Ja hm, ju mer jag tänker på det så känns det som blodet på pappret borde inneburit att ägglossningen var i lördags, inte i söndags när jag hade positivt på stickan. Vi sexade ju i lördags, hoppas att det räckte då. Egentligen hade det ju känts bäst om vi sexat även på fredagen.. Men men, nu är det bara att vänta!

Gris78 - Jag funderar också över det om man får äl tidigare. Har läst att lutealfasen alltid brukar vara lika lång, men det måste ju i så fall betyda att cykeln blir kortare om man får äl tidigare? Nu t.ex fick jag ju äl 4-5 dagar tidigare än jag trodde, och om min lutalfas är 14 dagar borde jag ju även ha bim 4-5 dagar tidigare..

Millan75 - Ojdå stackars katten! Hoppas hon piggnar till snabbt efter operationen och att det går bra även utan svans. Jag tycker också att det är intressant att läsa om dina erfarenheter. Ifall man råkar ut för nåt liknande blir man kanske mer beredd. Det är ju så jobbigt det där med att saker upptäcks så pass sent. Händer det nåt i veckan 4-5 har man ju knappt hunnit börja smälta att man är gravid. I vecka 13 är man ju inställd på att få en bebis om några månader. Min syster blev tvungen att göra fostervattenprov i v.13 i sin senaste graviditet, eftersom hon visste att det var 25% risk att barnet skulle ha en viss sjukdom, som skulle tvinga dem till abort. Så hela graviditeten fram tills v.13 fick hon försöka låssas för sig själv att hon inte var gravid. Ingen höjdare direkt.. men som tur är slapp hon göra abort sen.

Maria79 - Förra månaden fick jag äl på dag 16. Den här månaden fick jag äl på dag 12 eller 13. Så det kan ju verkligen bli vilken dag som helst.. håll ut och fortsätt testa så kommer det nog snart. :)

• Jojjo77

Nu är jag förvirrad... Fick en lätt blodig flytning igår morse och det brukar för min del vara detsamma som att mensen är på g. Men sen kom inget mer under dagen, tänkte då att jag imorse skulle vakna och att den kommit igång ordentligt, men icke, här är det torrare än Sahara!

Jag ska egentligen ha min mens imorgon, om jag räknat rätt. Någon som varit med om något liknande? Är som sagt förvirrad nu.

• Fru KM

Å här har det hänt grejer. Måste låsa ikapp ikväll.
    Här är mensen över för den här gången, sista på länge kan man ju hoppas dax att börja testa med äl tester dårå. Ska bli spännande.
    Önskar er alla en bra dag.

• mallanis
    Kattflickan skrev 2010-10-25 21:18:55 följande:
    Jag har inget emot att prata om det, faktum är att det ibland känns bättre då. Det var 5 veckor sen jag gjorde aborten och 7 veckor sen vi var på ultraljudet för KUB-testet.

De erbjöd mig moderkaksprovet på en gång när de mätt upp nackspalten och läkaren förklarade riskerna och även vad det innebar att ha en så bred nackspalt. Hade barnet inte haft kromosomfel så hade det antagligen varit något annat allvarligt fel. Moderkaksprovet gjorde inte ont egentligen, jag är lite spruträdd så jag blundade. Jag var mest så förtvivlad att jag inte tänkte så mycket när de tog provet. Vi bor i en stad med ett stort sjukhus, Uppsala, vet inte om de erbjuder moderkaksprov på alla sjukhus.

Hela min graviditet kändes lite för bra för att vara sann. Mådde inte illa, var jättelycklig (delvis hormoner), blev gravid en vecka efter min syster som försökt länge att bli gravid (skönt för då kunde hon vara helt glad för mig också). Barnet var beräknat att födas i mars. Så när vi såg barnet på ultraljudet och att det levde i vecka 13 blev jag jätteglad, tills sköterskan sa att vi fick vara beredda på att något var fel.

Sen kom ångesten inför vilket beslut vi skulle ta. Det var en jobbig tid.

Hoppas jag inte skrämmer upp någon här, det är ju väldigt låg sannolikhet för att det över huvudtaget ska hända!

Operationen på katten gick bra! Nu sitter jag och vaktar henne.

Millan

OJ Millan! Det var ju aldeles nyss så jag förstår om du fortfarande får jobba med detta. Jag blev helt förstörd efter mitt första missfall (trodde inte att jag skulle reagera SÅ starkt) och efter 5 veckor hade jag absolut inte lagt det bakom mig!  Sannolikheten för att det händer måste ju vara sååå liten så oddsen på att det händer igen minimala?. Om allt ser bra ut med testerna känner ni er då redo att börja försöka på nytt? *kram på dig*

skönt med kissen hoppas hon inte var för vinglig när hon vaknade till, fast de ser rätt lustiga ut när de vaknar....
    Tredje gången gillt!?
  • Ansi30

Hej på er alla!

Jag älskar öppenheten och rättframheten i den här tråden! Man känner sig verkligen hemma!

Idag fick jag glad gubbe på ÄL testet. Vi rumlade i halmen igår och jag ska nog se till att förföra sambon när han kommer hem :-b Kanske bäst att sexa även i morgon... 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet