• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • MD77
    ifyouweremine skrev 2010-10-24 14:05:42 följande:
    MD77 och Rosavit - Mindre än en vecka tills BIM för er också ju! Hur går det för er?
    Vet inte riktigt, förhoppningsvis bra Glad Eftersom att jag ätit hormoner och just nu tar extra progesteron så är det omöjligt att urskilja vad som är biverkningar eller inte. Sitter just nu helt uppsvälld, gasig och bubblig i magen, precis den effekten som progesteronet kan ha, det är ju ett graviditetshormon.

Nu är det bara att hålla tummarna! Nu börjar nedräkningen på allvar!Glad
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • ifyouweremine
    Millan75 - Jag tycker det är intressant i alla fall! :) Och det känns som om man borde vara lite insatt i det nu när man är 30+ också.. risken för att få ett barn med downs ökar väl efter 30 om jag förstått rätt. Undrar varför det är så egentligen.. men jag antar att det är nåt i kroppen som funkar sämre när kroppen börjat "förfalla", kanske folsyrametabolism som du nämner. Extra viktigt att äta tillskott av folsyra då kanske?

Hehe nej gravid kan jag inte vara. Mensen slutade ju för en vecka sen bara. Utom igår har vi bara sexat en gång efter mensen, och det var två dagar efter att mensen slutade. Såååå tidig ägglossning kan jag knappast ha! :)

MD77 - Haha låter sådär kul med gasigheten. Men vad gör man inte för att få till en bebis? :) Håller tummen i alla fall, rapportera gärna om misstänkta tecken under veckan.
  • Saftmedbulle

Irmelie: Jag tror att det kommer att gå bra!

Mallanis: Gävle hälsar tillbaka...

Tapetklister/äggvita... ha, haa , vad ni är roliga. Jag har också hört att sådana flytningar ska vara ett bra tecken.

• ernlia03

Här händer det grejer! Hinner ju knappt läsa allt som skrivs!

Angående flytningarna så har jag också haft sådär någon gång, men kommer inte ihåg i vilken tid i cykeln tyvärr. Däremot har jag typ aldrig märkt av de där äggviteflytningarna. Visst brukar det ju bli lite blötare och "glattare", men inget jag har kunnat dra mellan fingrarna.

Irmelie: Positivt med grav.symptom och ickeblödning! Får hoppas på att ditt pyre helt enkelt är lite trög i starten och sen kommer ikapp med buller och bång.

För mig har den berömda tröttheten slagit till. Så trött, så trött på både dagar och kvällar. Skulle kunna sova hur mycket och länge som helst. Svettas som en tok på nätterna och drömmer om allt möjligt. Mår dock inte illa (än?) vilket jag är väldigt glad för!

• Rosavit

Hej på er alla!
    Har försökt hålla mig borta lite för att lura mig själv att jag inte bryr mig om ifall det inte har tagit sig denna gången.. Känner inga som helst symptom. Mindre än vanligt tom så jag har väl inga förhoppningar.. Ska även försöka hålla mig med att testa så länge som möjligt. Sist tog jag säkert tio test.. ett varje dag.. Skäms

Håller dock tummarna för er som har ÄL här idagarna och för dig MD77. Verkar ju lovande :)
    Även en tumme till Millan75 och Irmelie att allt ska gå bra för er! Tror säkert att det växer ett liten bebis där inne Irmelie!
    Daneila01, jag tror def på sanndrömmar :D

Har för övrigt tempat denna månaden eftersom det gick så bra för Mallanis men jag fattar inte så mycket av det, he, he.. Men det har varit väldigt kul att fylla i sin tabell.

Ha det gott alla!

• simtim
    Kattflickan skrev 2010-10-24 11:17:32 följande:
    Irmelie: Jag håller också tummarna! Förstår att väntan är jättejobbig. Jag väntade i 4 dagar på provsvar om vårt barn och bara det gjorde att jag blev galen. 

Idag sexade vi för första gången sen aborten, men vi använde kondom, kändes jättemärkligt då vi inte gjort det sen typ i februari. Men jag vill inte bli gravid innan de gjort en utredning på oss om vi har ärftliga anlag för downs syndrom. Läkaren sa att vi kan ge blodprov för det redan nu, så vi ska nog dit i veckan. Det känns skönt att kroppen börjar fungera som den ska. 

Millan 
    Millan, förstår att du vill vänta till efter blodprov. Men vad kul att det känns som om kroppen börjar bli sig själv igen. Hoppas du får bra svar på provsvar snart.

Irmelie: håller tummarna för dig, jag tror och hoppas att pyret växer därinne!

Essalady: tur att du  kör med ÄL-test och har koll på läget. Bara att köra på

För min egen del...så är mensen slut nu, och jag har bestämt mig för att testa clearblues digitala ÄL-test den här månaden. Inte för att jag tror att dom billiga testen inte funkar, men jag skulle bara vilja slippa tolka streck den här månaden. Jag vill se en glad gubbe! Tror att jag och mannen kommer vara bortresta under ÄL men det ska nog gå att få till det ändå.
    Min svägerska kanske är på gång med nummer två nu, hon har inte testat ännu men känner sig gravid. Och hon tycker att nu är det dags för mig oxå, så att vi kan dela lite barnvagnspromenader sen.. Hoppas det blir så!!

Som vanligt, lycka till alla!!!!
  • mallanis

Rosavit- Det kommer om du orkar göra de där lessions1-20 -som kommer på mailen kommer du greppa allt mycket snabbare =) Det finns trådar här på FL där man kan diskutera frågetecken eller annat man funderar på är det något du funderar på och jag kan svara så gör jag gärna det ;)

Daniela- Hoppas att drömmen är sann!!! Har du några symptom?

oj måste hänga med i tvn får skriva mer sen ;)

Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    Kattflickan skrev 2010-10-24 15:53:59 följande:
    Hej,

Jag tror att det bara tar några veckor att få svar på blodprovet. Bara några få procent av de barn som föds med downs syndrom har den ärftliga varianten. Alltså är sannolikheten att vårt barn hade det rätt låg. Vi har heller inga personer med kromosomfel i släkten. Jag tror att det har att göra med "translokationer"  Läs här:

En balanserad translokation innbebär att man är bärare av en ärftlig risk utan att själv vara "drabbad".

I fallet DS innebär den vanligaste translokationen att någon av föräldrarna har en kromosom 21 som sitter fast på en kromosom 14. Den föräldern har då inte själv DS. En kromosom 21 är "fri", en sitter fast på en nr 14, dvs summan är normala två kromosomer 21 = icke DS.

MEN: Om denna förälder själv blir förälder finns risk att både kromosomen 21 som sitter ihop med nr 14 plus en fri kromosom 21 följer med vid celldelningen, vilket innebär att barnet får både en kromosom 21 med nr 14 plus den fria från föräldern med translokation. 

Jag har läst någonstans att risken då att få ett barn med DS eller andra skador kan vara ca 15 %. 

Blodprov tas på mig och sambon för att se om vi har balanserade translokationer.

Annars ska det vara mycket liten risk att det händer igen. Det sägs att det annars bara är slumpen som avgör om barnet har kromosomfel. Själv tror jag att det till viss del är slump och till viss del beror på saker som forskarna ännu inte känner till. Exempelvis finns det undersökningar som bekräftat att större andel av mödrar till barn med DS har dålig folsyrametabolism än andra mödrar. Fler mödrar som fått barn med DS får även barn med ryggmärgsbråck. Så det kan vara så att det är lättare att få barn med DS om man har låg folsyranivå pga dålig folsyrametabolism, men det är inte helt fastslaget.

Nu blev det en lång utläggning om något som kanske inte så många här är intressade av, sorry Cool

Lycka till nu vid ÄL Essalady! Förresten, om det inte är helt regelbundet, är du säker på att du inte är gravid då?

Millan 
    Åhh superintressant, men krångligt! Tror nog mycket som du att det finns mycket som läkarna inte vet =(  ännu!  Fick du reda på KUB att risken var stor för DS och gick vidare med fostervatten prov? Var det er första graviditet?   Hoppas på bra svar på blodprovet!

MD77- håller tummarna för att det är riktiga gravidkänningar!

Oj klockan rusar  hoppas ni andra kämpar på nu är det dags att hoppa i säng!
    Tredje gången gillt!?
  • ifyouweremine

Hmm brukar ni få en liten, liten blödning i samband med ägglossning? Det är tydligen vanligt, läste jag. Det är en blödning som uppstår när ägget släpps (det är dock vanligt att man inte märker av blodet varje månad). Och jag fick ju en liten strimma blod på pappret igår kväll som sagt. Men betyder det i så fall att ägget släppte redan igår? Det var ju först idag som äl-testet var positivt. Igår var det ju bara nästan lika starkt.. och som jag förstått det så sker ägglossningen inom 24-48 timmar efter att äl-testet visat positivt. Gud så förvirrande detta är.. och egentligen kvittar det ju, för vi sexade både igår och idag, men känns bara som det vore gött att veta.

• mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-25 00:07:26 följande:
    Hmm brukar ni få en liten, liten blödning i samband med ägglossning? Det är tydligen vanligt, läste jag. Det är en blödning som uppstår när ägget släpps (det är dock vanligt att man inte märker av blodet varje månad). Och jag fick ju en liten strimma blod på pappret igår kväll som sagt. Men betyder det i så fall att ägget släppte redan igår? Det var ju först idag som äl-testet var positivt. Igår var det ju bara nästan lika starkt.. och som jag förstått det så sker ägglossningen inom 24-48 timmar efter att äl-testet visat positivt. Gud så förvirrande detta är.. och egentligen kvittar det ju, för vi sexade både igår och idag, men känns bara som det vore gött att veta.
    Någon blödning brukar jag inte få.Man tycker ju att det mest logiska skulle vara att blödningen borde komma när ägget släpper. Det KAN vara så när man är lite äldre (vet inte vad man räknar in i detta?över 30?) Så kan äl testerna visa äl något sent! Värt att tänka på brudar så man INTE sexar för sent! månaden det tog sig för oss så hade vi en hel del sex precis innan jag fick utslag på ältesterna för omväxlings skull!
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet